کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش 50 درصدی وصول آب‌بهای روستایی/ شبکه آبرسانی آبفار همدان فرسوده است

27 خرداد 1398 ساعت 14:50

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: برای نخستین بار کل بهای فروش آب فروخته شده وصول شد به طوری که افزایش 50 درصدی در وصول مطالبات و آب‌بها داشتیم.


به گزارش بلاغ، سید مصطفی هاشمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به یکم تیرماه و در پیش بودن هفته «صرفه‌جویی آب» اظهار کرد: امسال هم با توجه به بارندگی‌های خوبی که در ابتدای سال رخ داد، تصور بر این بود که بحران آب در کشور حل شده اما واقعیت این است که با بارش‌های مقطعی مشکل بی‌آبی حل نمی‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه در باران‌های سیل‌ آسای اخیر مدیریت خوبی صورت گرفت و خسارات ناشی از سیل در استان بسیار کمتر بود به طوری که ذخیره‌سازی‌های خوبی انجام شد هرچند این مسئله به این مفهوم نیست که چاه‌های با عمق 250 متر سریع تغذیه شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان ضمن تاکید بر اینکه با وجود بارش‌های زیاد نیاز به صرفه‌جویی داریم افزود: یکی از مشکلاتی که آبفای روستایی با آن مواجه است، اینکه قنات و چشمه‌ها از دسترس خارج شده و همه نیازهای مردم از شبکه آبرسانی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل فرهنگ نادرست ‌اکنون در روستاها مصرف آب بالاست افزود: مصارف در روستاها عمدتاً غیرخانگی است و در آبیاری باغچه‌ها، آب‌پاشی محوطه و شستشو و... مصرف می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه اکنون باید آب بیشتری تامین شود و چاه‌ها مداوم با تجهیزات مستمر کار کنند خاطرنشان کرد: افزایش میزان برداشت‌ آب، استهلاک تاسیسات را بالا برده، منجر به قطعی‌های مقطعی در شبکه‌های آبرسانی شده و تعداد حوادث و اتفاقات و شکستگی‌ها بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه استان همدان یکی از استان‌های روستانشین است افزود: نسبت جمعیت روستایی به شهری در کشور 26 درصد و در همدان 36 درصد است که این نشان می‌دهد باید تلاش‌ها نسبت به کشور مضاعف باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان منابع تامین آب در روستاهای همدان را آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در سطح استان 880 حلقه چاه، 229 دهنه چشمه و 62 رشته قنات وجود دارد.

وی کل ظرفیت منابع تامین آب را 38 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: 2 هزار و 150 کیلومتر خط انتقال آب وجود دارد که از چاه‌ها و سایر منابع آبرسانی دارند.

هاشمی با تأکید بر اینکه عمده تجهیزات آبفای روستایی طی 40 سال اخیر انجام شده است بیان کرد: مقدار زیادی از عمر تجهیزات آبفار به سر آمده و نیاز به تأمین و تجهیز دارند که همین موجب شکستگی‌های بالایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان قریب به 121 هزار متر مکعب مخزن ذخیره وجود دارد افزود: مخازن ذخیره آب برای پایداری در خدمات آبرسانی ایجاد می‌شود و نسبتاً وضعیت خوبی حاکم است که وجود مخازن ذخیره در تاسیسات آبرسانی فرصت می دهد که خدمات قطع نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان 46 ایستگاه پمپاژ وجود دارد که ظرفیت پمپاژ آنها 220 هزار مترمکعب است که برای ارائه خدمات پایدار و استمرار خدمات چاره‌ای نیست که بتوان از مجتمع‌های آبرسانی در روستاها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: تعدادی مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری رسیده، تعدادی اجاره شده و تعدادی از در حال بهره‌برداری است که اگر همه آنها آماده شود به 55 درصد روستاها با 522 مجتمع آبرسانی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه 19 مجتمع در اولویت است اضافه کرد: این تعداد مجتمع آبرسانی 50 درصد جمعیت  روستایی را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال 97 توانستیم از اعتبارات ملی و استانی بهره خوبی ببریم گفت: جزو معدود استان‌هایی هستیم که تمام اعتبارات را صرف اصلاح، بازسازی و راهبری تاسیسات موجود می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه در سال گذشته از محل منابع استانی 20 میلیارد و 500 میلیون تومان مصوبه داشتیم که صرف بازسازی، تامین و بهداشت آب شد افزود: از اعتبارات ملی نیز قریب به 27 میلیارد تومان از محل‌های متفاوت مصوبه اخذ شد که در این راستا پروژه‌های خوبی اجرا شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 40 حلقه چاه با حدود 3 هزار متر حفاری شد بیان کرد: 340 لیتر در ثانیه آب به ظرفیت تامین آب اضافه شد، 11 حلقه چاه لایروبی و کف‌کنی و 23 حلقه چاه نیز تجهیز شدند.

