تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۸۸۰۴۸
رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: امروز نخستین روز کار ناجیان غریق است که 600 نفر از ناجیان غریق در سواحل مازندران مستقر می‌شوند که 60 درصد ظرفیت سواحل استان را شامل می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،شهرستان ساری، هر ساله طرح دریا با آغاز فصل گرم سال در سواحل مازندران با هدف سلامت شهروندان و ارائه خدمات مطلوب به آنان آغاز می‌شود؛ امسال نیز از امروز یکم‌خرداد آغاز شده و به مدت چهار ماه آینده طرح دریا در سواحل استان ادامه خواهد داشت.

هوا که گرم می‌شود دل‌ها هوایی شده و خیال رفتن در کنار ساحل و شنا به ذهن انسان خطور می‌کند که همه ساله شاهد حضور افراد زیادی از نقاط دور و نزدیک در سواحل استان مازندران هستیم.

در طرح‌های دریا امکاناتی برای شهروندان در نظر گرفته شده و همچنین ناجیان غریق برای حفظ جان شهروندان حضور دارند به‌طوری‌که آمار غریق که در سال 92، از 210 تن به حدود 50 تن رسید که نشان از اقدامات خوب و مطلوب بوده است.

بنا به گفته مسؤولان طرح‌های دریا آن چنان که باید شایسته شهروندان نبوده و باید در حدی باشد که بتواند خدمات مطلوبی را به شهروندان ارائه دهد.

از طرفی باتوجه به اینکه قرارداد واگذاری طرح‌های دریا به سرمایه‌گذاران یک ساله است که همین موضوع سبب شده که سرمایه‌گذاری باتوجه به صرفه اقتصادی باشد و مسؤولان طرح‌های دریا نسبت به اجرای اقدامات زیرساختی در سواحل استان اقدام کنند.

*یکم خرداد؛ نخستین روز طرح دریای در مازندران

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مانور بزرگ ناجیان غریق روز گذشته با حضور بیش از 600 ناجی برای آمادگی بیشتر در سواحل بابلسر مازندران اجرا شد.

نقی کریمیان افزود: امروز نخستین روز کار ناجیان غریق است که 600 نفر از ناجیان غریق در سواحل مازندران مستقر می‌شوند که 60 درصد ظرفیت در سواحل استان است و بقیه ناجیان از 13 خرداد در سواحل مستقر می‌شوند.

*پیشنهاد افزایش تعداد ناجیان غریق به 1200 نفر

وی اضافه کرد: 950 نفر قرار است از 13 خرداد ماه در سواحل استان مستقر شوند که پیشنهاد دادیم به تعداد یک‌هزار و 200 تن برسد.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد: باتوجه به آزادسازی سواحل غرب مازندران باید پوشش ناجیان غریق در سواحل استان بیشتر شود تا شاهد مشکلی نباشیم.

*420 نقطه حادثه‌خیز در دریای مازندران

کریمیان با بیان اینکه تعداد نقاط حادثه‌خیز در سواحل مازندران از 375 به 420 نقطه رسیده است، تصریح کرد: سال 92 تعداد ناجیان غریق 210 تن و سال 93 به 110 تن رسیده که با ادامه این روند طی سال‌‌های آینده تعداد غریق کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه از سال 94 تاکنون باتوجه به آموزش‌های خوب بیش از یک‌هزار ناجی غریق را به ساحل تزریق کردیم، افزود: افرادی که از قبل در سواحل استان بنا به دلایلی منجی‌نما بودند را حذف کردیم.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران یادآور شد: سالانه بیش از 4 هزار نجات یافته داریم که از این تعداد 300 نفر به بیمارستان منتقل شدند و این نشان می‌دهد آموزش‌ها به خوبی جواب داده است.

*شنا هنگام شب ممنوع!

کریمیان با اشاره به تداوم آموزش‌ها برای ناجیان غریق، گفت: فرآیندی را تعریف کردیم تا مردم کمتر آسیب ببینند.

وی بیان کرد: فعالیت طرح‌های دریا از ساعت هشت تا 20 است که لازم است افراد از شنا هنگام شب در دریای مازندران پرهیز کنند چراکه نیروهای امدادی در آن زمان حضور ندارند و این  یکی از موضوعاتی است که هرساله دچار حوادث می‌شویم.

