کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش برای ترویج موسیقی بومی مازندران/ ضرورت هم‌افزایی بسیج رسانه و صدا و سیما

27 خرداد 1398 ساعت 14:45

مدیرکل صدا و سیمای مازندران درباره ترویج موسیقی بومی در مازندران،گفت: موسیقی بومی یکی از بحث‌هایی است که باید آن را ترویج کنیم که در زمینه امیری‌خوانی، کتولی، نجما و طالبا کارهای خوبی در حال انجام است که باید دنبال شود.


به گزارش بلاغ،هادی ابراهیمی در نشست با اعضای شورای بسیج رسانه مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم جابر معافی سرپرست فقید خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: مرحوم معافی همیشه الگو بودند که در حیطه خبر با روحیه انقلابی خبرگزاری فارس را به اوج رساندند و برای همیشه در عرصه خبر و رسانه در این استان ماندگار شدند.

وی با اشاره به اینکه باید جلسات بسیج رسانه به‌صورت مستمر برگزار شود، افزود: باید از ظرفیت بسیج رسانه بیشتر استفاده کنیم و هم اینکه توقعات و انتظارات خود را از این نهاد انقلابی درخواست داشته باشیم.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با بیان اینکه فصل جدیدی از همکاری‌های خوب بین صدا و سیما و مجموعه سپاه و بسیج آغاز شد، اضافه کرد: برنامه‌ای نیست که متعلق سپاه و بسیج در استان اتفاق بیفتد و از طریق سیمای مازندران منعکس نشده باشد که نشان می‌دهد هر چه ارتباط تنگناتر باشد و ارتباطی که به لحاظ مفهومی می‌توانیم داشته باشیم که هدف مشترک همه ماست.

*وجه تسمیه صدا و سیما و جام جم

این مسؤول با اعلام اینکه صدا و سیما یک نهاد انقلابی است که در اصول قانون اساسی به جایگاه و نقش بارز صدا و سیما اشاره شده است، تصریح کرد: صدا و سیما یک دانشگاه عمومی است از اینکه به صدا و سیما گفته می‌شود جام جم است، یعنی همه جنبه‌های زندگی بشری در این نهاد مستقل و حاکمیتی آمده است هرجایی که صدا و سیما است آن خیابان نامش جام جم است که این وجه تسمیه دارد و این جهت جام جم همه مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی، فردی، اخلاقی و سیاسی در آن گنجانده شده که نقش تاثیرگذاری در این مجموعه وسیع و عظیم دارد.

ابراهیمی بیان کرد: صدا سیما نمی‌تواند یک رسانه ملی باشد اگر خدای ناکرده پارتی‌بازی و باندبازی برخی از صفاتی که جز رذایل محسوب می‌شوند در این رسانه نهادینه باشد.

*عملکرد و وظیفه صداسیما نیز صرفا فرهنگی است

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با اشاره به اینکه عملکرد و وظیفه صداسیما نیز صرفا فرهنگی است، اظهار کرد: صدا و سیما فرهنگ به معنایی که تمام باورها و اشتراکات معنوی و معرفتی در آن نهادینه باشد.

این مسؤول افزود: در این بحث که ما از صدا و سیما به‌عنوان رسانه ملی یاد می‌کنیم سه هدف اطلاع رسانی و خبری، آموزشی  تربیتی و سرگرمی و تفریحی را در جهت‌گیری و سیاست‌گذاری کلان دنبال می‌کند که در ذات و ماموریت خود این سه رویکرد را توامان با هم دارد که نشان می‌دهد ماموریت سنگینی برعهده دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه می‌توانیم با هم‌افزایی به قله نهایی برسیم به این معنا که در نظامی ولایی زندگی می‌کنیم، گفت: مفتخریم بعد از قر‌ن‌ها حکومت پیامبر و امامان معصوم در سده ماشین و تکنولوژی نظام ولایت فقیه را در کشور خود حاکم کردیم؛ امروز مقام معظم رهبری با قدرت تمام، هیمنه و با شکوه در مقابل تمامیت کفر و جبهه الحاد ایستاده است و عظمت نظام را به رخ جهانیان می‌کشاند که نمونه‌اش در دیدار رهبری با نخست وزیر کشور ژاپن جلوه‌گر بود.

وی با تاکید بر اینکه نقش ما به عنوان رسانه نقش برجسته‌ای است که در خط مقدم این کارزار فرهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار دارد، خاطرنشان کرد: نظام‌های سیاسی در دنیا دو دسته هستند یک دسته تلاش می‌کنند ملت‌ها را از اخبار کشور و دنیا در بی‌خبری باشند امپراطوری و کمپانی و قطار یک سویه خبری را انتخاب کردند و با سرعت تمام در حال حرکت هستند و هرچه که خودشان مخابره می‌کنند درست است ولی دسته دیگر نظام اسلام تلاش می‌کنند مردم در غفلت و بی‌خبری نباشند و باید از اوضاع فلسطین و جریان مقاومتی که به برکت نظام اسلامی در منطقه خاورمیانه شکل گرفته باخبر باشیم.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران یادآور شد: این ذات رسانه در جمهوری اسلامی ایران است البته برای رسیدن به رسانه تراز انقلاب اسلامی فاصله داریم و هنوز به مطلوب‌ها نرسیدیم.

