تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۹۱۶۵۶
سعیدی‌راد ضمن اشاره به افول سرود پس از درگذشت حمید سبزواری گفت: شاعرانی بودند که توانستند پرچم سرود و ترانه را سرافراز نگه دارند، اما نه به قوت و قدرت مرحوم سبزواری. در واقع می‌توان گفت که همزمان با فوت مرحوم سبزواری سرود به افول گرایید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،عبدالرحیم سعیدی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره اهمیت سرود و ترانه و توجه مرحوم حمید سبزواری به این مسئله اظهار داشت: ویژگی‌ اصلی مرحوم حمید سبزواری ارتباط نزدیکش با افرادی بود که کار سرود می‌کردند. خودش نیز به طور ویژه از روزهای اول انقلاب در این مسیر قرار داشت و با سرود «خمینی ای امام» که همزمان با ورود امام به کشور مطرح شد، جای خود را در شعر معاصر انقلاب باز کرد. او پیش از انقلاب هم شاعر قابلی بود، اما پس از انقلاب با سرودهایش شناخته‌تر شد و همان نیز سرودهایی به مناسبت‌های متعدد ارائه می‌شد.

این شاعر با بیان اینکه در کنار مرحوم سبزواری دیگرانی هم بودند که ترانه و سرود می‌گفتند، بیان کرد: دیگرانی هم بودند که توانستند پرچم سرود و ترانه را سرافراز نگه دارند اما نه به قوت و قدرت ایشان. در واقع حتی می‌توان گفت که همزمان با فوت مرحوم سبزواری، سرود به افول گرایید.

وی با اشاره به اینکه بر این موشوع که حضرت آقا بر مسئله سرود و ترانه سال‌هاست تاکید دارند و این قالب می‌تواند در شعر و موسیقی کشور جایگاه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر اما شاهدیم که کمتر سروده ساخته و پخش می‌شود.

سعیدی راد در پاسخ به این بی‌توجهی به ترانه و سرود، این نپرداختن را ناشی از بی‌اعتنایی جامعه هنری و موسیقی و یا عدم استقابل جامعه از چنین قالبی دانست و گفت: شاید هر دو این مسایل باشد. ممکن است اهالی موسیقی رغبت نشان نمی‌دهند که در پی شعر بیایند. باید بستری فراهم آید. هرچند این اقبال از سوی رسانه نیز می‌تواند انجام شود، صداو سیما سفارش داده و سفارش بگیرد و یا خود آهنگسازها و خوانندگان اقدام کنند. ناگفته نماند که تعداد شاعران این قالب هم کم است، اما هستند افرادی که سرود کار می‌کنند. اینگونه نیست که سراینده سرود و ترانه نداشته باشیم، اما بحث سرود از جانب ایشان (آقای سبزواری) مطرح بوده و الان به ندرت شاهد ساخته شدن و پخش سرود هستیم.

وی با ابراز اینکه تعداد سرودهای ملی خصوصا پس از مرحوم سبزواری اندک است و تعداد این گونه از شعر کمتر شده گفت: تاسف وجود دارد و نمی‌توان نهادهایی چون حوزه هنری را مقصر دانست، اما متولیان فرهنگی باید پیگیر سخنان و مطالبات رهبری باشند. اینکه مقام معظم رهبری در جمعی از مسئله‌ای گلایه می‌کنند این گلایه را چه نهاد یا افرادی باید پیگیر باشند؟ حتما باید بخشنامه شود؟ اغلب دیده می‌شود که نکته‌های کلیدی و مهمی توسط حضرت آقا تذکر داده می‌شود، اما اینکه تنها در حد تذکر ایشان بماند، درست نیست.

سعیدی راد اظهار داشت: در جلسه سالیانه همزمان با نیمه ماه مبارک امسال معظم له در مورد زبان فارسی گلایه کردند، وقتی ایشان ابراز نگرانی می‌کنند، این نگرانی به چه نحو باید پیگیری شود؟ البته مطلع هستم که سازمان صدا و سیما در حال پرداختن به این موضوع است، اما آیا با این پیگیری مشکل حل می‌شود؟ چرا نهادی مطالبه‌گر از دستگاه‌های فرهنگی نیست و چرا از آنها برنامه با زمان مطالبه نمی‌شود؟

وی به قدر دانستن فعالیت‌های حمید سبزواری اشاره کرد و گفت: مراسم و بزرگداشت‌هایی در زمان حیات ایشان و پس از درگذشت او برگزار شد، اما همین امروز که سالروز درگذشت این شاعر است کمتر به ابعاد فعالیت‌های او در مجامع پرداخته و بیان می‌شود. حتی فضای مجازی به یک شاعر انقلابی که برای تمام موضوعاتی که نظام روی آنها حساسیت دارد شعر گفته و ترانه و سرود ساخته، شخصی که تماما در خدمت انقلاب بوده به نحو شایسته پرداخته نمی‌شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما