تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۹۲۶۷۸
پارلمان روسیه لایحه تعلیق معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای با آمریکا را تصویب کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،دومای روسیه (مجلس سفلا) سه‌شنبه لایحه مرتبط با تعلیق معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) با آمریکا را تصویب کرد.

  به نوشته خبرگزاری «تاس» 417 قانونگذار روس به نفع این لایحه رای دادند و تنها یک نفر رای ممتنع داد. بر اساس این لایحه، روسیه تعهد خود به معاهده منع گسترش موشک‌های میان برد هسته‌ای را متوقف می‌کند، اما این احتمال وجود دارد که با تصمیم رئیس جمهور این کشور این پیمان با آمریکا از سرگرفته شود.   

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین 300 تا 3400 مایل منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا چندی قبل در این باره گفت که کشورش از دوم  فوریه (بهمن) به مدت 180 روز از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های روسیه بارها عنوان کرده‌اند برنامه آمریکا برای خروج از این پیمان بسیار خطرناک است. مقام‌های روسیه گفته‌اند خروج احتمالی آمریکا از این پیمان، تمام جهان را وارد مسابقات تسلیحاتی می‌کند.

به نوشته تاس، مجلس نمایندگان روسیه (مجلس علیا) در 26  ژوئن (پنجم تیر) ممکن است درباره این  لایحه تصمیم‌گیری کند.

«ویاچسلاو ولدوین» رئیس دومای روسیه پس از رای گیری به خبرنگاران گفت: «ما بر اساس نیاز به حفظ منافع ملی خود تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

وی گفت: «ایالات متحده به طور یکجانبه این معاهده را به حالت تعلیق درآورده و تمام ساز و کار امنیتی جهانی را در معرض خطر قرار داده است.»

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