کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات 6 خبر ویژه امروز سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1398

31 ارديبهشت 1398 ساعت 0:00


به گزارش بلاغ،
صدر: لوایح CFT و پالرمو از دستور «مجمع» خارج شده است
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از خارج شدن لوایح CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.
محمد صدر به روزنامه همشهری گفت: لایحه CFT و پالرمو هر دو از دستور کار مجمع خارج شده‌اند.
وی گفت: علت این امر را از دبیرخانه و رئیس مجمع بپرسید.
یادآور می‌شود این دو لایحه از مطالبات FATF از ایران است که به اعتبار عهدشکنی آمریکا و اروپا (گردانندگان اصلی ‌FATF) از حیز انتفاع ساقط شده است. به عبارت دیگر با زیر پا ماندن برجام و بازگشت تحریم‌ها، دیگر دلیلی ندارد که کسی به تحریم‌زدایی از طریق FATF دل ببندد.

سلبریتی‌های تنور گرم‌کن ۹۶ به دیدار روحانی نرفتند
سلبریتی‌ها دیگر حاضر نیستند با حسن روحانی در یک قاب باشند، چون محبوبیت‌شان نزد طبقه متوسط از میان خواهد رفت.
مشرق، ضمن انتشار این تحلیل نوشت: در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ رادیکال‌ترین و افراطی‌ترین حمایت سلبریتی‌ها از حسن روحانی صورت پذیرفت. حتی سلبریتی‌ها چنین آرایشی در انتخابات ۱۳۸۸ نداشتند. به عنوان نمونه بسیاری از سینماگران از دهه شصت شمسی از وضعیت سانسور و ممیزی سینما دل خوشی نداشتند و با یادآوری آن روزهای سخت، از پیوستن و حمایت از جنبش سبز پرهیز می‌کردند اما در حمایت از حسن روحانی تقریباً اجماع گسترده‌ای در میان هنرمندان وجود داشت.
اما از زمانی که کاستی‌های دولت در توسعه اقتصادی و مهار تورم بیشتر به چشم آمد، سلبریتی‌هایی که در سال ۱۳۹۶ وعده تا ۱۴۰۰ با روحانی را به مردم می‌دادند، روی قول نماندند.
در روزهای اخیر رئیس جمهور با برخی از اهالی فرهنگ و هنر دیدار کرد. دیداری عمدتاً به صورت یک مراسم افطاری گسترده برگزار می‌شد. سال گذشته زمانی که سلبریتی‌ها احساس کردند تا ۱۴۰۰ نمی‌توان روی دیوار دولت یادگاری بنویسند، کارت‌های دعوت به مراسم در فضای مجازی منتشر کردند و عدم حضور خود را در این مراسم اعلام کردند. شاید مردم و همان طبقه متوسطی که دل در گروی سلبریتی‌ها دارد، عکس‌های دیدار هنرمندان با رئیس جمهور را مرور کنند به زحمت بتواند چهره فریدون جیرانی را شناسایی کند.
هیچ‌کدام از افراد دعوت شده، چهره‌های سرشناسی نیستند و حضور حمیدرضا نوربخش و منوچهر شاهسواری و فعالان صنفی تئاتری نشان می‌دهد که هیچکدام از سلبریتی‌های دست چندم تلویزیون هم حاضر به پذیرش چنین دعوت‌هایی نیستند و مقایسه عکس‌های سال گذشته با امسال نشان می‌دهد ریزش و عدم محبوبیت در میان سلبریتی‌هاست.
این اتفاق و قطع امید سلبریتی‌ها از دولت قرار بود سال گذشته رخ دهد که خانه موسیقی و خانه سینما رسماً وارد گود شدند و مانع از اتفاقات بعدی شدند. بر اساس شنیده‌ها تحریم سال گذشته افطاری رئیس‌جمهور شکل گسترده‌ای داشت و در دقیقه ۹۰، خانه سینما، به داد تشریفات نهاد ریاست جمهوری رسید.
اما امسال خانه سینما دست به اقدام قاطعی نزد و به‌ نظر می‌رسد سلبریتی‌ها حاضر نیستند با حسن روحانی در یک قاب باشند.

