کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظارت‌های اضافه محیط زیستی مزاحم صنعت و مردم نشود

29 ارديبهشت 1398 ساعت 21:20

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: وجود نظارت لازم و ضروری است اما باید در حد معمول باشد و برای صنایع و مردم مزاحمت ایجاد نشود، نمی‌توان سختگیری کرد بلکه با رعایت حداقل‌ها، زمینه را برای فعال بودن صنایع و حفظ محیط زیست فراهم ساخت.


به گزارش بلاغ،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تلاش مسؤولان قبلی محیط زیست در استان اصفهان اظهار داشت: گاهی اوقات دستورالعمل‌های محیط زیست، جلوی پیشرفت‌ها و پروژه‌های خوب و مؤثر را می‌گیرد و یا سبب نارضایتی مردم می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه قوانین را نمی‌توان به صورت خشک اجرا کرد و این مهم باید به همراه عدالت و احسان باشد، افزود: اجرای قوانین باید به دور از افراط و تفریط باشد و با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جامعه، همراهی مردم، مسؤولان و صنایع را برای اجرای پروژه‌های محیط زیستی جلب کرد.

وی بیان کرد: می‌توان با کاشت درختان در حاشیه شهر اصفهان کمربند سبزی را احداث کرد اما اداره کل محیط زیست بودجه‌ای برای این چنین طرح‌هایی ندارد و تنها می‌تواند به بروز برخی از تخلفات، رسیدگی کند، این موضوع یکی از کمبودهایی است که می‌توان با وضع قوانین مورد نیاز و اجرای قوانین موجود برطرف کرد به این صورت که هر یک از صنایع و یا سازمان‌هایی آلوده‌کننده محیط زیست، بودجه‌ای را در اختیار محیط زیست قرار دهند تا برای ایجاد فضای سبز و سایر کارها هزینه شود.

طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: وجود نظارت لازم و ضروری است اما باید در حد معمول باشد و برای صنایع و مردم مزاحمت ایجاد نشود بلکه با گسترش فرهنگ حفظ محیط زیست، مشارکت همه آحاد مردم را برای حفاظت از محیط زیست جلب کرد، نمی‌توان سختگیری کرد بلکه با رعایت حداقل‌ها، زمینه را برای فعال بودن صنایع و حفظ محیط زیست فراهم ساخت، در هر صورت نمی‌توان شهرک صنعتی نداشت و یا به مردم بگوییم آب مصرف نکنند.

امام‌جمعه اصفهان یادآور شد: در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان باید نسبت به جمع‌آوری زباله و آلایندگی صنایع نظارت جدی‌تری وجود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این دیدار با اشاره به آسیب‌شناسی انجام شده نسبت به مجموعه فعالیت‌های اداره کل محیط زیست استان اظهار داشت: ظرفیت و نیروی انسانی این اداره نسبت به نیازهای استان اصفهان جوابگو نیست چراکه این استان یک استان صنعتی و دارای حدود 2 میلیون و 200 هزار مناطق تحت نظارت است، بنابراین به این نتیجه رسیده‌ایم که حس مسؤولیت اجتماعی در برابر محیط زیست برای آحاد مردم به ویژه دستگاه‌ها و صنایع بر اساس اصول قانون اساسی تبیین و مشارکت آنان را جلب کنیم.

ایرج حشمتی با اشاره به شکل‌گیری همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با ارگان‌هایی همچون آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی افزود: در توسعه پایدار، علاوه بر مسائل اقتصادی، توجه به حقوق نسل‌های آینده یکی از ارکان آن است و توسعه نباید تخریب کننده محیط زیست و بر هم زننده نظم اجتماعی و طبیعت باشد، برای کنترل این موضوع کارگروه مسئولیت اجتماعی محیط زیست در سطح استان تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: خشک شدن تالاب گاوخونی در یک بازه زمانی کوتاه، قابل حل نیست و فقط می‌توان با همکاری دستگاه‌ها، یک گام به جلو رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: قانون «یک در هزار فروش» تصویب شده است و بر اساس این قانون، هر یک از صنایع موظف هستند که یک در هزار فروش خود را در حسابی نگه داشته و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست هزینه کنند، البته اولویت نخست برای هزینه این منابع مالی، رفع آلاینده بودن صنایع است و پس از آن این منابع برای برنامه‌های محیط زیستی و ایجاد فضای سبز هزینه می‌شود.


کد مطلب: 387688

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/387688/نظارت-های-اضافه-محیط-زیستی-مزاحم-صنعت-مردم-نشود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com