کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگران به جای مقاله ISI مشکلات تولیدکنندگان را رفع کنند

28 خرداد 1398 ساعت 22:20

مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: پژوهشگران به جای اینکه انرژی خود را صرف تولید مقالات ISI کنند، باید با پژوهش خود گره‌ای از مشکلات تولیدکننده را برطرف کنند.


به گزارش بلاغ، مجید ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، امروز در محل کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: برخی از پژوهشگران و استادان دانشگاه این گونه تربیت شده‌اند که تمام تلاش خود را برای تولید مقالات ISI معطوف می‌دارند، زیرا بالاترین امتیاز را دارد، در حالی که باید مقالات پژوهشی، ناظر به حل یک مشکل واقعی از تولید کشور باشد. 

وی گفت: در ژاپن نسبت پتنت به مقاله امتیاز دارد، یعنی اگر در یک مقاله علمی کاربردی متصور باشد یا همان به زبان خودمان علم نافع باشد، امتیاز می‌گیرد. 

به گفته ولدان، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد گفته اگر غیر از علم نافع با بودجه دولتی دنبال تحقیق بروید، کار غیرشرعی است. 

مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به خاطره‌ای گفت: یک فردی که عضو هیأت علمی دانشگاه بود، پژوهشی در مورد چوب انجام داده بود و وقتی آن را به یک کارخانه بزرگ تولید محصولات چوبی بردیم، گفت این پژوهش به درد ما نمی‌خورد و برعکس، هزینه تولید ما را افزایش می‌دهد و آن تولیدکننده گفت: ما برای تولید نئوپان از چسب فرمالین استفاده می‌کنیم که این چسب باعث سرطان کارگران و حتی مرگ و میر می‌شود. اگر کسی بتواند بر اثر تحقیقات خود ماده بی‌ضررتری به جای این چسب معرفی کند، هزینه تحقیقش را هم می‌پردازم. 

وی گفت: آن استاد دانشگاه به ما می‌گفت ملاک ارزیابی ما به عنوان هیأت علمی،‌ همین مقالات ISI است و برای ما پژوهشی که منجر به حل واقعی مسئله باشد، تعریف نشده است. 

ولدان با بیان اینکه ۹۰ درصد قطعات خودروی ملی ما از یک جای دیگر می‌آید، گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها باید به صورت معکوس باشد، یعنی به جای اینکه یک محصولی در مراکز پژوهشی تولید و بعد به بازار عرضه شود، بلکه باید براساس نیاز بازار، محصولات جدید در پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تولید شود. 

به گفته مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، این سازمان ۳ هزار محقق دارد که باید مسیر تحقیقات آنها به سمت حل مسائل واقعی کشاورزی باشد. در بخش کشاورزی ۷۷۴ شرکت دانش‌بنیان شناسایی شده است و بزرگترین مشکل محقق، بحث بازار فروش محصول است،‌زیرا محصولی تولید می‌کند که بازار آن را خریداری نمی‌کند. 

وی گفت: بزرگترین حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مالی است، اما باید بازار برای محصولات آنها طراحی شود که این شرکت‌ها به بدهکار بانکی تبدیل نشوند. 

در این مراسم همچنین صادقی رئیس تعاونی پسته‌کاران رفسنجان گفت: در گذشته کشاورزان پسته براساس تجربه تولید می‌کردند، اما وقتی پای رقبای خارجی به وسط آمد، مجبور شدیم مرکز تحقیقات پسته راه‌اندازی کنیم. 

وی گفت:‌دانشگاه دیویس آمریکا برای تحقیق بر روی پسته تأسیس شده و هم‌اکنون محصول آنها از پسته ما درشت‌تر و یک اندازه بوده و عملکرد آنها ۴ تن در هکتار در حالی که عملکرد باغ‌های ما ۵۰۰ کیلو در هکتار است و هم‌اکنون عملکرد آنها افزایش و عملکرد ما کاهش یافته است. 

