تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۳۹۲۷۶۵
یک وزیر دولت مستعفی یمن که از حمایت ریاض برخوردار است، حضور امارات در یکی از جزایر مشهور جنوب یمن را اشغالگری توصیف کرد تا نشان دهد اختلافات ریاض و ابوظبی رو به فزونی است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سرتیپ «عبدالغنی جمیل» وزیر مشاور دولت مستعفی یمن می‌گوید، حضور امارات در جزیره مشهور «سُقطری» در جنوب یمن، «اشغالگری تمام‌عیار» است. 

آقای جمیل که اسماً و نه عملاً استاندار صنعاء، پایتخت یمن هم نامیده می‌شود، از «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی درخواست کرد که زودتر وضعیت جزیره سقطرا را در آستانه درگیر شدن نیروهای او با نیروهای متحد امارات، روشن کند. 

سقطری جزیره‌ای در خلیج عدن و در آب‌های جنوبی این کشور است که اکنون تحت اشغال کامل امارات است. اواخر سال 2015 امارات کار سلطه بر مجمع‌الجزایر سقطرا را آغاز کرد. بعد از دو توفان «چابالا» و «میگ» که زیرساخت‌ها در جزیره را تخریب کرد، امارات تحت پوشش اقدامات خیرخواهانه وارد جزیره شد و با استفاده از ضعف دولت مرکزی در یمن، سلطه خود را بر آن محکم کرد.

عبدالغنی جمیل در فیسبوکش نوشت: «هیچ چیز قابل توجهی نیست که حضور امارات در جزیره سقطری را توجیه کند. این به معنای کامل کلمه، اشغالگری و اشغالگری تمام عیار است».


موقعیت جزیره سقطری

 

این وزیر دولت مستعفی یمن که در حمایت عربستان سعودی است، با بیان اینکه «اماراتی‌ها از سقطرا چه می‌خواهند، در آنجا که حوثی‌ها حضور ندارند» تأکید کرد که در جزیره سقطرا نه حوثی‌ها هستند، نه القاعده، نه داعش و نه عناصر خرابکار.

او از منصور هادی خواست تا با «اتخاذ تصمیمی قاطع»، وضعیت را به اطلاع مردم یمن برساند که در آنجا چه خبر است. 

از آنجا که این وزیر یمنی در حمایت عربستان است، سخنان او علیه امارات، نشانه‌ای جدید از افزایش اختلافات ریاض و ابوظبی درباره حضور این دو کشور در جنوب یمن است. 

امارات، شریک مهم عربستان سعودی در جنگ یمن است. برخی مناطق جنوبی مثل جزایر جنوبی یمن،‌ برخی بنادر مثل عدن در اختیار نیروهای نزدیک به امارات است.

پیشتر گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده بود که «استعمار خاموش امارات در یمن» در جریان است و از جمله اقدامات ابوظبی در جزیره منحصربه‌فرد سقطری، قاچاق «خون اژدها» است (جزئیات بیشتر). 

الجمیل همچنین تأکید کرد که «او و یمنی‌ها هرگز نردبام یا پل عبور برای اشغال جزایر و بنادر و نقض حاکمیت کشورشان نخواهند شد و به هر قیمتی از حاکمیت و عزت خود دفاع می‌کنند و ساکت نخواهند ماند». 

این موضع وزیر یمنی، از آشکارترین و تندترین مواضع روزهای اخیر علیه امارات است که غیرمستقیم، موضع عربستان محسوب می‌شود. این سخن او هم‌زمان با درگیری‌هایی مطرح شده که بین نیروهای گارد ساحلی وابسته به دولت هادی و نیروهای مورد حمایت امارات در کمربند امنیتی بندر سقطرا رخ داده است. 

اخیرا پس از آنکه نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی سقطری» برای چند ساعت بر بندر جزیره مسلط شدند، نیروهای وابسته به دولت هادی به آنجا اعزام شدند و افراد مسلح را از آنجا دور کردند. 

سقطری از می 2018 شاهد تنشی بی‌سابقه است. تنش پس از آن آغاز شد که امارات نیرویی نظامی به این جزیره اعزام و در آنجا مستقر کرد. این اقدام در زمانی انجام شد که نخست‌وزیر وقت دولت مستعفی یمن، احمد عبید بن دغر به همراه شماری از وزراء در این جزیره حضور یافته بودند.

