تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۳۹۱۶۰۵
نشست هم اندیشی مدیران استان و اصحاب رسانه با موضوع واگذاری‌های اراضی پرورش میگو و نحوه مبارزه با آفت ملخ برگزار شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،روابط عمومی استانداری هرمزگان نشستی را با حضور معاونان عمرانی و اقتصادی استاندار، مدیر کل امور اقتصادی، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هرمزگان و همچنین مدیر کل های شیلات، جهاد کشاورزی و محیط زیست هرمزگان به همراه کارشناسان مربوطه ترتیب داد.

 هرچند خبرنگاران حاضر در این جلسه هم اندیشی سعی کردند واقعیت ها را بازگو کنند تا واقعیت‌ها را بشنوند اما بیشتر وقت جلسه دو ساعته به کلی گویی و تکرار مطالب قبلی گذشت.

البته برگزاری چنین جلسه ای در نوع خود گامی به جلو حساب می‌شود مشروط بر آنکه محتوای مخابره شده از جلسه، مردم را به پاسخ پرسش های متعددشان برساند. مردم بسیار باهوش و دقیق هستند و به خوبی می‌فهمند که آیا سخنی که مدیری بر زبان می‌آورد از باور درونی است یا خدای نکرده جهت دور کردن افکار از حقیقت‌های بزرگ.

رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی 

جلسه با تلاوت قرآن مجید و پس از آن با صحبت‌های معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آغاز شد. وی اطلاع رسانی در حوزه های مختلف را وظیفه اصلی رسانه ها برشمرد و گفت: از حضور فعالان رسانه در این عرصه استقبال و تقدیر می‌کنیم و نقد منصفانه و سازنده که زمینه پیشرفت نیز به دنبال دارد با آغوش باز می‌پذیریم.

ایرج حیدری با بیان اینکه از حضور خبرنگاران در این گونه مسائل و اظهارنظرها نه تنها ناراحت و نگران نیستیم بلکه حمایت هم می‌کنیم یادآورشد: وظیفه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی است که نسبت به مسائل مختلف قلم بزنند و به مسئولین تذکر دهند.

راه عدالت از شفافیت می‌گذرد

پس از آن علی کوزه‌گر مدیر خبرگزاری فارس بیان کرد: متاسفانه گزارشات دریافتی از اراضی واگذار شده ی بلا استفاده مانده و همچنین وام‌های مصرف شده در کاری غیر از پرورش میگو و تخلفات دیگر حکایت دارد.

وی خواستار آن شد که جهاد کشاورزی و شیلات در جهت ایجاد شفافیت، فهرستی از واگذاری‌ها را به تفکیک تاریخ واگذاری، مساحت، درصد پیشرفت فیزیکی، مقدار اعتبار تخصیصی، مقدار سهم آورده و موقعیت دقیق جغرافیایی در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

کوزه گر در ادامه گفت: من سوالاتم را در یادداشت بیان کرده‌ام و طبیعتا در این جلسه به همه آن پرداخته نخواهد شد و منتظر جواب رسمی دستگاه‌های دولتی خواهم ماند.

مدیر جلسه و معاون اقتصادی استان بدون در نظر گرفتن اینکه اصل عنوان جلسه، هم‌اندیشی اعلام شده و نه صرفا پرسش و پاسخ مطبوعاتی، از خبرنگاران خواست که تحلیل ارائه نکنند و فقط پرسش‌هایی کوتاه بپرسند و سپس از یکتاپور مدیرکل شیلات خواست تا به پرسش‌های فارس پاسخ دهد.

صنعت میگو نیاز به افرادی دارد که سرمایه‌گذاری کنند

مدیرکل شیلات استان اولین مدیری بود که با مقدمه‌ای در خصوص آغاز فعالیت اراضی پرورش میگو، پاسخگویی را به روش خودش آغاز کرد و گفت: پرورش میگو از اوایل دهه ۷۰ در استان آغاز و در دهه ۸۰ با مشکلاتی مواجه شد اما در دهه ۹۰ وضعیت به ثبات رسید و از سال ۹۴ نیز به رشد خوبی رسیده است.

