تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۳۹۲۲۴۲
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی و دارویی کشورمیدان نمایش ابتکارات و توانمدی‌های تولید کنندگان داخلی بود؛ از تولید قاشق الکترونیکی برای بیماران تا طراحی دستگاه درمان وزوز گوش و درمان ناباروی از جمله تولیدات شرکت‌های داخلی بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،محمد تاجیک:بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ هلث؛ نمایشگاه تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی از ۱۹ خرداد لغایت ۲۲ خرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور شرکت‌های تولیدکننده داخلی و شرکت‌هایی از ۱۵ کشور جهان برگزار شد.

نمایشگاهی که امسال ۲۲ ساله شد و در مساحتی برابر با 35000 متر مربع با حضور 486  شرکت داخلی و 28 شرکت خارجی آغاز به کار کرد، هر سال توانمندی‌های جدیدتری از شرکت‌های تولیدی کشورمان را به نمایش می‌گذارد؛ البته نمایشگاه امسال رنگ و بوی خاصی داشت و در فضایی نگران کننده حاکم بر تولیدکنندگان و حوزه سلامت که ناشی از تحریم حضور است،خود بارقه ای از امید بود و این پیام را داشت که تولید کنندگان و جوانان این مرزو بوم تحریم دشمنان را به فرصتی برای خودباوری و خلاقیت تبدیل کردند.

ویژگی دیگر نمایشگاه بیست و دوم رونمایی از ۲۳ محصول و کالای پزشکی بود که برای اولین بار در کشور تولید شده است.

در گرمای ظهرگاهی‌ یکی از روزهای برگزاری نمایشگاه در حالی که جمعیت نسبتا قابل توجهی در یکی از سالن ها گرد آمده بودند، گفت‌وگویی رودرو تعدادی از تولید کنندگان داخلی و به ویژه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داشتم.

مجتبی وطن‌آرا، مدیر اجرایی یکی از  شرکت‌های دانش‌بنیان اولین غرفه داری است که با او همکلام شدم.

وطن آرا اظهار داشت: شرکت ما تولیدکننده دستگاه‌های آزمایشگاهی شیمیایی، دارویی و زیست فناوری است.

این مدیر جوان در حالی که مشغول نشان دادن دفترچه راهنمای محصولات شرکت است،افزود: این محصولات، مهندسی معکوس برندهای اروپایی است و در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی کاربرد دارد.

وی یادآور شد: این دستگاه ها در صنایع غذایی در خشک کردن مواد و تبدیل آن به پودر؛ مانند آب پنیر به پودر پنیر کاربرد دارد؛ضمن اینکه در خشک کردن مواد به روش سرمایشی و خلا نیز کاربرد داشته و سابقه‌ای ۱۴ ساله در تولید این محصولات داریم.

از وطن‌آرا که در حین صحبت با من نیم نگاهی هم به دیگر بازدیدکنندگان از غرفه خود دارد می خواهم از مشکلات موجود در راه تولید محصولات خود بگوید که این طور ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ما کمبود بازار برای عرضه کالاهای خود است و انتظار داریم دولت بازار خارجی برای صادرات محصولات ما تأمین کند تا هزینه‌های تولیدی ما نیز کاهش یابد.


مسعود کاظمی، مدیرعامل یکی دیگر از شرکت دانش‌بنیان که با ارائه دستگاه سیستم کنترل هوشمند در نمایشگاه ایران‌هلث شرکت کرده است، دومین نفری است که از تولیدات شرکتش این چنین برایم گفت: ما در این شرکت دستگاه سیستم کنترل هوشمند مراکز تصویربرداری پزشکی را تولید می‌کنیم.

وی افزود: ما تنها تولیدکننده این سیستم کنترل هوشمند در کشور هستیم  و کاربرد این دستگاه در مراکز تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی است. برای نمونه اگر همراه بیماری که برای تصویربرداری به این مراکز مراجعه کرده باشد هر نوع فلزی باشد دستگاه آن را نشان می‌دهد.

کاظمی با اشاره به مشکلات این شرکت در تولید محصولات خود، یادآور شد: متأسفانه به دلیل تورم و وجود تحریم‌ها مراکز تصویربرداری پزشکی قدرت خرید این دستگاه را کمتر دارند.

در حالی که مشغول دیدن غرفه های مختلف نمایشگاه هستم در این اندیشه بودم که انگار تحریم ها در کنار همه تنگناهایی که برایمان ایجاد کرده برکاتی هم داشته است و تایید کننده این نظرم حضور فعال و پرشور تولید کنندگان داخلی است ؛به شکلی که در برخی از غرفه ها تولیدات باعث تعجب برخی بازدید کنندگان قرار گرفته بود.

غرفه دیگری را که در نمایشگاه مورد بازدید قرار دادم مربوط به فارغ التحصیلان رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف است.

کمال تلاش، مدیر این شرکت که تولیدکننده دستگاه میکرو منیپولاتورهستند، در حالی که به تصویر صفحه نمایشگر موجود در غرفه را که  حرکت دستگاه در درون سلول را  نشان می داد،اشاره کرد،اظهار داشت: این دستگاه سامانه تزریق درون سلولی است.

وی یادآور شد: ما فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک و الکترونیک دانشگاه شریف هستیم که با همکاری یکدیگر این دستگاه را تولید می‌کنیم. این دستگاه حرکت‌‌هایی در حد میکرون دارد و برای تزریق درون سلولی و درمان ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلاش به کیفیت بالای این دستگاه اشاره و خاطرنشان کرد: کیفیت این دستگاه با مشابه خارجی آن برابری می‌کند اما از لحاظ قیمت پایین‌تر از مشابه خارجی است.

حالا عقربه های ساعت 13:30را نشان می دهد و زمانی است که باید منتظر بمانم تا برخی غرفه داران که مشغول صرف ناهار هستند، به میز معرفی محصولات خود باز گردند.

سیدمحمد مفیدی مدیر عامل یکی دیگر از شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی اظهار داشت:‌ شرکت ما اولین تولیدکننده گرانول پی‌وی‌سی پزشکی در ایران است.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی ما جزو محصولات استراتژیک صنعت پزشکی است. این تولیدات ما مواد اولیه سایر کارخانجات تجهیزات پزشکی است و ما تولیدکننده مواد اولیه‌ای مانند کیسه خون، ست‌های خون‌گیری، دیالیز، انواع ست‌های سرم و در کل عملاً تولیدکننده‌ای برای تولیدکنندگان دستگاه‌های یکبار مصرف پزشکی هستیم.

 

شرکت گرانول معصوم، اولین تولید کننده گرانول های پزشکی در ایران است که مواد اولیه کیسه خون، ست های خون گیری، دیالیز و.. تولید می‌کند.

مفیدی با بیان اینکه فعالیت این شرکت از سال ۷۳ آغاز شده است، گفت: محصولات شرکت ما به کشورهایی همچون بلاروس، اکراین، ازبکستان و روسیه صادر می‌شود و از نظر کیفی با محصولات اروپایی مشابه و از نظر قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی است.

از وی خواستم که با توجه به تنوع محصولات و اهمیت آنها، از دست اندازهای مسیر تولید برایم بگوید که خاطرنشان کرد: مشکل ما تأمین مواد اولیه و عدم تخصیص ارز از سوی مراجع ذی‌صلاح است.

به ایستگاه غرفه داران جوان و با نشاط حاضر در نمایشگاه می رسم.

مشخصه این مجموعه حضور چهره های مصمم و با انگیزه ای است که در عین جوانی ،با هیجان و شور خاصی از تولیدات خود سخن گفتند.

فاطمه حسینی  یکی از جوانان خوش ذوق و با استعداد خراسان رضوی که به عنوان مدیر عامل شرکت با دیگر همکار خود در قسمت جلویی غرفه مشغول صحبت هستند، نفر دیگری است که با او هم صحبت می شوم .

وی اظهار داشت: ما تولیدکننده قاشق مخصوصی برای بیماران مبتلا به پارکینسون و افرادی که دچار لغزش دست هستند، هستیم.

