کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوری‌شوران؛ آیینی که نمُرد/ دودانگه آیین سوری‌شوران را زنده کرد

1 خرداد 1398 ساعت 13:40

یکی از رسوم سنتی در منطقه دودانگه شهرستان ساری آئین سوری شوران است که سوری همان نام گل محمدی در زبان مردم در دودانگه تبرستان و ایران باستان بوده است که بعدها با نام گل محمدی به احترام شمیم عطر مهربانی رحمت العالمین تغییر نام یافت.


به گزارش بلاغ،مازندران از حاصلخیزترین استان‌های ایران است که محصولات کشاورزی و باغداری آن به سراسر ایران فرستاده می‌شود.

کشت برنج، غله و انواع میوه و سبزی رایج‌ترین و مشهورترین محصولات مازندران به شمار می‌روند که در سال‌های گذشته کشت گل محمدی مورد توجه قرار گرفت ولی برای مدتی وقفه افتاد و دوباره با سرعتی رو به رشد مورد توجه قرار گرفت و کشاورزان استان مازندران به کشت این محصول گرایش پیدا کردند.

در سال‌های اخیر کاشت گل سرخ و بهره‌برداری از فراورده‌های آن توجه کشاورزان و باغداران را به خود جلب کرده و در برخی نقاط مازندران رو به دودانگه در دل رشته کوه البرز مرکزی قرار گرفته و جنگل‌های مازندران چون حصاری گرداگرد او را پوشانده‌اند.

هوای دودانگه در بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلچسب است و نسیم کوهستان و هوای پاک جنگل دودانگه را به خطه‌ای ییلاقی برای مردم ساری تبدیل کرده است که رونق خاصی را در کشت گل‌محمدی در این منطقه شاهد هستیم که امیدواریم کشت این محصول بتواند غبار محرومیت را این منطقه بردارد و جوانان را به زندگی در این منطقه ییلاقی دلگرم کند.

آیین سوری‌شوران مرسوم در دودانگه ساری آیینی چند صد ساله است که کاملا به فراموشی سپرده شده بوده اما در جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی سال گذشته توسط محققات منطقه یک‌بار دیگر احیا و اجرا شد.

در آیین سنتی نوزادان را در گلاب با غلظت بالا و گلبرگ‌های گل‌محمدی در پناه کتاب آسمانی ما تطهیر می‌کنند که امیدواریم شاهد مانایی این کهن آیین باشیم.

کارشناس ارشد گردشگری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: منطقۀ دودانگۀ ساری از مناطقی است که اندک اندک می رود تا به کاشت گل سرخ و گلابگیری معروف و مشهور شود.

محمدجعفریان کفشگرکلائی افزود: هر ساله در منطقه دودانگه ساری در فصل بهار جشنواره گل محمدی برگزار می‌شود که مورد استقبال زیاد گردشگران قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برگزاری بازی‌های محلی از جمله برنامه کورس اسب‌دوانی، آشپزی درطبیعت، شونیشت ، آواهاو نواها  و خواندن تصنیف‌ها  به گویش منطقه از جاذبه‌های دیدنی این جشنواره محسوب می‌شود.

این کارشناس ارشد گردشگری بیان کرد: یکی از رسوم سنتی در منطقه دودانگه شهرستان ساری آئین سوری شوران است که  سوری همان نام گل محمدی در زبان مردم در دودانگه تبرستان و ایران باستان بوده است که بعدها با نام گل محمدی به احترام شمیم عطر مهربانی رحمت العالمین تغییر نام یافت.

جعفریان تصریح کرد: این مراسم برای نوزادانی که در فصل بهار متولد می‌شوند، در دهمین روز پس از تولد، در حمام عمومی محل، پس از غسل روز دهم انجام می‌شود و برای دیگر نوزادان که در سایر فصول سال به دنیا می آمدند، این مراسم در نخستین بهار زندگی شان برگزار  می‌شود.                                                       

وی بیان کرد:  این رسم هم اکنون نیز توسط اهالی صورت می‌گیرد و براساس این آئین در صورتی‌که تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی مصادف شود تنی چند از زنان فامیل برای چیدن گل به میان باغ‌ها و مزارع رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی بشرح زیر اقدام به جمع‌آوری گل برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد می‌‌کنند.                                                                                                       

این کارشناس ارشد گردشگری ادامه داد: « همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد، کدوم گل قامت و روی تو داره یا محمد» و «همون ماهی که از کوه می‌زنه سر، نشان طاق ابروی تو داره یا محمد» نواهایی است که با ذکر صلوات برای جمع‌آوری گل برای اجرای مراسم گل‌غلتان خوانده می‌شود.

جعفریان خاطرنشان کرد: در باور اهالی منطقه غلتانیدن بدن نوزاد در میان برگ‌های گل سبب حفظ طراوت و شادابی‌اش و دور ماندن از بیماری‌های مختلف می‌شود و همچنین طراوت برگ‌های گل از پوست بدن نوزاد محافظت کرده و کودک را خوش رو و سرزنده می‌کند.

وی درباره فواید این سنت دیرینه، گفت: از نظر طب سنتی غلتاندن نوزادان در گل‌های محمدی سبب مصون ماندن آنها از انواع حساسیت‌های فصلی مرتبط با ذرات گل و گیاه در فصل بهار می‌شود، طراوت، شادابی و محافظت پوست نوزاد نیز از دیگر آثار این آیین است.

این کارشناس ارشد گردشگری یادآور شد: همچنین پیوند نسل جدید با رسوم آیینی نیاکانش او را دل‌بسته فرهنگ غنی و بومی خود می‌سازد و هویت اصیل مردم را احیا می‌کند که احساس هویت به کمال شخصیت منجر می‌شود و با اعتماد به نفسی که در نسل جدید به‌وجود می‌آورد پیشرفت و سازندگی ایران را رقم می‌زند.

به گزارش فارس، آیین‌ها و رسوم دیرینه همواره مورد توجه مردم هستند و درحقیقت آنان را به یاد گذشتگان خود می‌اندازند که بسیار ارزشمند است پس ضرورت دارد که همه مردم برای مانایی این کهن‌آیین‌ها تلاش کنند.


کد مطلب: 388044

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/388044/سوری-شوران-آیینی-نم-رد-دودانگه-آیین-زنده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com