تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۳۸۹۱۴۳
درحالی روزهای ابتدایی خرداد را پشت سر‌ می‌گذاریم که دومین جشنواره تمشک جنگلی شهرستان نکا از آخرین روزهای همین ماه با برخورداری از برنامه‌های متنوع ورزش‌های بومی و محلی، فرهنگی و هنری همراه با جنبه‌های گردشگری با محوریت تحقق رونق اقتصادی بر پایه این محصول برگزار خواهد شد.
۰
plusresetminus
شمارش معکوس برای برگزاری دومین جشنواره «تمشک جنگلی» در نکا
به گزارش بلاغ، نزدیک به یک سال از برگزاری اولین دوره جشنواره تمشک جنگلی نکا در سال 97 می‌گذرد و با نزدیک شدن به روزهای پایانی خردادماه ستاد برگزاری جشنواره این محصول در این شهرستان تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر دومین دوره آن به کار گرفته است.

در راستای اطلاع‌رسانی از اقدامات صورت گرفته و زمان و مکان به همراه چگونگی برگزاری جشنواره به افکار عمومی، دبیر ستاد برگزاری جشنواره در شهرستان که شهرداری نکا آن را بر عهده دارد در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح جزئیات بیشتری از آن پرداخت.

سیدمهدی احمدی شهرستان نکا را دارای ظرفیت‌های مناسبی هم در زمینه منابع انسانی و هم منابع طبیعی برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه برخی از این منابع با ظرفیت بالا اصلاً شکوفا نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌هایی که شهرداری و شورای اسلامی شهر نکا کشف و به عنوان یک نماد برای شهر نکا معرفی شد محصول تمشک بود که بالغ بر یک هزار تن از این محصول در سال استحصال می‌شود و بنابر نظر کارشناسان بخش زیادی از این محصول در سال از بین می‌رود.

شهردار نکا چیدن را تنها زحمت در قبال بهره‌مندی از این محصول خواند و خاطرنشان کرد: تنها زحمتی که برای ما دارد این است که بتوانیم بچینیم و در اختیار جامعه قرار دهیم درحالی که برای تولید دیگر محصولات زحمات فراوانی در کاشت، نگهداری، برداشت و حتی ارائه وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: تمشک ازجمله میوه‌هایی است که دارای فراورده‌های متنوعی نیز از بستنی و مربا گرفته تا شربت است که همه این ها دست به دست هم داد تا توجه به سمت این نعمت الهی معطوف شود و به عنوان نماد گردشگری شهر نکا معرفی شده و در کنار آن جشنواره تمشک جنگلی این شهر برگزار شود.

وی گفت: به منظور ثبت ملی نماد مربوط به تمشک جنگلی نکا نیز اقدام شد که یک سال از آن می‌گذرد و تا آغاز افتتاحیه دومین دوره ثبت آن انجام می‌شود که دومین جشنوراه با عنوان جشنوراه ملی تمشک برگزار خواهد شد.

* سه رکن اساسی جشنواره

احمدی با اشاره به برپایی نمایشگاه محصولات صنایع دستی و گردشگری و ارائه توانمندی‌های بومی و محلی در زمان برگزاری جشنواره، تصریح کرد: به منظور در بر داشتن توجیه اقتصادی برای شرکت کنندگان در آن، زمان برگزاری دومین جشنواره از سه روز به پنج روز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: همه مدیران و مسئولان شهرستان در برگزاری این جشنواره پای کار آمده‌اند و جشنواره در قالب یک ستاد درحال برنامه‌ریزی و برگزاری است درحالی که سال گذشته تنها توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر به تنهایی صورت گرفت اما امسال این جشنواره کاری است مشترک با حضور همه ادارات شهرستان که دبیری آن برعهده شهرداری گذاشته شد.

دبیر ستاد برگزاری جشنواره تمشک نکا به بیان محورهای برگزاری جشنواره پرداخت و اذعان کرد: برگزاری ورزش‌های بومی و محلی یکی از ارکان جشنوراه درقالب ارائه توانمندی‌های نکا در حوزه ورزش‌های بومی و محلی است.

این مسئول محور دوم جشنواره را توانمندی‌های نکا در حوزه هنر و موسیقی دانست و اضافه کرد: تمام نیروهای بومی و محلی در حوزه هنر و موسیقی معرفی شدند تا از این ظرفیت‌ها در برنامه‌های جشنواره مورد استفاده قرار بگیرند.

وی عرضه صنایع دستی و گردشگری نکا را رکن سوم برگزاری دوره دوم جشنواره معرفی کرد و گفت: تمام توانمندی‌های بومی نکا در حوزه صنایع دستی و هنرهای دستی در طول مدت نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند.

* پیگیری مزرعه کشت تمشک

احمدی درمورد چگونگی برگزاری برنامه‌ها در مدت برپایی جشنواره، تأکید کرد: جشنواره امسال در همان مکان سال گذشته یعنی شهرک شهید عباسپور نیروگاه نکا برگزار و شامل یک افتتاحیه، پنج‌ شب جشن و یک اختتامیه می‌شود که افتتاحیه در عصر روز 29 خرداد و با حضور استاندار مازندران و مدیران ارشد استان و شهرستان باحضور مهمان احتمالی کشوری برنامه‌ریزی شده است.

وی این جشنواره را یک اتفاق خوب به عنوان منبع درآمدی بسیار خوب برای شهروندان نکایی برشمرد و افزود: برای جشنواره امسال 100 غرفه پیش‌بینی شده است که 10 درصد آن به دستگاه‌های خدمات‌رسان و یک غرفه نیز برای رسانه‌ها اختصاص داده شده است.

شهردار نکا از انتشار فراخوان برای حضور پیمانکاران واجد شرایط در جشنواره خبر داد و بیان کرد: پنج پیمانکار در این فراخوان شرکت کردند و با بررسی هیئت داوران شهرستانی در نظر گرفته شده یک پیمانکار انتخاب شده است.

احمدی با دعوت از اقشار مردم برای شرکت در جشنواره، حضور هرچه بیشتر بازدیدکنندگان را سبب رونق اقتصادی برنامه دانست و از پیگیری مزرعه تمشک در شهرستان خبر داد و گفت: به دنبال تهیه زمینی برای کشت محصول تمشک هستیم که قطعاً تمشک جنگلی نخواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