وی گفت: مرکز تحقیقات پسته از ۲۵ سال قبل راه‌اندازی شده و دو دستگاه وکیوم و دو دستگاه اچ‌پی‌ال‌سی برای این مرکز خریداری شده و باید این مرکز با آزمایش خاک به کشاورز بگوید که کجا می‌توان پسته کاشت. 

همچنین آزاد مدیرعامل صنعت همگام گفت: از سال ۹۶ چندین نامه نوشتیم، اما جوابی ازدولت دریافت نکردیم و ما در بخش ترویج یافته‌های کشاورزی خیلی مشکل داریم و ترویج در حد صفر باقی مانده است. 

همچنین ولدان گفت: متأسفانه پژوهشگران ما به گونه‌ای عمل می‌کنند که خط پایان گزارش آنها مقاله ISI است و ما باید تلاش کنیم خط پایان پژوهش را تغییر داده و ناظر بر حل مسئله‌ای از تولید واقعی باشد. ما نمی‌گوییم سوپرمن هستیم، بلکه باید مفهوم نوآوری را دوباره مطرح کنیم. 

به گفته این مسئول دولتی در حوزه ترویج کشاورزی هم شبکه ترویج وجود دارد، اما بسیاری از مروجان کشاورزی بیکار هستند و حقوق دولتی را هم دریافت می‌کنند. 

وی گفت:‌ پژوهشگر دولتی یک موظفی دارد که باید سالی یک پژوهش انجام دهد و نگاه دولت این است که اگر این پژوهش انجام شود، پولش را دریافت کند. 

همچنین صادقی نیز گفت: تصور این است که اگر کسی کار کشاورزی می‌کند، بیل بردارد و آب بگیرد، و اکثر دانشجویان مهندسی به رشته های کشاورزی می‌روند. 

وی گفت: باید طرح‌های فناورانه به کسب و کار موفق تبدیل شوند، بزرگترین درد جامعه علمی این است که پژوهشگر نمی‌داند مشکل اصلی و درد بخش کشاورزی چیست. 

در این مراسم صالحی در مورد جشنواره ایده های بخش کشاورزی، گفت: محورهای این جشنواره در زمینه دام، طیور، آبزیان و آبخیزداری است. در مرحله نخست ۲۰ طرح برتر در کارگاه آموزشی بررسی می‌شود، مرحله دوم ۸ طرح ودر مرحله نهایی ۳ طرح برتر معرفی می‌شوند. 

به گفته صالحی، با ۳۱ پارک علمی و فناوری و ۳۱ صندوق کشاورزی استانی نامه‌نگاری شده است. 

به گفته وی، تاکنون ۶۲۵ طرح به دبیرخانه ارسال شده و هدف کمک به بهبودی فضای کسب و کار در بخش کشاورزی است. 

به گفته صالحی، در این جشنواره افراد کارآفرین برای داوری طرح‌ها دعوت می‌شوند. 

همچنین ارسلان قاسمی در این مراسم گفت: بازار کشورهای اوراسیا بازار بکری است که در اختیار تولیدکنندگان وصادرکنندگان ایرانی قرار دارد، در حال حاضر رب ایرانی در بشکه‌های ۲۰۰ کیلویی صادر می‌شود، اما اگر همین محصول در روسیه بسته‌بندی شود، می‌تواند با تعرفه صفر وارد کشورهای اوراسیا مانند بلاروس شود. 

قاسمی گفت: اتاق تعاون دارای بزرگترین شبکه توزیع کالا در کشور است، گرچه شرایط کنونی در تولید شرایط جنگی است، اما باید با مذاکره با مقامات دولتی شرایط به نفع رونق تولید تغییر کند.


کد مطلب: 392603

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392603/پژوهشگران-جای-مقاله-isi-مشکلات-تولیدکنندگان-رفع-کنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com