برخی نزدیکان مدیران دولتی با یکدیگر مسابقه رانت گذاشته‌اند؟!
پرونده‌های پارتی‌بازی و اتهامات مالی از برخی از آقازاده‌ها و خویشاوندان نسبی و سببی ورود پیدا کرده است. به گزارش جهان‌نیوز تا دیروز از برادر و دختر مظلوم مقامات دولتی در پرونده‌های فساد مالی سخن گفته می‌شد اما حالا پای دامادها نیز به میان آمده شده است. پس از ماجرای انتصاب داماد رئیس‌ جمهور به معاونت یکی از وزارتخانه‌‌ها که با انتقاد شدید افکار عمومی و استعفای اجباری وی انجامید، حالا ماجرای اتهامات داماد وزیر کار مطرح شده است.
در جلسه دادگاه بانک سرمایه اعلام شد که «محمدهادی رضوی» 107 میلیارد تومان تسهیلات «بدون وثیقه» از سال 91 تا 94 گرفته است. او داماد محمد شریعتمداری وزیر فعلی کار است؛ رضوی در دادگاه با اشاره به اینکه برخی اصرار دارند بگویند او داماد وزیر کار است، گفته که داماد محمد شریعتمداری‌ام نه نتانیاهو.
نماینده دادستانی رضوی را متهم کرد که سعی داشته چندین ملک را که در نقاط مرغوب تهران خریداری کرده بوده از طریق گران‌نمایی و پرداخت رشوه، بیش از 4 برابر ارزش واقعی ارزیابی شوند تا از این طریق بدهی خود را به بانک سرمایه تسویه کند.
ماجرای داماد وزیر صنعت دولت یازدهم هم به جای خود مورد بحث بود. اتهاماتی درباره دست داشتن وی در شرکت‌های پتروشیمی و گشایش ال‌سی در ترکیه مطرح شد.
چندی قبل ویلاسازی دختر نعمت‌زاده هم در منطقه لواسان که این روزها در این منطقه خوش آب و هوا باب شده سر و صدای زیادی بر پا کرد و شهرداری اقدام به تخریب قسمتی از بنای این ویلا کرد که پیشروی غیرقانونی در آن صورت گرفته بود.
متاسفانه این نوع اخبار و اتهامات از خانواده دولت کم نیست و از «حسین فریدون» برادر رئیس جمهور گرفته تا «مهدی جهانگیری» برادر معاون اول رئیس جمهور و برخی از آقازاده‌های وزرای دولت چنین اخبار و اتهاماتی در رسانه‌ها درز پیدا کرده است.
در انتخابات ریاست جمهوری 96 بود که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری از واردات البسه توسط دختر وزیر وقت آموزش و پرورش سخن گفت و اسحاق جهانگیری در دفاع از وی گفت که «دختر مظلوم وزیر جهت امرار معاش سعی کرده کاری انجام دهد.» اما به نظر می‌رسد که حالا ورود غیرقانونی نزدیکان دولتمردان به عرصه اقتصاد و ویلاسازی‌های غیرقانونی و... در حال افزایش است.
جالب اینجاست که وقتی متهمی منتسب به یکی از مقامات دولتی در دادگاهی حاضر می‌شود از رسانه‌ها و دادگاه‌ها می‌‌خواهند که وی را به عنوان داماد وزیر نشناسند اما اینکه چقدر اخذ تسهیلات، با نام و رانت بوده است سوالی است که در این موارد مطرح می‌شود.