یکتا پور با بیان اینکه سیاست دولت در گذشته این بود که خودش زیرساخت‌ها را آماده و بعد آن واگذار می‌کرد افزود: اما در سال‌های گذشته و اکنون شرایط به این شکل نیست و دولت نمی‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری نمایند و تمامی سرمایه‌گذاری در سایت پرورش میگو توسط متقاضی انجام می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر سایت پرورش میگو بالغ بر۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است یادآور شد: با این شرایط دیگر هزینه کردن در قطعات کوچک صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل اراضی با مساحت های زیاد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. البته وی عنوان نکرد که منظور از قطعات کوچک و بزرگ دقیقا چه مقدار می باشد.

 مدیرکل شیلات استان از شناسایی ۲۰ هزار هکتار شهرک شیلاتی در استان خبر داد و تصریح کرد: صنعت میگو نیاز به افرادی دارد که سرمایه‌گذاری کنند و افرادی که اراضی را تحویل می‌گیرند ۶ ماه تا ۲ سال زمان دارند تا آن را فعال نمایند.

 یکتاپور با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: هرمزگان به دلیل تولید لارو میگو، استان‌های همجوار خود را نیز تامین می کند.

 وی ادامه داد: در سال ۹۶ بالغ بر ۱۵ هزار تن میگو از اراضی زیرکشت استان برداشت شد که در سال ۹۷ به ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن رسید.

هر کجا زمین گرفته شده و فعالیت انجام نشده به ما گزارش کنید

 مدیرکل جهاد کشاورزی نیز در تکمیل پاسخ به این سوال گفت: هر کجا زمین گرفته شده و فعالیت انجام نشده به ما گزارش کنید و ما هم به صورت جدی برخورد می‌کنیم.

 باقرزاده همایی با تأکید بر اینکه اراضی که اقدامی انجام نداده‌اند، هیچ وامی هم دریافت نکرده اند افزود: زمین‌ها به صورت قطعی به متقاضیان واگذار نمی‌شود و به صورت اجاره در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه احتمال تخلف از سوی بعضی متقاضیان وجود دارد یادآور شد: با توجه به وسعت کار قطعاً تخلفات نیز انجام می شود و احتمال دارد از نظر کارشناسان این سازمان دور مانده باشد که این آمادگی را داریم که تخلفات را به ما گزارش تا با آنان برخورد جدی صورت گیرد.

 معاون اقتصادی استانداری که گویا متوجه عدم اقناع خبرنگاران از پاسخ های دریافت شده، شده بود گفت: دستگاه‌ها موظف هستند اطلاعات را برای برطرف کردن شبهات و افکار عمومی در اختیار رسانه ها قرار دهند.

چرا بحران ملخ‌ها جدی گرفته نشد؟

علی نظری از خبر هرمزگان، پرسش خود در زمینه ملخ‌ها را این گونه طرح کرد که با وجود آگاهی از حمله ملخ‌ها در بهمن ۹۷ چرا ستاد بحران استان موضوع ملخ‌ها را جدی نگرفت تا این بحران به وجود بیاید؟

وی مسؤولین مربوطه را عامل به وجود آمدن بحران هجوم ملخ‌ها برشمرد و افزود: چرا ستاد بحران به جای اطلاع‌رسانی به کشور به صورت ضعیف با این موضوع برخورد کرد؟

سوال دوم خبر هرمزگان ناظر به ملخ‌های دریایی یا همان میگو مربوط بود.

نظری گفت: تعاونی عدالت سیریک با وجود بیش از  یک هزار نفر شاغل با مشکلاتی روبرو هست و دولت در کمک به آنها سهل‌انگاری می‌کند.

