کاندیدای ریاست فدراسیون کشتی گفت: واقعیت این است که فدراسیون کشتی، یک فدراسیون بدهکار است، اما متاسفانه افرادی که در دل فدراسیون و متولی امر هستند هم خودشان میزان دقیق این بدهی را نمی‌دانند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،در حالی که مدت زیادی از اداره فدراسیون کشتی با سرپرست می‌گذرد و ورزش ملی کشور همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد، حواشی زیادی دامن کشتی کشور را گرفته است به طوری‌که اخیرا صحبت‌های یکی از کاندیداهای ریاست انتخابات فدراسیون کشتی درخصوص بدهی‌های سنگین این فدراسیون خبرساز شده است.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی پیرامون موضوعات مالی و بدهی‌های فدراسیون کشتی مطرح شده است؛ نامه رئیس اتحادیه جهانی که به بدهی‌های سنگین فدراسیون ایران اشاره داشت هم به این مساله دامن زد و حتی خطر محرومیت ایران از مسابقات جهانی را مطرح کرد.

عبدالمهدی نصیرزاده، یکی از کاندیداهای فدراسیون کشتی است که بیشترین تمرکز خود را روی مسائل مالی گذاشته و اطلاعات خوبی از بدهی‌های فدراسیون دارد. وی که چندی پیش مدعی شده بود فدراسیون کشتی 24 میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان‌های دولتی و خصوصی دارد با پاسخ ذی حساب فدراسیون کشتی مبنی بر اشتباه بودن برآوردش مواجه شد به طوری‌که بدهی فدراسیون در گزارش ذی‌حساب 5 میلیارد تومان و 45 هزار فرانک سوئیس اعلام شد؛ موضوعی که واکنش این کاندید فدراسیون مواجه شد.

* خزانه‌دار فدراسیون کشتی خودش دقیق نمی‌داند بدهی فدراسیون چقدر است

 شما میزان بدهی فدراسیون را 24 میلیارد تومان اعلام کرده بودید، اما ذی‌حساب فدراسیون روز گذشته اعلام کرد این بدهی  5 میلیارد تومان و 45 هزار فرانک سوئیس بوده است.

نصیرزاده: هنوز هم می‌گویم کسی که می‌خواهد رئیس فدراسیون شود باید منابع مالی لازم را تأمین کند؛ هدف من از مطرح کردن این مسائل اختلاف افکنی در خانواده کشتی نبود، بلکه می خواستم واقعیت‌ها و چالش‌های پیش روی رئیس آینده فدراسیون مشخص شود.

ما در این فدراسیون با 4 نوع بدهی یا طلبکار مواجه هستیم؛ دسته اول طلبکاران حقوقی هستند که در زمره مالیات و یا قراردادهای مختلف فدراسیون با ارگان‌های دولتی مانند شهرداری یا وزارت ورزش قرار می‌گیرد. شاید خزانه‌دار فدراسیون این موضوع را در دسته بدهی‌ها یا طلبکاران فدراسیون به حساب نیاورده است و به این استناد کند چون هر دو نهاد دولتی هستند از این جیب به آن جیب است، در صورتی که درست نیست.

 یعنی خزانه دار تنها بخشی از بدهی‌ها را به حساب آورده است؟

نصیرزاده: به هر حال سازمان توسعه و تجهیز پولش را می‌خواهد؛ خزانه دار باید شفاف‌سازی کند که طلب این سازمان چقدر است و چرا ایجاد شده است. درست است که هر دو زیر مجموعه وزارت ورزش هستند، اما توسعه و تجهیز از فدراسیون طلب دارد و پولش را می‌خواهد. نکته جالب اینکه هنوز خزانه‌دار خودش دقیق نمی‌داند بدهی فدراسیون چقدر است که خود این موضوع یک دردسر و چالش است.

 این میزان بدهی کمی فراتر از حد تصور است با توجه به جذب حامیان مالی بزرگ توسط فدراسیون که در این سا‌ل‌ها مانور زیادی روی آن می‌شد.

نصیرزاده: آقای خادم کارهای مفید زیادی انجام داده است، اما مسئله‌ای که امروز همه روی آن اذعان دارند، واقعیت این است که فدراسیون کشتی یک فدراسیون بدهکار است، اما متاسفانه افرادی که در دل فدراسیون و متولی امر هستند خودشان نمی‌دانند میزان دقیق این بدهی چقدر است.