برجام برای اروپایی‌ها همان دی‌ماه 94 تمام شد
یک کارشناس سیاسی می‌گوید برجام برای اروپایی‌ها، همان دی‌ماه 94 تمام شد.
محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با شبکه راه دانا و درباره سخنان روحانی درباره کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: اروپایی‌ها با عملکردشان از برجام عبور کردند یعنی برجام را عملاً نقض کرده و به هیچ‌کدام از تعهداتی که در برجام داشتند عمل نکردند و آمریکا هم که از یک سال پیش از برجام خارج شده است این یعنی گروه 1+5 تعهدی به اجرای برجام نداشته است اما متأسفانه دولت از ابتدا تاکنون به برجام پایبند بوده و این دو اقدامی هم که آقای روحانی اعلام کردند متوقف می‌شود نقض برجام نیست.
وی با بیان اینکه تنها کسی که در این ماجرا هنوز برجام را جدی می‌گیرد و اجرا می‌کند دولت ایران است گفت: آمریکا و 1+5 در عمل از برجام خارج شده‌اند؛ مابقی اعضا که شفاها از برجام خارج نشدند اما در عمل تعهدات برجامی خود را انجام نمی‌دهند، از برجام عبور کردند؛ و در این میان ظاهراً دولت ایران مانده و برجامی که به هر قیمتی باید ایران به تعهداتش عمل کند.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر آقای روحانی بخواهد برجام را کنار بگذارد در حقیقت باید تمام شش سال گذشته را دور ریخته فرض کند. ایشان به مردم ایران وعده بردبرد داد و برجام را یک بازی 2-3 به نفع ایران ارزیابی کرد.
کوشکی افزود: خروج از برجام در حقیقت اعتراف به این است که برجام به جز شش سال خسارت محض هیچ بهره‌ای نداشته و باعث 6 سال عقب‌ماندگی از توانمندی هسته‌ای و کنار گذاشتن آن بدون هیچ دستاوردی شد. به همین خاطر دولت ایشان در برابر یک اقدام عملی برای مقابله با غرب تعلل به خرج داد.
کوشکی با بیان اینکه تصمیماتی که اعلام شده اجرایی می‌شود جزء متن برجام بوده و تخطی از برجام نیست خاطرنشان کرد: گروه 1+5، برجام را وقتی تمام‌شده دیدند که ایران به دست خود توانمندی هسته‌ای‌اش را نابود کرد. آن‌ها به اهدافشان رسیدند و به هیچ‌کدام از تعهداتشان هم عمل نکردند اما ظاهراً آقای روحانی اصرار دارد تا قیامت این قفل بر سیستم هسته‌ای ایران باقی بماند.
کوشکی در ارزیابی پیشنهاد مذاکره با اروپایی‌ها بیان کرد: این پیشنهاد یعنی ابراز ضعف و به همین دلیل هم اروپایی‌ها نه‌تنها آن را جدی نخواهند گرفت بلکه بسیار گستاخ‌تر هم می‌شوند. اروپایی‌ها آقای روحانی را خیلی خوب شناختند. سال پیش در چنین روزهایی آقای روحانی چند هفته به اروپا مهلت داد تا به تعهدات برجامی شان عمل کنند. اکنون 52 هفته از آن زمان گذشته و فقط مواضع ضد ایرانی اروپایی‌ها خشن‌تر شده و هیچ گامی هم برنداشتند. زمانی که آقای روحانی صحبت از این می‌کند که ما مرد صلح و اعتدالیم و پایبند به برجام هستیم و از برجام خارج نمی‌شویم توقع دارید اروپایی‌ها از این عبارت خیلی وحشت کنند.
وی در ارزیابی آینده برجام گفت: برجام آینده‌ای ندارد. برجام روزی تمام شد که مقامات ایران با دستان خودشان یک ماه زودتر از زمان تعیین‌شده توانمندی هسته‌ای خود را نابود کردند. دی‌ماه سال 94 وقتی‌که تعهدات را زودتر از موعد انجام دادند و توان هسته‌ای را نابود کردند و سانتریفیوژ ها را کندند و دور انداختند. آن روز برجام تمام شد. یعنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به هدفشان رسیدند. همان تعبیری که اوباما بیان کرد، بدون حتی شلیک یک تیر ایران با دست خودش توانایی هسته‌ای خود را نابود کرد آن روز دیگر برجام تمام شد.

نیوزویک: آمریکا، جنگ با ایران را شبیه‌سازی کرد و شکست خورد
نشریه نیوزویک فاش کرد آمریکا فقط یک بار جنگ با ایران را شبیه‌سازی کرد که در آن شکست خورد.
این مجله آمریکایی در گزارشی نوشت: آمریکا به عنوان قدرت برتر نظامی جهان شناخته می‌شود، اما با نگاهی به سوابق می‌توان گفت کارنامه آن لکه‌دار است. آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های انجام گرفته توسط پنتاگون در 17 سال گذشته بین نیروهای دریایی آمریکا علیه جریانی که از تاکتیک‌های مشابه ایران استفاده می‌کرد نشان می‌دهد مقابله با ایران احتمالاً مرگ‌آور خواهد بود.
ایران دو نیروی دریایی مجزا دارد. یکی نیروی دریایی ارتش و دیگری نیروی دریایی سپاه. گرچه بسیاری توانایی‌های دریایی ایران را دست‌کم می‌گیرند، اما قایق‌های پرسرعت ایران که مسلح به موشک‌اند می‌توانند پیشرفته‌ترین ناوهای آمریکایی را درهم بشکنند.
در سال 2002، یک شبیه‌سازی ترکیبی میان تیم قرمز که شباهت زیادی به استراتژی‌ها و ابزارها و قایق‌های ایران داشت در برابر تیم آبی که نماینده نیروی دریایی آمریکا بود، نشان داد تیم آبی ممکن است به سختی در برابر تیم قرمز شکست بخورد.
علی‌رغم استفاده تیم آبی از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته، تیم قرمز موفق شد با استفاده از موشک‌های کروز، سامانه‌های رادار دفاع موشکی تیم آبی را درهم بشکند و تعداد قابل‌توجهی از تجهیزات و ناوهای آمریکایی را غرق کند. در این رزمایش از یک نوع حمله سریع چریکی نیز توسط گروه قرمز استفاده شد که کار تجهیزات گروه آبی را یک‌سره ساخت.
تیم کنترل پنتاگون، به‌جای این‌که از شکست‌هایی که در این شبیه‌سازی متحمل‌شده درس بگیرد؛  با کاهش توانایی‌های تیم قرمز، شکست خود را پوشش داد. توجیه پنتاگون این بود که می‌خواست همه توان خود را در درگیری پرهزینه و پیچیده‌ای که جان نیروهای واقعی آمریکایی قرار بود در آن گرفته شود به کار برده باشد.
16 سال بعد، تام کاتن سناتور ایالت آرکانزاس به پی‌بی‌اس گفته آمریکا می‌تواند ایران را در دو حمله شکست بدهد. اولین و آخرین حمله. بسیاری از مقامات و کارشناسان با این ادعای کاتن مخالفند. کاتن در حالی این ادعا را کرده که ایران کشوری بسیار وسیع‌تر، با ارتشی بزرگ‌تر و انبارهای موشکی پُرتر از هر کشوری در منطقه است و مبارزان شیعه تحت رهبری سپاه حاضرند به‌خاطر ایدئولوژی در سراسر منطقه برای ایران بجنگند.

دویچه‌وله: مقاومت ایران نقشه تهدید ترامپ را بی‌اثر کرد
«فشار حداکثری ترامپ هیچ اثری بر سیاست ایران نگذاشت اما ابزار به سازش واداشتن ایران را از بین برد».
سایت دویچه‌وله در تحلیلی به قلم راینر هرمان نوشت: اعتبار جهانی سیاست خاور نزدیک آمریکا همواره کاهش می‌یابد. ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ابتدا با این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند یا نه سردرگمی ایجاد کرد و اکنون سیاست «فشار حداکثری» بر ایران که تنها بر نیروی نظامی استوار است و هیچ امکانی برای دیپلماسی نگذاشته، آب به آسیاب بحران‌های خاورمیانه می‌ریزد.
ترامپ و مشاور امنیتی‌اش بولتون به خلیج فارس لشکرکشی کرده‌اند اما تندروهای ایران آنچنان عمل نمی‌کنند که باب میل واشنگتن باشد. آنها معتقدند که جنگ درنمی‌گیرد و اگر هم جنگی پیش بیاید آنها جا خالی نمی‌کنند، به این ترتیب سناریوی تهدید ترامپ بی‌اثر می‌شود.
تهدیدهایی که از جانب ایران وجود دارد سال‌هاست که برای همگان آشناست و تغییری هم نیافته است. این، ایجاد توازن قوا در منطقه بود که باعث شد، در خلیج فارس آرامش برقرار باشد.
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرند که هنوز هیچ نشانه‌ای از تهدیدهای ایران در عراق علیه کشور سومی مشهود نیست. به همین دلیل وزارت دفاع آلمان وضعیت امنیتی در عراق را بررسی کرد و تصمیم گرفت که عملیات آموزشی نظامی خود در عراق را ادامه دهد.
چنین به نظر می‌رسد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها برنده وخامت اوضاع در خلیج فارس از جانب آمریکا هستند، کشورهایی که از اقدامات آمریکا استقبال می‌کنند و آمریکا هم در رابطه با جنگ آنها در یمن سکوت کرده است.
این کشورها از برنامه ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بهره می‌برند، اما حمله‌های اخیر به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نشان دادند که تا چه حد صادرات نفت آنها ضربه‌پذیر است.
یک سال است که ترامپ سیاست «فشار حداکثری» در برابر ایران را پیش می‌برد بدون اینکه در رفتار و سیاست‌های ایران تغییری ایجاد شده باشد. در عوض، خروج تکروانه ترامپ از برجام که برخلاف میل اتحادیه اروپا صورت گرفت، در جبهه مشترک کشورهای غربی شکاف به‌وجود آورده است.
برجام نمونه خوبی برای موفقیت رفتار دیپلماتیک در برابر ایران بود. جامعه جهانی توانسته بود با تحریم‌های کارساز و دیپلماسی قابل‌اعتماد ایران را به سازش وادارد. سیاست فعلی اما هیچ نفعی برای کسی ندارد.
در همین حال مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: دولت ترامپ هیچ برنامه واقعی و قابل اجرا برای مقابله با ایران ندارد.


کد مطلب: 387836

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/387836/جزئیات-6-خبر-ویژه-امروز-سه-شنبه-31-اردیبهشت-1398

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com