۱۵۱ دسته ۵۰ میلیونی و ۵ دسته ۲۰۰ میلیونی ملخ

 مدیرکل جهاد کشاورزی در پاسخ به هجوم ملخ ها به استان با بیان اینکه در کل استان ۱۵۶ نقطه ریزش ملخ داشتیم که تاکنون بی‌سابقه بوده است و از این تعداد ۱۵۱ دسته ۵۰ میلیونی و پنج دسته ۲۰۰ میلیونی وارد استان شده اند گفت: کار مبارزه با ملخ‌ها سخت و بسیار مشکل بود. به دلیل این که نمی‌شود آنها را ردیابی کرد نمی‌شود با آنان نیز یک شبه برخورد کرد بلکه احتیاج به زمان دارد.

 باقرزاده همایی با اشاره به اینکه در این مبارزه ۲۵۰ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی شبانه روز در حال فعالیت هستند و سمپاشی می‌کنند افزود: در همه شهرستان‌های استان، ریزش ملخ داشتیم که تاکنون رودان، لنگه، جاسک و میناب پاکسازی شده‌اند وسیریک، بندرعباس و حاجی آباد نیز در حال مبارزه هستیم.

وی ادامه داد: برای مبارزه با این آفت تاکنون ۶۰ تن سم استفاده کرده ایم که ۲۰ تن هم برای مقابله با هجوم بعدی ذخیره کرده ایم.

تحسین فائو

مدیرکل جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در مقابله با هجوم ملخ به استان، کارشناسان فائو عملکرد ما را تحسین کردند خاطر نشان کرد: ۱۱۷ هزار هکتار در استان عملیات انجام دادیم که تاکنون ۳ میلیارد تومان هزینه شده و سه میلیارد هم برای برخورد با این موضوع بدهی داریم.

 باقرزاده از جبران خسارت وارده به کشاورزان خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما تا ۲۰۰ هزار هکتار در استان هست و هم اکنون نیز در حال جمع‌آوری خسارت وارده به کشاورزان برای پرداخت زیان به آنان هستیم.

 وی ادامه داد: در روند مبارزه با این پدیده مردم و کشاورزان کمک‌های زیادی انجام داده اند که اگر کمک آنان نبود مهار این پدیده  برای ما امکان پذیر نبوده و به  تنهایی نمی‌توانستیم مبارزه کنیم.

تعاونی عدالت سیریک

مدیرکل شیلات نیز در مورد تعاونی عدالت سیریک با بیان اینکه دولت دو بار در گذشته این سایت را لایروبی کرده و نمی تواند هر ساله لایروبی کند خاطرنشان کرد: برای لایروبی این سایت باید ۱۴ تعاونی موجود مبلغی از درآمد خود را به این امر اختصاص دهند.

یکتاپور با اشاره به اینکه این سایت با هزینه دولت ساخته و به تعاونی‌ها واگذار شده است تصریح کرد: واگذاری‌های که جدید انجام شده است خارج از این سایت می باشد و مشکلی برای سایت تعاونی عدالت ایجاد نمی‌کند.

برای هر سایت مطالعات جامع زیست محیطی انجام می‌شود

مدیرکل محیط زیست نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد مطالعات زیست محیطی مزارع پرورش میگو گفت: تاکنون ۵۴ سایت مجوز زیست محیطی دریافت کرده اند و برای هر سایت مطالعات جامع زیست محیطی انجام می‌شود.

قبل از طرح مساله در جامعه، به ما بگویید

حیدری، انتقاد سازنده را مورد استقبال مسؤولین ذکر و تصریح کرد: از پیشنهاد سازنده هم استقبال و هم بهره‌برداری خواهد شد و انتظار داریم مسائل را قبل از مطرح کردن در افکار عمومی با مسؤولین مطرح و اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردید آن زمان در افکار عمومی مطرح کنید. 

وی دستگاه‌های اجرایی استان را موظف و مکلف به پاسخگویی به رسانه‌ها دانست و گفت: اگر نقیصه ای از دستگاهی ببینیم قابل گذشت نیست و دستگاه‌ها برای تنویر افکار عمومی نشست های خبری را در دستور کار خود قرار دهند.

