کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیران رانتی صندوق بازنشستگی با "گردشگری" چه کردند؟

مهرداد تاوتلی؛ از انتصاب داماد ژن خوب پزشکیان تا قلع و قمع کارکنان

راه دانا , 4 خرداد 1398 ساعت 1:58

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان تکیه گاه میلیون ها بازنشسته دستگاه های دولتی و حاکمیتی، سال هاست که درگیر مشکلات مدیریتی، رانت و لابی گری است.


به گزارش بلاغ، صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل در اختیار داشتن صدها شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم، همواره مورد توجه افراد و گروه های مختلف قرار داشته است؛ از سویی برخی شخصیت های دولتی منافع این صندوق را با گروه های مختلف سیاسی معامله و از سوی دیگر برخی گروه های سیاسی خارج دولت سعی می کنند با دادن امتیازات سیاسی، افراد مورد نظر خود را در شرکت های پرشمار و البته بدون حاشیه این شرکت منصوب کنند.

دوره جدید ریاست صندوق بازنشستگی کشوری اما با ابهامی بزرگ تر آغاز شد و فردی بدون سابقه جدی مدیریت در عرصه اقتصادی، از سوی محمد شریعتمداری به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد؛ میعاد صالحی نیز مانند مدیران گذشته صندوق شعاری برای خود انتخاب کرد که شاه بیت آن "شفافیت و مقابله رانت" بود.

صالحی البته در تداوم شفافیت توئیتری خود ولی آذروش مدیرعامل نجومی بگیر و البته غیرقانونی هلدینگ آتیه صبا بزرگترین هلدینگ شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری را برکنار کرد؛ اقدامی که با فضاسازی رسانه ای سعی شد به عنوان یک پیروزی بزرگ معرفی شود.

اما برخی احساس می کنند که اقدامات صالحی در بدو انتصاب وی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، نمایشی و در مواردی برای حذف رقبا و اعضای باند مدیرعامل پیشین انجام شده است؛ شاید اشاره به یک مورد از رانت ها در شرکت زیر مجموعه این صندوق بتواند آزمون مناسبی برای مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری باشد.


مهرداد تاوتلی؛ این نامی آشنا در حوزه گردشگری و هتل داری است؛ نامی که می توان با یک جستوجوی ساده در فضای مجازی مصاحبه های پرتعدادی از وی پیدا کرد.

اما شاید کمتر کسی بداند که مدیر شرکت ایرانگردی و جهانگردی از شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، دارای چه عملکرد و البته روابط پیدا و پنهانی است.

چندی پیش بود که برخی رسانه ها خبر از یک انتصاب عجیب در این شرکت دادند؛ حسن مجیدی داماد مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی تاوتلی و بدون هیچ گونه سابقه ای به عنوان قائم مقام شرکت ایرانگردی و جهانگردی منصوب شد.
برخی شنیده ها از تاثیر جدی رابطه خوب پزشکیان و لابی سلمان خدادادی (که هر دو رابطه خوبی با جمشید تقی زاده مدیرعامل پیشین صندوق داشتند) با مدیران صندوق بازنشستگی در این انتصاب، حکایت دارد؛ انتصابی که یک ژن خوب را یک شبه به عنوان مدیر ارشد در زمینه گردشگری معرفی می کند.

اما این تنها عملکرد مشکوک و خارج از قاعده تاوتلی در شرکت ایرانگردی و جهانگردی نیست.

نکته قابل تامل اینکه تاوتلی ارتباطات گسترده ای با بابک زنجانی مفسد اقتصادی معروف دارد و در زمینه های مختلف از جمله هتلداری و گردشگری یکی از نزدیک ترین افراد به زنجانی بوده است؛ اما وی توانست با لابی های پشت پرده خود از درگیر شدنش در پرونده زنجانی جلوگیری کند.

برخی معتقدند یکی از راهکارهای تاوتلی در جهت ایجاد حاشیه امن برای خود، استخدام و بگارگیری چهره های نزدیک به نمایندگان مجلس و حتی برخی نزدیکان افراد ذی نفوذ در دیگر قوای کشور است؛ اقدامی که البته تا کنون نیز موثر بوده و تاوتلی توانسته مانع تغییر خود شود.

تاوتلی البته همچنان در حال لابی جدی در مجلس است تا تغییرات مدیریتی به شرکت ایرانگردی و جهانگردی نرسد؛ وی در آستانه انتخابات کمیسیون های مجلس، در تلاش است تا با لابی های مختلف، سلمان خدادی (حامی جدی وی در مجلس) به عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی انتخاب شود.

برگزاری میهمانی هایی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در برخی هتل های شرکت ایرانگردی و جهانگردی، از جمله تلاش های تاوتلی برای، حفظ حامی خود در مجلس در ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس است.

تاوتلی همچنین سعی دارد با تقویت لابی مخالفان وزیر در مجلس، همچنان جایگاه مدیریتی مهم خود را در شرکت تابعه صندوق بازنشستگی کشوری حفظ کند.

تاوتلی طی چند سال حضور در شرکت ایرانگردی و جهانگردی، عملکرد ضعیف و البته غیر شفافی را از خود به جای گذاشته است؛ عملکردی که حتی صدای کارمندان این شرکت را نیز در آورده و باعث نگارش شکوائیه ای چندین بندی خطاب به میعاد صالحی شده است.

این نامه که در تاریخ 1 اردیبهشت نوشته شده و حاوی ابهامات جدی نسبت به مدیریت تاوتلی است، هنوز پیش از یک ماه بدون پاسخ باقی مانده و مدیرعامل جدید صندوق واکنشی عملی ای به آن نشان نداده است.

مرور برخی بند های این نامه 39 بندی نشان می دهد که اتفاقات عجیبی در این شرکت مهم در زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در حال رخ دادن است.

کارکنان این شرکت در بخشی از نامه خود خواستار شفافیت درآمد و هزینه های شرکت ایرانگردی و جهانگردی طی سال های 95 تا 97 شده است؛ موضوعی که نشان می دهد نظارت جدی و دقیقی بر عملکرد این شرکت و دیگر شرکت های زیر مجموعه صندوق وجود نداشته است.

بازنشستگی سازی برخی مدیران با تجربه تحت عناوین مختلف، انتصاب چندین نفر (اسامی این افراد در نامه به صورت دقیق به همراه حقوق آنها ذکر شده است) با رانت مدیرعامل، بکارگیری بیش از 12 مشاور بی تجربه و بدون شایستگی، بی سرانجامی برخی قراردادهای تبلیغاتی میلیونی شرکت و مبهم بودن برخی هتل های زیر مجموعه شرکت، از جمله موارد ذکر شده از سوی کارکنان این شرکت بزرگ در زمینه گردشگری است.

حال باید دید با وجود مشخص شدن عملکرد تاوتلی در شرکت ایرانگردی و جهانگردی، آیا مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، بررسی این عملکرد را به تاخیر خواهد انداخت؟

از سویی لابی قدرمند حامی تاوتلی در مجلس در تلاش است تا با رایزنی های پشت پرده، چهره های ذی نفوذ خود را در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت های تابعه آن حفظ کند.

اما سوال اینجاست که آیا میعاد صالحی که با شعار شفافیت وارد عرصه مدیریت یه بنگاه بزرگ اقتصادی شده است، برای پاکسازی شرکت های زیر مجموعه صندوق از چهره های نزدیک به گروه ای لابی گر، اقدامی انجام می دهد یا خیر؟

قطعا برخورد با چنین مدیران در صندوق بازنشستگی کشوری، آزمونی جدی برای میعاد صالحی است؛ باید دید وی می تواند از این میدان آزمون سخت، سربلند خارج شود؟

انتهای پیام/


کد مطلب: 388452

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/388452/مهرداد-تاوتلی-انتصاب-داماد-ژن-خوب-پزشکیان-قلع-قمع-کارکنان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com