این مسؤول با بیان اینکه طی چهار دهه از انقلاب اسلامی گام‌های خوبی در صدا و سیما صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم، افزود: باید آسیب‌شناسی و ظرفیت تعاملی ایجاد کنیم که در این هم‌اندیشی‌ها به‌ویژه با بسیج رسانه به گفتمان مشترک برسیم.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت شبکه‌سازی استان، افزود: حجم تماس‌ها و پیامک‌های مردم را دیدیم که از حضور نوجوانان در شبکه استانی در برنامه‌های ماه مبارک رمضان تقدیر کردند که حتی به مدارس کشیده شد که جریان عظیم فرهنگی را در استان ایجاد می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نقش بسیج و سپاه را به عینه لمس کردیم که مجموعه نیروها در جریان سیل میان مردم حضور داشتند و در بحث بازسازی نیز نقش بسیج و سپاه باشد که در صورت نبود این نیروها کار با این شدت جلو نمی‌رود و این مجموعه برای ما دارای ارزش هستند.

*پخش وصیت‌نامه شهدا از سیمای استانی

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با بیان اینکه کارهای خیلی خوبی را شروع کردیم، گفت: وصیت‌نامه شهدا قبل از اذان از سیمای استانی پخش می‌شود که کار خیلی خوبی است.

این مسؤول اضافه کرد: برنامه مستند لشکر 25 کربلای مازندران طرحش را در گروه تصویب کردیم، کارگردان و تهیه کننده کار مشخص شده که پیشینه، نحوه شکل‌گیری و نقش لشکر 25 کربلا در جنگ در برنامه مستند به تصور بکشیم.

*بحث تاریخی مازندران در حوزه سیما

ابراهیمی با اعلام اینکه زندگینامه شهید حسین بصیر یکی از سریال‌های محوری است که توسط یکی از کارگردان برجسته استان و کشور قرار است ساخته شود، افزود: این پروژه نیاز به اعتبار کلانی دارد که در حال رایزنی برای تامین منابع مالی این سریال هستیم و با ساخت این مجموعه، ساخت زندگینامه شهدای محوری دیگر از جمله شهید طوسی‌ها، شهید نوبخت، شهید بردبار نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که حلقه مفقوده در تاریخ پرافتخار مازندران بوده بحث تاریخی مازندران در حوزه سیما است تاکنون نتوانستیم در سیما به این مهم بپردازیم ولی کار ضبط آن شروع شده و کارشناسان مشخص شدند.

*برگزاری نخستین ارکستر شهدای خان طومان

مدیرکل صدا و سیمای مازندران بیان کرد: در بحث مقاومت، نخستین ارکسترهای شهدای خان طومان را برگزار کردیم که با استقبال بالایی در استان مواجه شد و هفته نخست تیر ماه این کار فاخر رونمایی خواهد شد و تلاش شده با استفاده از نمادهای استان کار رنگ و بوی بومی به خود بگیرد.

این مسؤول اضافه کرد: نخستین سمفونی 10 هزار و 400 شهید مازندران داریم که در حال انجام است که چند تن از شعرای استان ماموریت این کار را پیدا کردند که امیدواریم در بهمن ماه نهایی شود.

*شکل‌گیری برنامه‌های معرفتی، دغدغه جدی صدا و سیما

ابراهیمی با اعلام اینکه یکی از دغدغه‌های جدی ما بحث شکل‌گیری برنامه‌های معرفتی و اندیشه‌ای است که در شبکه استانی مطرح شود، گفت:  تلاش بر این است از تمامی سلیقه‌ها و گرایش‌ها در این زمینه بهره‌گیری شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری بحث آفاق اندیشه، اضافه کرد: سریال بومی و محلی داریم که رویکرد ما این است برخی از مشکلات مازندران باید در سریال دیده شود.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران در بحث آموزش سواد رسانه‌ای، اعلام کرد و گفت: آمادگی داریم کمک کنیم این مهم شکل گیرد که به زودی جلسه نشست با رسانه‌ها شکل خواهد گرفت.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که چرا برنامه‌ها در شبکه استانی بیشتر کارشناس‌محور است، گفت: یک‌سری از برنامه‌ها باید کارشناس‌محور و در قالب میزگردها و ترکیبی باشد.

*تلاش برای ترویج موسیقی بومی مازندران

وی درباره ترویج موسیقی بومی در مازندران،گفت: موسیقی بومی یکی از بحث‌هایی است که باید آن را ترویج کنیم که در زمینه امیری‌خوانی، کتولی، نجما و طالبا کارهای خوبی در حال انجام است که باید دنبال شود.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با تاکید بر اینکه در گروه معارف برنامه‌ها باید غنی  باشد، در پایان گفت: ظرفیت مجموعه بسیج رسانه را بسیار ارزشمند می‌دانم.


کد مطلب: 392395

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/392395/تلاش-ترویج-موسیقی-بومی-مازندران-ضرورت-هم-افزایی-بسیج-رسانه-صدا-سیما

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com