کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افغانستان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی تاشکند است

22 خرداد 1398 ساعت 18:50

معاون رئیس انستیتوی مطالعات استراتژی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان گفت: افغانستان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی تاشکند است.


به گزارش بلاغ،«سنجر ولی‌اف» معاون رئیس انستیتوی مطالعات استراتژی و بین منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان در نشستی تحت عنوان «اوضاع ژئوپلیتیک آسیای مرکزی و کشورهای مستقل مشترک المنافع» گفت: یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی این کشور، افغانستان است.

وی اظهار داشت: در استراتژی جدید روابط متقابل با افغانستان یکی از ابعاد اولویت‌دار همکاری‌های اقتصادی می‌باشد و این همکاری متقابلا سودمند است.

ولی‌اف خاطرنشان کرد: ازبکستان ضمن اعلام سیاست جدید همکاری‌ها با افغانستان به این کشور در بازسازی اجتماعی و اقتصادی کمک می‌کند و همچنین امکانات منحصر به فردی را برای ارسال کالاهای افغانستان به بازارهای کشورهای مستقل مشترک المنافع از طریق ازبکستان ارائه می‌دهد.

معاون رئیس انستیتوی مطالعات استراتژی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان با اشاره به مرکز آموزشی شهروندان افغانستان در شهر «ترمذ» گفت: در این مرکز ازبک‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها، پشتون‌ها و نمایندگان دیگر ملت‌ها آموزش می‌بینند و اولین شرط آموزش در این مرکز تسلط به زبان ازبکی است.  

ولی‌اف تاکید کرد: هدف اصلی این طرح آموزش متخصصینی است که در آینده در همکاری با ازبکستان به کار گرفته می‌شوند و این موضوع می‌تواند زمینه‌های ارائه خدمات به راه آهن با همکاری «ازبکستان تیمیر یولاری»، تامین امنیت بارهای افغانستان در قلمرو ازبکستان، تدوین قراردادهای مشترک و طرح‌های اولویت دار برای آینده باشد.

وی اظهار داشت: طبیعی است که این متخصصین برای همکاری‌های بهتر باید به زبان ازبکی تسلط داشته باشند.


کد مطلب: 391682

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/391682/افغانستان-یکی-اولویت-های-اصلی-سیاست-خارجی-تاشکند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com