تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۹۲۸۳۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: باید توریسم فرهنگی در روستاهای گلستان توسعه یابد و اقتصاد و گردشگری هنر روستایی فعال شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،عادله کشمیریدر نخستین جشنواره فرهنگی هنری بهار روستا و عشایر «ایران من- گلستان شاد» که با حضور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و مشاور وزیر ارشاد برگزار شد اظهار کرد:ادبیات و سنت‎ها نقش مهمی در فرهنگ انسان‎ها دارند و همان‌طور که امام راحل فرمودند بی‎شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه‎ای دخالت اساسی دارند فرهنگ آن جامعه است.

وی تصریح کرد: هر جامعه هویت و موجودیت خود را از فرهنگ آن جامعه می‎گیرد و اگر انحراف فرهنگی در هر جامعه‎ای باشد پیشرفت‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی، نظامی و ... پوچ و بی‎اثر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ادامه داد: استان گلستان پس از استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان سومین استان در ایران است که جمعیت روستایی بسیاری را تشکیل می‎دهد و نیمی از مردم استان گلستان روستانشین هستند که این مهم ضرورت توجه به روستائیان را در استان ما بیشتر می‎کند.

کشمیری با اشاره به اینکه جذابیت فرهنگ مردم روستا برای همه مردم ایران زیاد است، افزود: امروز روستاها به خاطر مهاجرت‌ها، عدم صرفه زندگی و عدم رغبت جوانان به آیین، سنت و هنر روستاییان مواجه هستند و به نظر می‎آید گسست بین نسلی به وجود آمده که این مسؤولیت ما را بیشتر می‎کند تا به آداب‌ورسوم و سنن روستاها توجه بیشتری شود.

وی گفت: استان گلستان علاوه‎بر تنوع اقلیم تنوع قومیتی دارد و 16 قوم مختلف از 26 قوم ساکن در ایران در استان گلستان زندگی می‎کنند و می‎طلبد از این ظرفیت ارزشمند به نحو احسن استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه هنر روستایی تفاوت اساسی با هنر شهری دارد، بیان کرد: هنر موجود در روستا هنری ساختاری است که با روح آفرینندگی و تولید آمیخته است.

کشمیری با بیان اینکه هدف اصلی این جشنواره‎ها رونق تولید اقتصادی و تولید هنری و فرهنگی است، ابراز امیدواری کرد؛ توریسم فرهنگی در روستاها توسعه یابد و اقتصاد و گردشگری هنر روستایی فعال شود و جذب توریسم پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کانون‎های مساجد ما بسیار می‎توانند در احیای فرهنگ، هنر، اقتصاد و تولید روستاها مؤثر باشند، اذعان کرد: اگر در روستایی کانون مساجد آن فعال نیست ما اعلام آمادگی می‎کنیم و می‎توانیم امکانات خوب و خاصی را در اختیار آنها قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پایان گفت: امیدواریم با این قبیل جشنواره‌ها که برای نخستین بار در استان گلستان برگزار شده، بتوانیم اشتغال بومی را رونق ببخشیم و استان سرسبز گلستان به‌عنوان پایتخت فرهنگی اقوام در سطح کشور تثبیت و شناخته شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