 و اما دسته بعدی طلبکاران...

نصیرزاده: دسته دوم طلبکاران حقیقی هستند که حکم گرفته‌اند و دنبال دریافت مطالباتشان هستند. به عنوان مثال شرکتی به نام ماه عسل حدود 2 میلیارد و آژانس هواپیمایی سهند نیز حدود 2 میلیارد طلب دارند. دسته سوم طلبکارانی هستند که 6 - 7 سال است داوری کرده‌اند و همچنان دنبال پولشان هستند. متاسفانه رقم دقیق این بدهی هم مشخص نیست.

یکی دیگر از مسائلی که ذی‌حساب آن را فراموش کرده است که در فهرست بدهی‌ها قرار دهد همین بدهی به داوران است که این هم یکی از چالش‌های جدی رئیس بعدی فدراسیون است که باید آن را پرداخت کند. تنها کسی که می‌تواند میزان دقیق این بدهی را بگوید بنی تمیم است؛ این اطلاعات تنها در اختیار بنی‌تمیم است چون کسی به خادم دسترسی ندارد و جواب نمی‌دهد و تنها کسی که در این سال‌ها در کنار خادم در فدراسیون حضور داشته و میزان بدهی واقعی ارزی فدراسیون را می‌داند بنی‌تمیم است.

 یعنی حتی با تغییرات در سطح مدیریت بالای فدراسیون میزان این بدهی مشخص نخواهد شد؟

نصیرزاده: در هر صورت رئیس بعدی فدراسیون برای دانستن میزان دقیق این بدهی باید دست به دامان بنی‌تمیم شود. از طرفی مبلغی را نیز اتحادیه جهانی باید به ایران می‌داده است که عنوان شده این مبلغ با بدهی‌ها تهاتر شده است؛ البته مشخص نیست آن پول چقدر بوده است و چگونه تهاتر شده است. مبلغ زیادی از این بدهی ارزی مربوط به دوپینگ‌ها بوده است، هرچند مربوط به فدراسیون نیست، اما چون کشتی‌گیران حاضر نیستند این مبلغ را از جیبشان پرداخت کنند فدراسیون باید پرداخت کند.

 اعتبارات نسبتا خوبی البته در مقایسه با سایر فدراسیون‌های ورزشی از سوی وزرات ورزش و کمیته المپیک به کشتی پرداخت شد.

نصیرزاده: چالش بعدی این است که وزارت ورزش در سال ۹۷ اعتباری برابر با ۱۴ میلیارد تومان برای فدراسیون کشتی در نظر گرفت که حدود ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به این فدراسیون پرداخت شده است؛ البته این اطلاعات را با پیچیدگی‌های خاصی به دست آورده‌ام. از طرف کمیته ملی المپیک هم ۴ میلیارد بودجه برای فدراسیون کشتی در نظر گرفته شده بود که حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است که نشان می دهد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در بین تمام فدراسیون‌های ورزشی بیشترین اعتبار را به کشتی تخصیص داده‌اند.

حدود چهار و نیم میلیارد تومان هم از طرف بانک حامی مالی فدراسیون دریافت شده است. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در سال ۹۸ این بودجه با کاهش ۳۵ درصدی مواجه شده است. وقتی با این کاهش مواجه می شویم یعنی حدود یک سوم از منابع مالی خود را از دست داده‌ایم، یعنی چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان به کشتی اختصاص پیدا می‌کند. در کنار این کاهش باید بدهی‌های فدراسیون، افزایش تورم و افزایش نرخ ارز را هم در نظر بگیریم تا ببینیم چه مشکلاتی پیش روی فدراسیون قرار خواهد گرفت.

 با این اوصاف ریاست فدراسیون کشتی فقط دردسر دارد.

نصیرزاده: کسی که می‌خواهد رئیس فدراسیون شود اصلی‌ترین مشکلش چالش‌های مالی و پرداخت بدهی‌ها است. من با توجه به تحصیلات مرتبطم اذعان می‌کنم پیدا کردن حامی مالی بسیار سخت است و نیازمند ارتباطات سطح بالایی به خصوص در سطح دولت و سیاسی است.

