تاریخ انتشارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۳۸۸۵۰۲
در حال حاضر اعداد و ارقام حاکی از بهبود آهنگ تولید در پلی اکریل است. شرکتی که به دلیل تولید نوع خاصی از محصولات، تنها تولیدکننده محصولات اکرلیکی در کشور بوده و قسمت عمده نیاز کشور در این حوزه را تأمین می‌کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،شرکت پلی اکریل اصفهان در طی چند سال گذشته، دوران پر فراز و نشیبی از تعطیلی کامل تا تحقق رونق تولید را پشت سر گذاشته و چالش‌های متعدد داخلی و خارجی موجب بروز مشکلاتی برای این شرکت شد اما در حال حاضر اعداد و ارقام حاکی از بهبود آهنگ تولید در این شرکت است. شرکتی که به دلیل تولید نوع خاصی از محصولات، تنها تولیدکننده محصولات اکرلیکی در کشور بوده و قسمت عمده نیاز کشور در این حوزه را تأمین می‌کند؛ نیازی که در ماه‌های تحریم، تأمین آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

اداره پلی اکریل در سال 94 به دلیل بروز مشکلات جدی در عملیات شرکت به هیأت اجرایی 5 نفره دولت واگذار شد و پس از تزریق مبالغی از سوی دولت و تغییرات گسترده در این شرکت، مجدداً بخش خصوصی مدیریت آن را بر عهده گرفت و با وجود بروز مشکلات بسیاری در تأمین نقدینگی و مدیریت فروش، روند کلی تولید محصول در این کارخانه در طی 4 سال اخیر مناسب بوده و رفته‌رفته به سمت ظرفیت کامل در حرکت است.

تحریم‌ها و مشکلات تأمین مواد اولیه

اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران، کار را برای شرکت‌هایی نظیر پلی اکریل که مواد اولیه خود را از خارج تأمین می‌کنند سخت کرد و این شرکت در مقطعی دچار مشکل جدی در تأمین مواد از اروپا شد که با تلاش‌هایی که صورت گرفت، این مشکل رفع شد.

اسرافیل احمدیه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تولید در شرکت پلی‌اکریل در جریان است و با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه شرکت، تا آنجایی که مواد اولیه برای شرکت در دسترس باشد، تولید نیز جریان دارد.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی تحریم، واردات این مواد از مبدأ قبلی با مشکلاتی مواجه شد و همین امر دلیل افت تولیدات شرکت در ماه‌های مذکور بود.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل تأمین مواد اولیه شرکت در زمان مذکور، مشکلی ارزی نبود و صرفاً به دلیل کارشکنی‌های طرف خارجی این مواد با شرایط سخت‌تری وارد می‌شد.

احمدیه خاطرنشان کرد: مواد مورد نیاز برای اکرلیک این شرکت، مشمول تحریم شده بود و در حال حاضر با تغییراتی این مشکلات تا حد زیادی رفع شده و ظرفیت تولید شرکت افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: شرکت پلی‌اکریل در سایر موارد، با مشکل چندانی مواجه نیست و بازار فروش این شرکت به دلیل نیاز بالای صنایع داخلی به اکرلیک، تا حد زیادی تأمین است.

افزایش سرمایه و چند ابهام مهم

موضوع افزایش سرمایه پلی اکریل و خروج این شرکت از شمولیت ماده 141 از جمله موضوعاتی است که در طی یک سال اخیر مورد توجه سهامداران این شرکت بوده اما پیگیری‌های شرکت در این زمینه تا کنون به نتیجه نرسیده و آخرین اخبار در این خصوص، در گزارشی از سوی فارس با تیتر «پاسخ مسؤولان پلی‌اکریل به چرایی عدم تأیید گزارش توجیهی» منتشر شد.

 

امروز اما با مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد در خصوص ارائه مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به شرکت‌های مشمول بند «ز» تبصره 10 قانون بودجه سال 97، باعث شد تا بار دیگر موضوع افزایش سرمایه شرکت‌هایی نظیر پلی اکریل قوت بگیرد.

بر اساس این مصوبه، شرکت‌های مشمول ماده 141 تا پایان سال مالی 96 که از فرصت قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده نکرده‌اند، می‌توانند تا پایان سال 98 با تجدید ارزیابی دارایی خود، سرمایه‌شان را افزایش دهند و از معافیت مالیاتی مربوط برخوردار گردند.

همچنین به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده شد که به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی ملی آن‌ها به تأیید ستاد رسیده است، در مورد استمهال و تقسیط برخی از بدهی‌های آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

رونق تولید در 6 ماهه دوم سال 97

پس از فراز و نشیب‌های تحریمی، آمار تولید و فروش پلی اکریل روندی صعودی به خود گرفته و این تغییرات در شش ماهه دوم سال 97 به وضوح قابل مشاهده است. به گونه‌ای که بر اساس گزارش عملکرد شرکت، میزان فروش ماهانه پلی اکریل در شهریور 97 برابر با 20 میلیارد تومان بوده و این عدد در مهر، آبان و آذر به ترتیب 25، 40 و 41 میلیارد تومان گزارش شده است.

نکته مهم اینجاست که حتی پس از 13 آبان و اعمال کامل تحریم‌های آمریکا نیز روند صعودی فروش در پلی اکریل حفظ شده و این شرکت توانسته در ماه‌های دی، بهمن و اسفند به ترتیب 40، 45 و 50 میلیارد تومان فروش ثبت کند و این یعنی، فروش نسبت به فروش شهریور ماه 100 درصد رشد پیدا کرده است.

آمار تولید شرکت نیز نشان دهنده ارتقای وضعیت در پلی اکریل است و بر اساس گزارش‌های عملکردی شرکت، میزان تولید از 2 هزار و 635 تن در شهریور ماه به 3 هزار و 634 تن در اسفند ماه رسیده و این یعنی تولید شرکت در یک بازه 6 ماهه، 37 درصد افزایش یافته است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