کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صنایع دستی اصلی را از تقلبی بشناسیم

27 خرداد 1398 ساعت 20:40

هفته‌ای که گذشت هفته صنایع دستی نام داشت. مساله مهم و قابل توجه در هفته صنایع دستی، حمایت از هنرمندان و صنعتگران داخلی است. اما شرط لازم برای این حمایت در مرحله اول شناخت صنایع دستی اصلی از نوع تقلبی آن است.


به گزارش بلاغ، سعیده اسدیان: حرکت دنیا به سمت مدرنیته باعث شده تا این روزها بیشتر مردم برای به روز بودن به دنبال خرید کالاهای لوکس کریستالی و گران قیمت بروند،کالاهایی با برندهای خارجی که اکثر بازارهای ایرانی را پر کرده و باعث شده تا هنر شرقی و ایرانی نادیده گرفته شود. در این میان بازار صنایع دستی ایرانی تقلبی هم به خوبی جای خود را در میان خانواده‌ها باز کرده است، زیرا در اغلب موارد خانواده‌ها قدرت تشخیص نوع اصلی از تقلبی صنایع دستی را ندارند. به همین علت ما برای خرید صنایع دستی اصلی ایرانی نیاز به مهارت‌هایی داریم تا بتوانیم تولیدات اصلی این بازار را از نوع تقلبی آن تشخیص بدهیم زیرا حمایت از صنایع دستی اصیل ایرانی به روند رشد چرخه تولید این محصولات چه برای بازار داخلی و چه برای بازار خارجی سرعت می‌دهد.

 

محبوبیت هنر شرقی در میان‌ غربی‌ها

 صنایع دستی و هنر ایرانی در کشورهای خارجی از محبوبیت خاصی برخوردار است و گلیم و فرش‌های دست‌بافت ایرانی با قیمت بالایی در همه جای دنیا خرید و فروش می‌شوند. شاید هفته صنایع دستی فرصت مناسبی باشد تا با صنایع دستی ایرانی آشتی و از هنرمندان و صنعتگران داخلی حمایت کنیم، اما شرط لازم برای این حمایت در مرحله اول شناخت صنایع دستی اصلی است.

از آنجایی که هنر ایرانی در کشورهای خارجی طرفداران زیادی دارد کشورهایی همچون چین، هند و اندونزی با الگو برداری از هنر ایرانی اقدام به تولید صنایع دستی کرده‌اند که این محصولات تنها فقط شبیه هنرهای دستی ایران است اما با ماشین‌آلات و مواد شیمیایی تهیه می‌شود، به همین جهت شناخت صنایع دستی ایرانی اصلی از تقلبی باعث می‌شود تا بازار آثار هنری تقلبی کساد شده و بازار ایرانی رونق بگیرد.

 

صنایع دستی اصل دارای شناسنامه هستند

مهمترین صنایع دستی ایران را انواع زیراندازهای سنتی همچون گلیم، زیلو، گبه و قالی، نساجی سنتی، هنرهای مرتبط با چوب و فلز، سفال و سرامیک و شیشه تشکیل می‌دهند که آشنایی با آنها هنگام خرید ضروری است.

مثلاٌ اینکه بدانید در یک گلیم اصلی هیچ‌گاه از کاموا و پلاستیک استفاده نمی‌شود و رنگ‌های آن کاملاً طبیعی است یا هنگام خرید انگشتر فیروزه مهم‌ترین نکته رنگ آن و رگه‌های موجود روی سنگ است.

تمامی محصولات صنایع دستی اصل دارای شناسنامه هستند که در آن مشخصات فنی و هنری محصول قید شده است، بسته بندی ایمن و شکیل هم نماد دیگر یک کالای با اصالت است.

 

اِلمان‌های ایرانی در صنایع دستی

محمد انشایی، معاون صنایع دستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص شیوه تشخیص آثار هنری اصلی می‌گوید: «ما برای صنایع دستی یک تعریف کلی داریم که عبارت است از تولید محصولاتی با استفاده از مواد اولیه طبیعی و برگشت‌پذیر به طبیعت، ذوق هنری و کار دست، بنابراین وقتی از صنایع دستی حرف می‌زنیم باید بدانیم که آثاری که پلاستیک یا مواد غیرطبیعی درآنها به کار رفته، و در ساخت آن از پرس و ماشین استفاده شده، اصل نیست.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص صنایع دستی اصلی نقش و نگارهای ایرانی همچون بته‌جقه، گل و مرغ و سرو است که از آن‌ها با عنوان اِلمان‌های ایرانی یاد می‌شود.»

 

به دنبال نشان ملی مرغوبیت کالا باشید

تمامی کالاهای اصلی دارای نشان ملی مرغوبیت کالا هستند و صنعتگرانی که این نشان را دارند یک گواهی هم از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت می‌کنند که مکمل این نشان است، بنابراین هنگام خرید صنایع دستی به شناسنامه و نشان ملی مرغوبیت کالا توجه داشته باشید تا کالای تقلبی را به شما نفروشند.

 

صنایع دستی اصل را از کجا بخریم؟

مراجعه به فروشگاه‌‌هایی که دارای نشان اعتماد هستند یکی از راه‌های خرید صنایع دستی اصلی است، 27 فروشگاه در تهران دارای نشان اعتماد هستند و سرای هنر در مجتمع تجارت جهانی فردوسی، ایران سرا در برج آزادی، گذر صنایع دستی در خیابان ویلا، فرهنگسرای رازی و بازارچه صنایع دستی عودلاجان از مهم‌ترین مقاصد توزیع صنایع دستی اصلی هستند.»


کد مطلب: 392446

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392446/صنایع-دستی-اصلی-تقلبی-بشناسیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com