*هشدار جدی برای افزایش تصادفات دریایی

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران اظهار کرد: موضوعی دیگر اینکه در مناطق حادثه‌خیز ناجیان غریق هیچ تعهدی ندارند و تنها برای راهنمایی در مناطق حضور دارند ولی برخی از مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که لازم است حتما داخل طرح‌ها شنا کنند.

کریمیان خاطرنشان کرد: یکی از مسائل تصادفات دریایی است که برای پنج سال بعد غریق را کاملا کنترل می‌کنیم ولی تصادفات دریایی باتوجه به امکانات موجود حتما افزایش خواهد یافت.

*دریا جای آموزش شنا نیست

وی بیان کرد: برخی افراد در محدوده سنگ‌چین، اسکله‌ها و مناطق دنج شنا می‌کنند که در زمان طوفانی بودن دریا شاهد غرق شدن در این مناطق هستیم که لازم است به هشدارها توجه کنند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد: موضوعی دیگر  افرادی که اشتیاق شنا دارند با تیوپ خانوادگی وارد آب می شوند که باعث غرق شدن افراد می شود که لازم است حتما رعایت کنند.

کریمیان تصریح کرد: برخی افراد دریا را برای آموزش شنا برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که باید بدانند دریا واقعا جای شنا نیست و دریا را به هیچ وجه برای شنا انتخاب نکنند.

*مرسوم بودن مرگ دسته‌جمعی در دریای مازندران

وی با اعلام اینکه در مازندران مرگ دسته‌جمعی مرسوم است به‌طوری‌که یک نفر که در داخل دریا در حال غرق شدن است افراد خودسرانه با مشاهده‌اش به فکر نجات می‌افتند درحالی‌که منجر به غرق شدن خودشان نیز می‌شود لازم است در این زمینه از کمک قایق‌رانان و جت‌رانان بهره بگیرند به‌طوری‌که در سال‌های گذشته مرگ دسته‌جمعی خانواده هفت نفره را داشتیم.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه طرح‌های دریا آنچنان که باید شایسته شهروندان نیست، اظهار کرد: استانداری در این زمینه ورود  پیدا کرده و با سرمایه گذاران جدید وارد مذاکره شده تا سرمایه‌گذارانی واجد شرایط با واگذاری بلندمدت در این زمینه ورود پیدا کنند تا طرح‌های درجه یک را اجرا کنند.

*از 97 طرح دریا تنها 2 طرح درجه یک است

کریمیان یادآور شد: 97 طرح دریا داریم که از این تعداد دو طرح درجه یک و بقیه طرح‌های درجات دو یا سه هستند.

وی در پایان با اعلام اینکه نگاه ما این است تمام ناجیان را به بهره برداران ساحل واگذار کنیم و سربار دولت نباشیم، گفت: هنوز نتوانستیم حقوقی که در شان ناجیان غریق باشد را به آنان پرداخت کنیم.

*طرح‌های دریا شایسته مردم نیست

همچنین مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران نیز با اعلام اینکه امسال طرح‌های دریای استان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود، اضافه کرد: قبول داریم این حالت شایسته طرح‌های دریا نیست ولی به‌دلیل اینکه کوتاه‌مدت بوده خود طرح‌ها در مرحله عمل فاقد درآمد اقتصادی لازم هستند.

عیسی قاسمی‌طوسی تصریح کرد: در این زمینه به دنبال طراحی الگویی مطلوب در طرح‌های دریا برای سرمایه‌گذاران با نظارت منابع طبیعی و گردشگری هستیم که در این صورت برای سال‌های آینده در اختیارشان قرار دهیم؛ به این دلیل که چون قراردادها یک ساله بوده و سرمایه‌گذاران برای در نظر گرفتن صرفه اقتصادی قادر به انجام اقدامات زیرساختی لازم نیستند.

به گزارش فارس، می‌شود از ساحل لذت برد حتی نگاه کردن به این آبی بیکران شوق وصف‌ناپذیری به انسان می‌بخشد که لازم است افراد با توجه به توصیه‌های ناجیان غریق خاطره‌ای خوش و خوب برای خود و خانواده در ساحل بیکران آبی رقم بزنند و از این جذابیت و زیبایی بهره بگیرند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما