کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گم‌گشتگی رویای ساحل‌نشینان در پیچ و خم و آزادسازی

4 خرداد 1398 ساعت 13:35

روزگاری چشم‌انداز زیبای سواحل دریای خزر جلوه بارزی از گردشگری در شهرهای شمالی بوده و مسافران به عشق سیر در آفاق و لذت بردن از این طبیعت زیبای خدادادی پس از ماه‌ها و هفته‌ها دل‌مشغولی و امور کسل‌کننده روزمره به استان مازندران سفر می‌کردند؛ اما متاسفانه چشم طمع برخی از ثروتمندان و دستگاه‌های دولتی دیدن این همه زیبایی را از مردم محروم کرده و این جاذبه بی‌نظیر به بخش خصوصی اختصاص یافت.


به گزارش بلاغ،با وجود ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آزادسازی حریم سواحل دریای خزر در دولت نهم و دهم می‌توان گفت آن‌گونه که شایسته است اقدام عملی قابل توجهی برای این آزادسازی‌ها صورت نگرفته و این مسئله همچنان در برخی از سواحل در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

براساس شنیده‌ها و شواهد موجود روزگاری چشم‌انداز زیبای سواحل دریای خزر جلوه بارزی از گردشگری در شهرهای شمالی بوده و مسافران به عشق سیر در آفاق و لذت بردن از این طبیعت زیبای خدادادی پس از ماه‌ها و هفته‌ها دل‌مشغولی و امور کسل‌کننده روزمره به استان مازندران سفر می‌کردند؛ اما متاسفانه چشم طمع برخی از ثروتمندان و دستگاه‌های دولتی دیدن این همه زیبایی را از مردم محروم کرده و این جاذبه بی‌نظیر به بخش خصوصی اختصاص یافت.

*گردش نعمت خدادادی در دستان عده‌ای خاص

با توجه به اینکه سواحل دریا به عنوان یک نعمت خدادادی متعلق به همه مردم است و تمام امکانات باید به طور مساوی در اختیار عموم مردم قرار گیرد اما متاسفانه شاهد تملکات و ساخت و سازهای خاص در سواحل بودیم که سبب شد تا این ودیعه الهی نیز مانند برخی از اموال و املاک در دستان افراد ویژه قرار گرفته و قشر متوسط و محروم جامعه و حتی مسافران و گردشگرانی که به امید جاذبه‌های دریا فر سنگ‌های زیادی طی طریق می‌کنند، از آن بی‌نصیب بمانند.

*توسعه صنعت گردشگری، صید و صیادی در خزر

حال با دقت در این امر که سواحل دریای خزر از ظرفیت خوبی در زمینه توسعه صنعت گردشگری، صید و صیادی برخوردار است، بدون شک وحدت رویه در آزادسازی و ساماندهی این سواحل برای استفاده عموم آرزوی دور از ذهن نیست.

در این باره به سراغ چند تن از فرمانداران غرب استان مازندران رفتیم تا نظرات آنها را در مورد طرح آزادسازی دریا جویا شویم.

*آزادسازی 90 درصد از سواحل دریا در چالوس

محمد ناصر زندی فرماندار شهرستان چالوس با اشاره به اجرای طرح آزادسازی سواحل در این شهرستان اظهار کرد: از حدود سه سال پیش با کمک منابع طبیعی و دادستان شهرستان همت کردیم تا سواحل ۶۰ متری که از نظر قانونی جزو عرصه منابع طبیعی بود را آزاد کنیم.

وی افزود: در سال‌های نخست توانستیم موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم و روند آزاد سازی سواحل در شهرستان چالوس ادامه دارد اگرچه تاکنون ۹۰ درصد از سواحل را آزاد کردیم اما درصدد هستیم تا مابقی را نیز در سال جاری به اتمام برسانیم.

*همکاری ستودنی مالکان اراضی در مسیر آزادسازی

فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: قسمتی از این اراضی مربوط به بخش‌های خصوصی بود و جاهایی نیز متعلق به بخش دولتی بود اما توانستیم به خوبی آزادسازی را انجام دهیم البته غیر از مشکلاتی که در ابتدای راه وجود داشت در بقیه مراحل مردم منطقه همکاری لازم را مبذول داشتند و توانستیم بدون تحمیل هزینه فضاهای زیادی را آزاد کنیم.

وی در مورد آزادسازی سواحل شهر هچیرود نیز بیان کرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار شد تا شهرداری این شهر طرحی را تهیه کند و ما به دنبال این هستیم که علاوه بر آزادسازی سواحل استفاده بهینه از این فضاها نیز صورت بگیرد زیرا اگر نشود قطعاً در آینده باز مورد تجاوز قرار خواهد گرفت.

*طرح اشتغال‌زایی و استفاده از سواحل برای گردشگران

زندی با تاکید بر اینکه در طرح آزادسازی سواحل هم اشتغال‌زایی و هم استفاده از سواحل برای گردشگران در اولویت قرار دارد، گفت: در این زمینه طرح‌هایی از سوی شهرداری‌های چالوس و هچیرود تهیه شد و جلساتی با کمیته سواحل در استان نیز برگزار شد که در صورت تصویب طرح‌ها به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان چالوس وضعیت خوبی را در زمینه آزادسازی سواحل به خود اختصاص داده است، گفت: امیدواریم استانداری مازندران در کمیته سواحل و کمیته گردشگری طرح‌های تهیه شده این شهرستان را به تصویب رساند.

* فراخوان جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری

فرماندار چالوس با اشاره به اینکه بیشتر ویلاهای خصوصی در مسیر آزادسازی قرار داد؛ تصریح کرد: عمده مشکل ما در این باره زمانی بود که دریا پیشروی کرده بود و افراد برای اینکه خانه‌های مسکونی شان مورد تهدید قرار نگیرد سنگ‌هایی را در حریم منابع طبیعی و دریا قرار دادند و به جای دیواره‌سازی در زمین خود با پس‌روی دریا این قطعات در تملک آنها قرار گرفت و حریم ۶۰ متری دچار مشکل شد.

وی دریا و سواحل را به طور کامل مختص مردم دانست و گفت: بر اساس طرح های داده شده و فراخوان برای جذب سرمایه گذارانی که در بخش گردشگری علاقمند هستند ما نیز آمادگی کامل داریم تا طرح‌های اساسی در این منطقه ایجاد شود که جوانان این منطقه نیز از این منفعت بهره مند خواهد شد و بدون شک این مسئله رونق اقتصادی و جذب و ماندگاری گردشگران را به دنبال دارد.

زندی در پایان گفت: در طرح‌های دریا در این طرح‌ها به دنبال ایجاد اسکله هایی هستیم که در حوزه اقتصاد دریا محور حمل و نقل دریایی، تاکسی دریایی و تفریحات دریایی بتوانیم سبب رونق اقتصادی منطقه شویم.

*ساحل ۳۰ کیلومتری ممتد ماسه‌ای در شهرستان نور

علی شادمان فرماندار شهرستان نور نیز در گفت‌وگویی اختصاصی از توافق مالکان برای آزادسازی سواحل این شهرستان خبر داد و گفت: براساس اولویت‌بندی چند قطعه زمینی که خارج از حریم ۶۰ متری بود را با توافق صاحبانش بازگشایی کردیم و درصدد هستیم تا با مذاکره با دیگر صاحبان املاک مسیر بازگشایی یشتری را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه بیشتر سواحل در شهرستان نور جزو مناطق شهری است، افزود: در حوزه ایزدشهر، نور و رویان ۴ طرح دریا وجود دارد که با مدیریت شهرداری‌ها اداره می‌شود و ما جزو شهرستان‌هایی هستیم که برای پاکسازی ساحل دستگاه ساحل روب در اختیار گرفتیم و پاکسازی سواحل برای ما در اولویت قرار دارد.

فرماندار نور با اشاره به ساحل ۳۰ کیلومتری ممتد ماسه ای در این شهرستان خاطرنشان کرد: درصدد فرصت سازی برای جذب و حضور مضاعف مسافران و گردشگران هستیم و برای رسیدن به این هدف اقدام به احداث بلوارهایی در ساحل نور کردیم تا هم مسافران از کنار دریا عبور کنند و هم بار ترافیک شهر کم شود.

*سهم 100 درصدی مردم در استفاده از سواحل دریا

وی سهم مردم را در استفاده از سواحل ۱۰۰ درصد دانست و گفت: تمام زیر ساخت ها باید برای مردم باشد و اجرای پروژه‌هایی مانند طرح دریا و ... باید همه امکانات را برای مردم در نظر گرفت تا تمام سطوح از آن بهره‌مند شوند.

شادمان اشتغال‌زایی در سواحل را امری بدیهی دانست و بیان کرد: وقتی بیش از یکصد ناجی غریق در مدت چهار ماه در سواحل کار می‌کنند و وقتی سه‌هزار تخت در سواحل شهرستان برای استفاده مسافران و گردشگران اختصاص یافته است، همه اینها نشان از فرصت اشتغال زایی از دریا دارد.

وی در پایان با ابراز خرسندی از وجود فرصت های سرمایه گذاری ناشی از دریا گفت: اشتغال زایی تنها در وصل به آب نیست و حتی در پشت ساحل نیز با ورود مسافران انبوه منطقه می‌توان این فرصت را ایجاد کرد که در زمینه همکاری سرمایه‌گذاران در این بخش ما نیز آمادگی کامل برای پشتیبانی و حمایت را اعلام می‌کنیم.

*آرزوی مردم در ساماندهی سواحل و ایجاد راه‌های دسترسی به آن

به گزارش فارس، در این میان اگر فرد سرمایه‌گذاری با هدف منفعت عمومی در این سواحل بکر و زیبا سرمایه‌گذاری کند قطعاً باید مورد حمایت نیز قرار گیرد، چرا که ساماندهی سواحل و ایجاد راه‌های دسترسی به آن آرزوی به حق مردم و مسافرانی است که از راه های دور و نزدیک این مناطق را برای گذران تعطیلات خود برمی‌گزینند، نیست.


کد مطلب: 388523

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/388523/گم-گشتگی-رویای-ساحل-نشینان-پیچ-خم-آزادسازی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com