کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای فرهنگی

27 خرداد 1398 ساعت 22:00

مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وام‌های ارزان قیمت به کسانی که می‌خواهند کسب و کار فرهنگی ایجاد کنند، پرداخت می‌شود.


به گزارش بلاغ، علی‌اصغر سیدآبادی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که ترویج کتاب‌خوانی و فعالیت‌های فرهنگی نباید محدود به ادارات و نهادهای دولتی باشد، اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیاز به یک عزم ملی دارد تا همه مردم از این فعالیت منتفع شوند.

مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که کتاب‌خوانی برای همه فعالیت‌های فرهنگی یک خمیرمایه است، گفت: ترویج کتاب و کتاب‌خوانی ترویج همه فضیلت‌ها است.

وی با بیان این‌که کلاس‌های کنکور و تیزهوشان بچه‌ها را نابود می‌کند چون از خواندن لذتی نمی‌برند، بیان کرد: از دوران ابتدایی خانواده‌ها بچه‌ها را با تست‌زنی آشنا می‌کنند که این امر درست نیست.

سیدآبادی با بیان این‌که سواد خواندن در دانش‌آموزان ایرانی ضعیف است، تصریح کرد: تمام دانش‌آموزانی که به قصد سرگرمی شعر و داستان می‌خوانند عملکردشان در درس خواند و حتی کنکور بسیار موفقیت‌آمیز است، عنوان کرد: ایران تنها کشوری است که نگرش‌مان به خواندن مثبت است اما سواد خواندن‌مان پایین است.

مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تمام دانش‌آموزانی که در دوره ابتدایی شعر و داستان می‌خوانند دروس علوم و ریاضی آن‌ها بسیار بهتر از سایر دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی شیوه تدریس در مدارس را تغییر می‌دهد؛ باید در مدارس به روی کتاب‌خوانی باز شود.

راه اصلاح آموزش و پرورش کتاب‌خوانی است

وی با تأکید بر این‌که کم هزینه‌ترین راه اصلاح آموزش و پرورش کتاب‌خوانی و قفسه کتاب‌فروشی‌ها است، ادامه داد: باید در راستای ترویج فرهنگ مطالعه بر روی معلمان بیشتر سرمایه‌گذاری کرد.

سیدآبادی با اشاره به اجرای طرح‌های پایتخت کتاب ایران، جشنواره کتاب‌خوانی در روستاها و جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در راستای لذت بردن کودکان از کتاب خواندن، اضافه کرد: باشگاه‌های کتاب‌خوانی یک مشارکت گروهی است و سبب می‌شود کودکان و دانش‌آموزان مشارکت اجتماعی بیشتری داشته باشند.

مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت: بر اساس پیمایش سال 1394 سرانه مطالعه در کشور 12.3 دقیقه است و در بعضی از استان‌ها 24 دقیقه و در بعضی دیگر 4 دقیقه است و این سرانه نشان می‌دهد علاوه بر عوامل جهانی، عناصر محلی و بومی در سرانه مطالعه دخیل هستند.

حمایت وزارت ارشاد از کسب و کارهای فرهنگی و هنری

وی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کسب و کارهای فرهنگی و هنری اظهار داشت: وزارت ارشاد با سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌نامه‌ای را در راستای پرداخت وام اشتغال برای ایجاد کسب و کارهای فرهنگی و هنری امضا کرده‌اند.

سیدآبادی با اشاره به ایجاد گذرهای فرهنگی در شهرها گفت: شهرداری‌ها به همراه میراث فرهنگی و اداره ارشاد فضایی را انتخاب می‌کنند برای ایجاد گذر فرهنگی که فضای کالبدی را شهرداری درست می‌کند و فعالیت‌های فرهنگی در این گذر مستقر می‌شوند.

مشاور امور برنامه‌ریزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که وام‌های ارزان قیمت به کسانی که می‌خواهند کسب و کار فرهنگی ایجاد کنند، پرداخت می‌شود، افزود: فضاهای موجود شهری مانند کارگاه‌ها، ساختمان‌های قدیمی و مدارس بدون استفاده می‌تواند به فضاهای فرهنگی تبدیل شود.

وی با اشاره به این‌که بیش از 15 هزار باشگاه کتاب‌خوانی در سراسر کشور وجود دارد، بیان کرد: در استان اصفهان 2 هزار و 200 باشگاه کتاب‌خوانی وجود دارد که هر باشگاه حداقل 12 عضو دارد و یکی از کم هزینه‌ترین برنامه‌های دولتی در ایران باشگاه‌های کتاب‌خوانی هستند.

نخستین همایش قصه‌گویی در ادبیات کودک و نوجوان در شهرضا

سعید طبیبیان در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری نخستین همایش قصه‌گویی در ادبیات کودک و نوجوان و آسیب‌شناسی و ایده‌پردازی جام باشگاه‌های کتابخوانی در شهرضا اظهار داشت: اولین همایش قصه‌گویی در ادبیات کودک و نوجوان و آسیب‌شناسی و ایده پردازی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در تالار سرو مجتمع فرهنگی هنری شهید مدرس(ره) شهرضا برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به برگزاری ٣ کارگاه با عناوین نویسندگی خلاق، آموزش جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا گفت: هدف از برگزاری کارگاه‌های کتاب‌خوانی ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سنین کودکی و پرورش یک جامعه آرمانی کتاب‌خوان در آینده است.


کد مطلب: 392454

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392454/پرداخت-تسهیلات-ارزان-قیمت-کسب-کارهای-فرهنگی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com