هاشمی با اشاره به اینکه قریب به 250 کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال جدید احداث و 7 کیلومتر خط برق ایجاد شده است گفت: در سال 97، 13 باب مخزن ذخیره ایجاد شد که 3 هزار و 700 متر حجم داشت.

وی از پیگیری مطالعه 6 مجتمع آبرسانی جدید خبر داد و گفت: هفت مجتمع آبرسانی نیز که طی دهه‌های قبل طراحی شده و نیاز به طراحی مجدد داشتند، انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان یکی از وظایف اصلی و مهم وزارت نیرو تأمین بهداشت آب است گفت: قرار است آب بهداشتی با کیفیت و کمیت خوب در دسترس مردم قرار گیرد اما تصور بر این نباشد که به دلیل اینکه به کمیت آب برسیم از کیفیت کم شود.

وی بیان کرد: برای سنجش آب روستایی در سطح شهرستان‌ها، 8 باب آزمایشگاه فیزیک، شیمی و سنجش کیفیت آب مستقر شده و برای گندزدایی و بهداشتی کردن آب 291 دستگاه کلرزن مایعی نصب شد.

هاشمی با اشاره به خدمات‌رسانی در ایام بروز سیل در استان لرستان تصریح کرد: تیم واکنش سریع از همدان به لرستان اعزام شد و در 50 روستا دستگاه کلرزنی و تعمیر راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: ارسال دو دستگاه تانکر به لرستان، هفت تانکر به کرمانشاه و 15 دستگاه ژنراتور برای استمرار خدمات به مناطق سیل‌زده در دستور کار بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از فعالیت تیم‌هایی برای کنترل انشعابات غیرمجاز خبر داد و گفت:سال گذشته یک‌هزار و 43 مورد شناسایی و رفع شد.

وی با بیان اینکه 12 هزار کنتور در روستاهای استان همدان خراب است تصریح کرد: یکی از دلایل مصرف بی‌رویه آب خرابی کنتورهاست  که در سال گذشته 4 هزار و 200 کنتور خراب تعمیر و تعویض شد.

هاشمی یادآور شد: برای نخستین بار کل بهای فروش آب فروخته شده وصول شد به طوری که افزایش 50 درصدی در وصول مطالبات و آب‌بها داشتیم و سال گذشته 27 میلیون متر مکعب آب به مشترکان روستایی فروخته شد.

وی از مشارکت مردمی در ساخت 71 پروژه با یک میلیارد تومان طی سال 96 خبر داد و گفت: در سال 97، 82 پروژه با یک میلیارد و 500 میلیون تومان انجام شد و امسال 12 پروژه با 7 میلیارد تومان مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه میزان برخورداری روستاهای کشور از فاضلاب کمتر از یک درصد است افزود: در استان همدان میزان برخورداری روستاها از فاضلاب بالاتر از میانگین کشوری و 2.5 درصد است.


کد مطلب: 392396

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392396/افزایش-50-درصدی-وصول-آب-بهای-روستایی-شبکه-آبرسانی-آبفار-همدان-فرسوده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com