تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۳۸۷۹۳۲
مدیرکل ثبت‌احوال استان یزد سیاست‌های کلی جمعیت را علیرغم ابلاغ و تأکید مقام معظم رهبری، مظلوم‌ترین و مغفول‌ترین سیاست‌های کشور دانست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،محمدعلی مکرمی در گفتگو با خبرنگار  با اشاره به مهم‌ترین مفاد سیاست‌های کلی جمعیت، گفت: ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی‌ایرانی، ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری، ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی و رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی، از مهم‌ترین مفاد سیاست‌های کلی جمعیت قلمداد می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی، پنج سال از ابلاغ قانونی سیاست‌های کلی جمعیت و مطالبه اصلاح سیاست تحدید نسل و تأکید بر ضرورت عزم ملی همه نهادهای نظام ‌اسلامی مبنی ‌بر ارتقای الگوی فرزند آوری و تکثیر نسل می‌گذرد؛ اما با نهایت تأسف بر اساس اعلام کارشناسان جمعیت‌شناسی و جمعیت پژوه ملی و بین‌المللی، بحران تحولات جمعیتی و سونامی سالمندی ایران در حال شکل‌گیری است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان با اشاره به سیر نزولی نرخ باروری در کشور، اظهار داشت: میانگین نرخ باروری کشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۶/۵ فرزند به ازای هر زن بود که در حال حاضر این عدد با حدود ۱/۸ فرزند به ازای هر زن پایین‌ترین نرخ باروری جهان اسلام است.

مکرمی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت ایران از ۳/۹ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۱/۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ سقوط کرده که با توجه به روند تحولات کنونی جمعیت، تداوم سیر کاهش نرخ رشد جمعیت بدیهی و قطعی است.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت ایدئولوژیک و استراتژیک مقوله راهبردی تحولات جمعیت در آینده نظام تمدن ساز جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: همه نهادهای نظام اسلامی در مسیر تحقق اهداف کلان سیاست‌های مغفول جمعیت با جدیت و بسیج همه امکانات خود و با قید دقت و سرعت به رسالت ملی و قانونی خود در دو ساحت اجرا و نظارت عمل نمایند.

گفتنی است پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سی‌ام اردیبهشت ۱۳۹۳، به پیشنهاد سازمان ثبت‌احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز به‌عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