پس از این تنش‌ها میان دولت مستعفی یمن با ابوظبی، سرانجام با وساطت عربستان سعودی، نیروهای اعزامی امارات به جزیره، از آن دور شدند. 

درگیری‌ها در بندر سقطری یک روز پس از آن رخ داد که افراد مسلح جدایی‌طلب حامی «شورای انتقالی جنوب» (که خواستار جدایی جنوب یمن از شمال آن است) اعلام کردند که برخی عناصر دولت هادی در جنوب، مورد حمایت امارات هستند از جمله «علی موکب» وزیر منابع آبزی و نزار محروس استاندار جزیره سقطرا.

طمع دیرینه امارات در سقطری

از دیرباز سقطری محل طمع امارات بوده است. قبل از تشکیل جمهوری یمن، سفرهایی از سقطری به امارات و عمان و بالعکس برای غواصی و کشف مروارید انجام می‌شده است. برخی از این مردم محلی در سقطری مانده‌اند و برخی از مردم سقطرا و جنوب یمن به امارات رفته و مقیم شده‌اند. هم‌اکنون تعداد مردم سقطری که در امارات مقیم شده‌اند، حدود 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود که در امارت عجمان ساکنند.

طمع امارات، حدود ده سال پیش آغاز شد؛ زمانیکه تاجری به نام «محمود فتح آل خاجه» کار را تحت پوشش اقدامات خیریه و توزیع مبالغ مختلف پول، میان محلی‌ها آغاز کرد و در ادامه حتی برای ایتام خانه‌سازی می‌شد و کار به جایی رسید که به علت فقر مردم محلی و نیازمندی آنان، کم‌کم برخی اراضی از جانب اماراتی‌ها خریداری شد و برخی سران محلی از طریق دریافت رشوه‌هایی در قالب خودروهای لوکس، جذب شدند. بعد از توفان‌های اخیر در اکتبر 2015، ابوظبی بار دیگر نفوذ در جزیره را از سر گرفت و شماری از نظامیان را تحت پوشش اقدامات خیریه از جمله از طریق «بنیاد خلیف» متعلق به «خلفان مبارک مزروعی» معروف به «ابو مبارک» مرد اول امارات در جزیره، به این منطقه اعزام کرد.


درختان معروف جزیره معروف به خون اژدها

 

ساکنان محلی می‌گویند، خلفان المزروعی همه‌کاره جزیره بوده است. او حتی یک کارگاه مربوط به صید و آماده‌سازی محموله‌های ماهی را با قیمتی ناچیز از صیادان خریداری کرده و همه آن را با هواپیما به امارات انتقال داد.  المزروعی مساحت گسترده‌ای از جزیره را در نزدیکی بندر و همچنین در منطقه نوجد در جنوب جزیره تصرف کرده و اراضی وسیعی در منطقه محافظت شده «دکسم» را در اختیار گرفته است. 

ابوظبی همچنین در کنار فرودگاه، پایگاهی هوایی احداث کرده که تاکنون چندین بار فرمانده عالی‌رتبه نیروهای مسلح امارات وارد جزیره شده تا بر روند کار نظارت کند. تاکنون عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که مقیم ریاض است، بارها خواستار توقف کار احداث این پایگاه هوایی شده است. 

مجمع‌الجزایر سقطری شامل چهار جزیره اصلی مرجانی سقطری، عبدالکوری، سمهه، درسه و همچنین چندین جزیره کوچک‌تر است، که روی هم رفته 3٬625 کیلومتر مربع وسعت دارند. فاصلهٔ این جزایر تا کرانه‌های خاک اصلی یمن 340 کیلومتر و تا کرانه‌های کشور سومالی250 کیلومتر است. دو جزیرهٔ سمهه و درسه به جزایر برادر (الإخوان) نیز مشهور هستند.


عکس‌هایی از اقدام امارات به قاچاق درختان خون اژدها

 

گزارش‌های خبری نشان می دهد که امارات در فوریه سال 2017 گام بلندی برای حضور در جزایر دیگر یمن از جمله جزیره میون برداشته و در حال تأسیس باند فرودگاه در آن است.

تحلیلگران سیاسی در امور یمن می‌گویند، مجموع اقدامات ابوظبی در جنوب یمن و در طول آب‌های منطقه و ساحلی این کشور که تا تنگه باب المندب می‌رسد، لقمه‌ بزرگتر از دهان امارات است و قطعا این گام در قالب طرحی منطقه‌ای و بین‌المللی برای حامیان ابوظبی یعنی آمریکا است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