وقتی نتوانیم نیازهای مالی را تامین کنیم نیاز فنی نداریم. نمی‌خواهم جایگاه خادم را از نظر فنی زیر سوال ببرم، او انسان بزرگی است و در این سال‌ها زحمات زیادی برای کشتی کشیده است، اما افرادی که مدعی ریاست فدراسیون کشتی هستند اول باید به این مشکلات فکر کنند که چطور می‌خواهند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. هر کسی این ادعا را داشت که می‌تواند این مشکلات را حل کند من هم کمکش خواهم کرد چون برنامه‌ای دقیق برای این موضوع دارم و برنامه‌ام را هم ارائه خواهم داد.

چه منابعی به غیر از بودجه‌های دولتی برای درآمدزایی درنظر گرفته اید؟

نصیرزاده: بخش قابل توجهی از درآمدزایی در تمام دنیا مربوط به بحث بلیت‌فروشی است، اما چون برند کشتی ضعیف شده است، تماشاگرانش نیز کم شده‌اند و ما نتوانستیم در این سال‌ها از این طریق درآمدزایی داشته باشیم. زمانی‌که با تیم گل گهر سیرجان در لیگ کشتی حضور داشتیم تمام بلیت‌ها روز قبل از مسابقه فروخته می‌شد به طوری که بسیاری از تماشاگران پشت درب می‌ماندند، اما در این سال‌ها تمام مسابقات رایگان برگزار می‌شد.

درآمد حاصل از برگزاری دوره‌های آموزشی در تمام دنیا کمک حال فدراسیون‌ها است، اما اینجا یک ریال هم درآمدزایی نکردیم به طوری‌که ما می‌توانستیم با توجه به جایگاه که کشتی‌مان در سطح جهان دارد با برگزاری دوره‌های مربیگری بین‌المللی درآمدزایی کنیم. موضوع بعدی حق پخش تلویزیونی است. موضوعی که خیلی از روسای فدراسیون‌ها به آن توجه نمی‌کنند.

 فوتبال با ان اُبهت نتوانست حق پخش بگیرد، کشتی که جای خود دارد.

نصیرزاده: چرا گرفت؛ آمریکا روسیه و ژاپن برند کشتی خود را می‌فروشند، اما ما از برندها و مجراهای قانونی و حقوقی خود استفاده نمی‌کنیم. در کشورهای دیگر چون اقتصاد خصوصی است بین شبکه‌های تلویزیونی خصوصی رقابت وجود دارد، اما در ایران این طور نیست.

از طرفی فدراسیون کشتی می‌توانست در قالب لایحه‌ای این موضوع را مصوب کند که وزارتخانه‌های درآمدزا یک دهم درصد از درآمدهای شان را در جهت توسعه کشتی در استان‌های محروم هزینه کنند. موضوع دیگری که می‌توان روی آن متمرکز شد پذیرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی است موضوعی که در بسیاری از کشورهای جهان از آن به عنوان یکی از راه‌های درآمدزایی استفاده می‌شود.

 اما بدلیل قانون اتحادیه جهانی مبنی بر لزوم برگزاری مسابقات مردان و زنان این امکان را نداریم.

نصیرزاده: زمانی که خادم عضو هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود می‌توانست این مشکل را حل کند؛ البته اقدامات خوبی هم مانند پذیرش میزبانی مشترک انجام شد که البته به نتیجه نرسید. با وجود موانعی که برای پذیرفتن میزبانی مسابقات به دلیل محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستیم وجود دارد، اما حضور خادم می‌توانست به رفع این موانع برای گرفتن میزبانی مسابقات مهم کمک کند.

بعد از حق پخش تلویزیونی، دومین عامل جذب منابع مالی، میزبانی مسابقات بزرگ بین‌المللی است که در این زمینه هم نتوانستیم موفق عمل کنیم.

 و صحبت پایانی...

نصیرزاده: همانطور که گفتم من برنامه‌های دقیق و اجرایی برای جذب و تامین منابع مالی و اداره فدراسیون کشتی دارم که تمام آنها کاملاً قابلیت اجرایی خواهند داشت و اگر رئیس آینده فدراسیون بخواهد آن را در اختیارش قرار خواهم داد و کمک خواهم کرد چون هدفم ارتقاء جامعه کشتی در سطح داخلی و بین‌المللی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما