تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۳۹۱۷۴۷
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان با اشاره به حضور 95 درصد کودکان کار در خانواده گفت: 188 کودک کار زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،سلمان حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاردر زنجان اظهار کرد: آئین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب جلسه 1384 هیأت وزیران است که به جز بهزیستی 10 ارگان دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: ارگان‌های دخیل در این امر شامل نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شهرداری، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کار و جمعیت هلال احمر  و بیمه خدمات درمانی را برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار موظف کرده و حدود وظایف هر یک از این دستگاه‌ها را درباره جذب و شناسایی و ساماندهی این کودکان به تفکیک مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه با بررسی‌های انجام شده بیش از 95 درصد کودکان کار دارای خانواده هستند، بیان کرد: 188 کودک کار زیرپوشش خدمات بهزیستی شامل خدمات مددکاری و روانشناختی، آموزشی و تحصیلی، فرهنگی و هنری، تفریحی و زیارتی، آموزشی و آگاه‌سازی، بهداشتی و درمانی و حمایت‌های مالی برای ایجاد زمینه‌های شغلی مورد علاقه، کمک‌های معیشتی در قالب بسته‌های غذایی، بیمه تکمیلی برکت و ...  بهزیستی هستند.

حسینی گفت: کودکان کار معلول آسیب‌های دیگری چون اعتیاد، فقر و بیکاری سرپرست خانواده بوده و برای حل کامل آن باید بسیاری از مسائل و معضل‌های دیگر نیز حل شوند تا این کودکان پس از قطع حمایت‌های بهزیستی دیگر به چرخه کار باز نگردند.

*بی‌اعتنایی به کودکان کار مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان افزود: بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن کودکان کار روش صحیحی نبوده و ممکن است گاهی با دلسرد کردن و ناامید کردن آنها موجب روی آوردن کودک به بزه شویم، بنابراین بهترین شیوه برخورد با کودکان کار در اجتماع تعامل، گفت‌وگو و معرفی آنها به مراکز حمایتی است.

وی افزود: این کودکان به روش‌های مختلف خود معرف، تیم‌های سیار از طریق اورژانس اجتماعی، مراجع قضایی و انتظامی و یا مردم در مراکز حمایتی بهزیستی پذیرش می‌شوند و به آنان خدمات مختلف روان شناسی و روانپزشکی، مددکاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی ارائه می‌شود.

حسینی سلامت جسمی و آموزشی این کودکان را دو موضوع بسیار مهم در حمایت از آنها عنوان کرد و گفت: سلامتی این کودکان در مراکز حمایتی بسیار مورد تاکید و توجه قرار دارد و به همین منظور از آزمایشات تشخیصی چون ایدز و هپاتیت برای ارزیابی وضعیت سلامت این کودکان استفاده می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به تاسیس مرکز کودک و خانواده تحت نظارت بهزیستی برای ساماندهی و یاری‌رسانی به کودکان کار گفت: در این مرکز علاوه بر شناسایی کودکان نسبت به ارائه خدمات ویژه‌ای چون حمایت‌های مالی، بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس، حمایت‌های آموزشی‌، حمایت تغذیه‌ای و پزشکی به 188 کودک کار ارائه می‌شود.

وی گفت: بهزیستی در مدت اخیر تلاش کرده حتی والدین کودکان کار و خیابانی آسیب‌دیده را مورد آموزش و حمایت‌های روان شناختی و مددکاری قرار دهد تا با بهبود وضعیت معیشتی و از اشتغال کودکان برای تأمین نیازهای خانواده استفاده نکنند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