عوارض زیست محیطی سم پاشی

خبرنگار هرمزگان امروز پرسید: سمومی که برای از بین بردن ملخ‌ها استفاده می شود آیا عواقب دیگری هم دارد؟

مدیر کل جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه مکان‌های سم‌پاشی شده، به مدت ۱۰ روز قرنطینه می‌شود تا اثر سموم از بین برود خاطرنشان کرد: پرندگان هم چون بوی سم را استشمام می‌کنند از مکان‌های سمپاشی شده تغذیه نمی‌کنند و سموم استفاده شده خطراتی هم دارد اما پس از ۱۰ روز  اثر آن از بین می‌رود.

مدیرکل محیط زیست نیز با اعلام اینکه گزارشات منفی از سمپاشی‌های اخیر دریافت نکرده‌ایم یادآور شد: باید از سمومی استفاده شود که روی خونگرم‌ها تأثیر نداشته باشد و تنها بر روی خونسرد ها تاثیر بگذارد.

 مسیحی با تأکید بر اینکه سمپاشی باید در مناطقی انجام شود که کمترین تنوع زیستی داشته باشد تصریح کرد: آماری دال بر تلفات پرندگان و سایر حیوانات نداشته ایم اما سمپاشی ها باید با دقت نظر بیشتری انجام شود.

ملخ ها تا کی مهمان ما هستند؟

 شاه کرمی از خبرگزاری موج پرسید: ملخ‌ها تا چه زمانی در استان حضور و ریزش دارند؟

 مدیرکل جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که تا شهریور ریزش ملخ‌ها ادامه داشته باشد افزود: البته بستگی به حرکت و جهت وزش باد دارد که قطعاً تا سه سال آینده درگیر این موضوع خواهیم بود.

باقرزاده همایی با ذکر این نکته که این ملخ ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر می‌توانند در روز پرواز نماینده خاطر نشان کرد: با توجه به درجه حرارت استان، شرایط برای ریزش ملخ‌ها مساعد نیست اما ما همچنان آماده هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه مبارزه با ملخ‌ها یک روزه نیست و زمان می برد یادآور شد: قبل از ورود ملخ‌ها دو فروند هواپیمای سمپاشی آماده کرده بودیم و سم مورد استفاده نیز کمترین اثر زیست محیطی دارد.

عدم اطلاع رسانی مناسب دستگاه های اجرایی

 در پایان نیز معاون اقتصادی استاندار با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید افکار عمومی را جهت‌دهی کنند گفت: از تمامی اهالی رسانه، چه آنها که قلم تند زدند و چه آنها که همراهی کردن تقدیر و تشکر می‌کنیم . آنچه باعث شده این همه سوال در ذهن اهالی رسانه ایجاد شود عدم اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی استان است.

 ایرج حیدری ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید ارتباط نزدیک با رسانه‌ها داشته باشند و این خواسته استاندار استان است. باید دستگاه‌های اجرایی مسائل را شفاف بیان کنند و هم نکات مثبت و هم کاستی‌ها را باید بگویند.

 وی با اشاره به اینکه برخی مباحث مطرح شده در خصوص ستاد بحران مورد قبول نیست اظهار کرد: جلسات زیادی در استانداری در مورد هجوم ملخ ها برگزار شده است، آن هم زمانی که هنوز ملخ ها به استان ریزش نکرده بودند و ما دو هواپیما را در نزدیکترین نقطه یعنی در جزیره لاوان مستقر کردیم.

 معاون اقتصادی استاندار با تأکید بر اینکه مبارزه شیمیایی آسیب دارد و باید آن را به حداقل رساند خاطرنشان کرد: تنها راه مبارزه با این حجم ملخ‌ها مبارزه شیمیایی است در حالی که در همه نقاط نمی‌شود از هواپیما استفاده کرد و باید در جاهایی استفاده شود که سموم به هدر نرود.

گفتنی است در پایان جلسه برخی از مدیران به صورت خصوصی عنوان کردند که خودشان نیز نسبت به پاسخ های مطرح شده قانع نشده‌اند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