حسینی در حالی که قاشق الکترونیکی را در دست گرفته و در حال توضیح ساختار آن است، ادامه داد: این قاشق تولیدی شرکت ما لرزش‌های دست افراد مبتلا به بیماری‌هایی همچون پارکینسون که همراه با لغزش هستند را از طریق حرکت ارادی فرد تشخیص می‌دهد و به وسیله سیستم کنترلی که دارد، نمی‌گذارد لرزش دست به قاشق انتقال یابد؛در نتیجه فرد به راحتی می‌تواند غذای خود را میل کند.

این مدیر عامل جوان با بیان اینکه این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد الکترونیک و دانشجویان دکتری دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شده است، گفت: ما سومین تولیدکننده این قاشق مخصوص در دنیا هستیم که نمونه خارجی آن فقط توسط آمریکا و چین ساخته شده است.

یکی از شرکت های دانش بنیان  سومین تولید کننده قاشق الکترونیکی در دنیا است که برای بیماران دچار لرزش دست کاربرد دارد.

 

 

وی یادآور شد: قیمت این قاشق ۱.۵ میلیون تومان است اما در سری اول آن که پیش‌فروش کرده‌ایم با قیمت ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنیم؛البته یکی از مشکلات ما این است که در تهیه قطعات الکترونیک آن با کمبود مواجه هستیم.

مسعود طغیانی، مسئول غرفه بعدی در راسته میانی نمایشگاه که با تیمی چهار نفره از نیروهای جوان و با انگیزه به نمایشگاه آمده اند،گفت:‌ سیستمی که ما در این شرکت طراحی کرده ایم به عنوان دستیار سلامت هوشمند مخصوص افراد مبتلا به دیابت است.

وی اضافه کرد: این دستگاه می‌تواند هر آنچه افراد مبتلا به دیابت در طول روز لازم دارند را لحظه به لحظه کنترل کند؛ از جمله آن کنترل میزان غذای مصرفی، ثبت میزان قند خون در طول روز  و ثبت نمودار روزانه و ماهیانه قند خون و انتقال آن به پزشک معالج است.

 

 

 اپلیکیشن دستیار سلامت، برای اولین بار در کشور طراحی شده است.

 

 

 

طغیانی با بیان اینکه این شرکت یکی از شرکت‌های استارتاپی کشور است که با همکاری تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و علوم پزشکی دانشگاه تهران ایجاد شده است، گفت: این اپلیکیشن برای اولین‌بار در کشور طراحی شده و این قابلیت را دارد که حتی افراد سالم نیز بتوانند برای سنجش سلامت خود مانند سنجش کالری و میزان مصرف آن و فعالیت‌های روزانه از آن استفاده کنند.

وی در حالی که این اپلیکیشن را از نمایشگر رایانه شخصی خود به من نشان می دهد،خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند این اپلیکیشن را از کافه‌ بازار دانلود کنند؛ ضمن اینکه توانسته‌ایم در سال ۹۷ مقام اول استارتاپ‌های نوپای کشور را کسب کنیم. 

مسعودی مدیر یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی  نیز بیان داشت: ما تولیدکننده دستگاه تحریک‌کننده الکتریکی اعصاب شنوایی هستیم که کاربردهای آن برای افراد ناشنوا است؛ به شکلی که می‌توانیم بفهمیم که افراد ناشنوا می‌توانند کاشت حلزونی انجام دهند یا خیر.

وی اضافه کرد: کاربرد دیگر این دستگاه برای کسانی است که دچار وزوز گوش هستند و با استفاده از این دستگاه این عارضه بهبود پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه این دستگاه برای اولین بار در ایران تولید می‌شود و نوع روشی که ما در این دستگاه به کار می‌بریم در دنیا اولین روش است.

به گزارش فارس، آنچه در این گزارش میدانی از بخشی از نمایشگاه ایران هلث مشاهده شد توانمندی‌ها و ابتکارات شرکت‌های تولیدی تجهیزات پزشکی کشورمان بود؛ آن هم در شرایطی که بخش تجهیزات و ملزومات دارویی ما در تحریم قرار دارد و مشکل تأمین ارز دولتی و استفاده در بخش تولید از مهمترین دغدغه‌های شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود.

موضوع دیگر فراهم کردن بازار مورد نیاز این شرکت‌ها چه در داخل و چه در خارج است که این مهم باید توسط متولیان سلامت کشور به ویژه وزارت بهداشت سامان پیدا کند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما