تاریخ انتشارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۸۷۴۳۶
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
موشک‌باران اسرائیل زهرچشمی بود که ایران گرفت
یک روزنامه کویتی تأکید کرد پاسخ و تلافی ایران به هر نوع اقدام نظامی آمریکا نامحدود است.
الرأی نوشت: ایران با استفاده از کارت‌های بازی خود در نوار غزه نشان داد که دامنه پاسخش به اسراییل و آمریکا محدود به سوریه و لبنان نیست.
شلیک صدها موشک از سوی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی و پاسخ صهیونیست‌ها به این حملات می‌تواند دو تفسیر داشته باشد نخست آن که بنیامین نتانیاهو در آستانه تشکیل کابینه جدید با خروج قدرتمندانه از این تنش به خوبی بهره‌برداری کرد؛ دوم این که ایران بدین‌وسیله پیام و مقصود خود را به آمریکا و اسراییل رساند.
به عبارت دیگر، درست در روزی که ترامپ و کابینه‌اش تحریم‌های نفتی علیه ایران وضع و معافیت کشورهای خریدار نفت تهران را لغو کرد، تهران با استفاده از کارت‌های بازی خود در نوار غزه نشان داد که هنوز هم در منطقه حضور دارد و هرگاه بخواهد می‌تواند ضربه بزند.
به‌نظر می‌رسد که تهران هم‌اکنون از غزه به‌عنوان گزینه مناسبی برای واکنش به اقدامات آمریکا و اسراییل استفاده می‌کند. البته این مسأله درگیری احتمالی تهران و واشنگتن در عراق را نفی نمی‌کند.
پیام ایران از شلیک صدها موشک به سوی اسراییل این بود که تهران قادر است به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور پاسخ کافی و لازم را بدهد.
نوار غزه و مقاومت آن و به‌طور مشخص جنبش جهاد اسلامی با موشک‌های جدید خود جزیی از این پاسخ کافی هستند.
ایران با موج جدید حملات خود علیه اسراییل به کاخ سفید فهماند کارت‌های بازی زیادی دارد و فقط محصور به سوریه و لبنان نیست.
جنبش حماس از سال 2007 بر نوار غزه مسلط است، پس از حملات شدید مقاومت به اراضی اشغالی مشخص شد که ایران همچنان کارت‌های بازی خود را دارد.
علاوه بر این جنبش جهاد اسلامی مانند حزب‌الله در لبنان و عصائب اهل‌الحق، همراه و همسو با ایران هستند.

ابتکار: مذاکره دوباره با آمریکا معنا ندارد
معاون رئیس‌جمهور گفت: کسی را در دولت نمی‌شناسم که طرفدار مذاکره با آمریکا باشد.
معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به این سوال که «آیا شما کسی را در دولت می‌شناسید که موافق مذاکره باشد؟» گفت: خیر من چنین کسانی را در کابینه نمی‌شناسم. قطعا فرمان رهبر معظم انقلاب در این موضوع خیلی شفاف است و به نظرم مسئله روشن است.
وی افزود: البته در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی هم وجود دارد، بحثی که الان آمریکا برای مذاکره مطرح می‌کند و ادعا دارد برای مذاکره آماده است و رئیس‌جمهورشان شماره می‌دهد، به نوعی می‌خواهد مسئله را بر گردن ما بیندازد یا اصطلاحا توپ در زمین ما باشد.
وی یادآور شد: ما حتما باید استراتژی صحیحی برای مواجهه با این موضوع داشته باشیم و برای مردم توضیح بدهیم که دلیل اینکه ما گفتیم «نباید مذاکره کرد»، بی‌اعتمادی به طرف مقابل است.
وی ادامه داد: ما قرارداد خوبی را در قالب برجام داشتیم که مورد توافق طرفین بود، این توافق داشت اجرا می‌شد و بارها هم سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هیچ مغایرتی وجود ندارد و ایران کاملا به اجرای تعهدات خودش پایبند بوده است بنابراین مفهومی ندارد که ایران دوباره وارد مذاکره شود.

ریچارد هاس: جنگ ایران را قدرتمندتر می‌کند
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد جنگ، ایران را قدرتمندتر می‌کند.
ریچارد هاس در پاسخ سناتور کاتن که مدعی شده بود «آمریکا در جنگ با ایران به سرعت و فقط با دو ضربه پیروز می‌شود»، نوشت: برخلاف نظر کاتن، جنگ با ایران آسان و سریع نیست. نه تنها نمی‌توان ایران را در جنگ نظامی به سرعت شکست داد بلکه ایران را در منطقه تقویت می‌کند.
او می‌افزاید: ایران نه تنها در حوزه نظامی بلکه در حوزه سایبری هم قدرت دارد. جنگ موجب افزایش قیمت جهانی می‌شود و برخلاف تصور ما، جمهوری اسلامی ایران را تقویت خواهد کرد.
در همین حال ایان برمر، تحلیلگر آمریکایی هم در واکنش به توئیت کاتن، نوشت: «افغانستان و عراق سلام می‌رسانند.»
نیویورک تایمز هم اخیراً به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد ترامپ به پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا، گفته است که قصد وارد شدن به جنگ با ایران را ندارد. طبق این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در جلسه‌ای در بامداد چهارشنبه گذشته در کاخ سفید «سرسختانه» بر عدم تمایل خود به جنگ با ایران تأکید کرده است.
سه مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند، ترامپ از به وجود آمدن این تصور ناراحت است که گمان رود جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، سیاست دولت او در خاورمیانه را در دست گرفته است. این روزنامه آمریکایی همچنین نوشته است که بولتون در محافل خصوصی از بی‌میلی ترامپ برای تلاش در جهت تغییر در غرب آسیا ابراز ناخرسندی کرده است.

مشاور خاتمی: تلقی افکار عمومی نسبت به دولت روحانی منفی است
عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان می‌گوید تلقی افکار عمومی نسبت به دولت منفی است و چشم‌اندازی برای تغییر این تصور وجود ندارد.
 عبداله ناصری از مشاوران خاتمی، درباره این سوال روزنامه آفتاب یزد  که «دو سال از دولت روحانی زمان باقی‌ مانده است، آیا باز هم می‌توان چشم‌اندازی برای این دو سال پایانی دولت متصور بود؟»، گفت: متاسفانه خیر، زیرا تلقی افکار عمومی نسبت به دولت منفی است. چرا که بسیاری از مردم معتقدند مدیریت رها شده و این تلقی بسیار قوی است. همان‌طور که عدم مدیریت دولت در مهار قیمت ارز و دلار و بحران سیل و... مشاهده شد، افکار عمومی با توجه به این مسائل هیچ چشم‌اندازی نسبت به  دولت دوم روحانی ندارد. در واقع نه جامعه آینده روشنی برای روحانی و دولتمردانش در اذهان متصور است و نه طبقه مدنی و روشنفکر کشور می‌توانند چنین چشم‌اندازی برای دولت ترسیم کنند. بنابراین بر این باورم این تصور که در دو سال آینده  قرار است اتفاق خاصی در دولت روحانی رخ دهد، اشتباه است. از این رو، به عنوان یک شهروند و عضو جامعه مدنی تلقی روشنی نسبت به آینده دولت روحانی ندارم. حتی با توجه به عملکرد دو سال اخیر شرایط را به مراتب در دو سال پایانی از عمر دولت یازدهم بدتر هم می‌بینم که البته امید می‌رود که این تصور اشتباه باشد.
وی در پاسخ این پرسش که برخی بر این اعتقادند باید تا انتخابات 2020 آمریکا صبر کرد،‌ زیرا با دموکرات‌ها بیشتر می‌توان کنار آمد، آيا به راستی ایران علی‌رغم شرایط کنونی باز هم باید تا نتیجه انتخابات 2020 صبر کند؟
وی، گفت: متاسفانه برخی در ایران منتظرند که دولت ترامپ پایان بپذیرد در صورتی که او در انتخابات 2020 دیگر انتخاب نشود با  دولت دموکرات احتمالی وارد گفت‌وگو شوند، این کاملا اشتباه است. در عین حال، عدم انتخاب مجدد ترامپ در آمریکا خوش‌بینی کاذب است.
ناصری مدعی شد: معتقدم برجام دیگر هیچ‌ خاصیتی ندارد مگر اینکه باب مذاکره‌ای برای حل مناقشات جدی باز کنند(!)
روحانی باید تلاش کند کشور را در برجام نگه‌ دارد. زیرا برون رفت از آن چالش برانگیز است.
یادآور می‌شود عبداله ناصری در کنار ابراهیم اصغرزاده، از جمله اصلاح‌طلبانی هستند که دولت روحانی را رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان خوانده بودند.

نشریه آمریکایی: سیاست ما ورشکسته است ما مردم ایران را مقاوم‌تر می‌کنیم
یک نشریه آمریکایی معتقد است نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ، تشدید مقاومت در ایران است.
آمریکن کانسرواتیو با اشاره به فشارهای آمریکا علیه ایران می‌نویسد: این سیاست‌ها موجب افزایش دشمنی و مقاومت ملت ایران در مقابل آمریکا می‌شود.
تندروهای دولت آمریکا از نابودی حکومت ایران ناامید هستند، اما در روش سخت و سنگینی که در پیش گرفته‌اند، به حکومت ایران قدرت سیاسی فراوانی داده‌اند.
اقدام آمریکا هیچ کمکی نمی‌کند جز اینکه الهام‌بخش احساسات ناخوشایند مردم علیه دولت خارجی باشد که این کار را علیه آنها انجام می‌دهد و تمایل بیشتری برای حمایت از دولت ایران ایجاد می‌کند.
هر ملتی در برابر قلدری بیگانگان مقاومت نشان می‌دهد و همین امر در مورد ایرانیان نیز صادق است. طرفداران تغییر رژیم در آمریکا می‌خواهند خود را در آغوش ملت ایران قرار دهند اما سیاست‌هایشان در حال زیان‌رساندن و آسیب است.
سیاست ما مقابل ایران ورشکسته است اما مقامات ما هنوز هم می‌توانند ادعا کنند در کنار مردمی ایستاده‌اند که آنها را تهدید می‌کنند!

اروپا یک سال نتوانست پس از این هم نمی‌تواند
یک دیپلمات اصلاح‌طلب می‌گوید امیدی به اروپا در 2 ماه آینده نیست.
دیپلماسی ایرانی از قول جاوید قربان اوغلی نوشت: مطمئناً در این 60 روز اروپا کاری صورت نخواهد داد و دوباره تهران در گام دوم به سمت غنی‌سازی پیش خواهد رفت و پیرو آن مسئله خروج تدریجی از برجام شکل خواهد گرفت.
قربان اوغلی می‌افزاید: یقیناً بیانیه شورای عالی امنیت ملی بیشتر جنبه نمادین داشت تا جنبه عملیاتی، چرا که تمام تصمیمات ایران مبنی بر توقف فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده در راستای تحریم‌های هسته‌ای برجامی کاخ سفید بود. یعنی با توجه به تحریم‌های 4 می کاخ سفید، ایران دیگر نمی‌تواند آب سنگین و اورانیوم غنی شده را به فروش برساند، پس عملاً اقدام دولت در توقف فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده نتیجه شرایط تحریمی آمریکاست.
از طرف دیگران باید گفت که علیرغم تمام مواضع سیاسی و دیپلماتیک دلگرم کننده اروپا در خصوص برجام و حمایت از ایران ما عملاً شاهد هستیم که در یک سال گذشته با اعلام کردن S.P.V و بعد از آن اینستکس، هیچ‌گونه اتفاق خاصی برای نقل و انتقال پولی و بانکی و نیز فروش نفت ایران روی نداد.

دیپلمات انگلیسی: اشتباهات اروپا آینده برجام را تیره و تار کرد
نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است اروپایی‌ها با رفتار خود، آینده برجام را تیره و تار کردند.
پیتر جنکینز در لوب‌لاگ نوشت: صبر ایران از اقدامات ضعیف اروپا در برابر یکی از بدترین دولت‌های آمریکا به پایان رسیده در حالیکه رئیس جمهوری ایران با اشاره به جلسه وزرای کابینه خود به طرفین اروپایی برجام گفت که اجرای برخی از تعهدات این توافقنامه توسط ایران به اقدام اروپا در اجرای تعهداتش به توافق بستگی خواهد داشت. آن دسته از ناکامی‌های اروپا که مورد نظر روحانی بوده، ناتوانی در خرید نفت از ایران و عقب‌نشینی از تامین مالی بانکی برای تجارت با ایران است. دولت‌های اروپایی اکنون در شرایط عجیب و ناخوشایندی به‌سر می‌برند.
آنها می‌توانند آمریکا را به تلافی هرگونه تحریم نهادهای اروپایی تهدید کنند. تاکنون که هیچ شواهدی دال بر اینکه اتحادیه اروپا جرات چنین کاری را دارد دیده نشده است. با این حال اروپایی‌ها خود در پیش آمدن این وضعیت غیرقابل تحمل مقصر هستند. آنها در یک هفته پس از اعلان جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران، ایالات متحده را تهدید کردند که در صورت مستثنی نکردن اروپا از تهدید تحریم‌های فرامرزی، اقدامات تلافی‌جویانه در پیش خواهند گرفت؛ اروپایی‌ها باید به این تهدید عمل می‌کردند. آنها نباید آن اشتباه را با استفاده از هر فرصتی برای تکرار حملات لفظی رئیس جمهوری آمریکا بر آزمایش‌های موشکی ایران (که حق طبیعی آن است و از سوی سازمان ملل متحد هم غیرقانونی به حساب نمی‌آید) و محکوم کردن رفتارهای منطقه‌ای ایران استفاده می‌کردند و این مسئله به‌ویژه درباره ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه صدق می‌کند. اروپایی‌ها روابط خوب و سالم خود با ایران را به نابودی کشاندند و اکنون مجبورند که عواقب آن را تحمل کنند.
در کل، تا زمانی که اروپا نتواند جرات لازم برای مواجهه با ترامپ را بیابد و او را به بازگشت به برجام ترغیب و از یک توافق هسته‌ای ارزشمند محافظت کند، آینده چندان روشن به نظر نمی‌رسد و چشم‌انداز برجام تیره و تار است.

همشهری: چاقو دسته خود را نمی‌برد شرکت‌های دولتی رانت ارزی گرفتند
یک روزنامه حامی دولت نوشت: دولتی‌‌ها در بده‌بستان رانت ارزی نقش دارند.
به گزارش همشهری، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه امکان نظارت بر 10 هزار شرکت دولتی که ارز یارانه‌ای دریافت کرده‌اند وجود دارد، گفت: اطلاعات دقیقی از توزیع ارز یارانه‌ای در 6 ماه اول سال 97 در دست نداریم اما بعد از آن می‌دانیم کدام شرکت‌ها برای ثبت سفارش چه کالایی ارز دریافت کرده‌اند و قابلیت شناسایی آن وجود دارد؛ البته اگر عزمی برای آن وجود داشته باشد. او مدعی شد: دولت با این شرکت‌ها بده‌بستان‌های خاص دارد.
همشهری در این باره می‌نویسد: ماجرای رانت ارزی به نظر دامن دولتی‌ها را هم گرفته و ارزی که بر مبنای دلار 4200 تومانی پرداخت شده تا با آن کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای وارد شود، باعث شده تا برخی شرکت‌های دولتی هم در مظان اتهام قرار گیرند. انتشار فهرست بلند یارانه‌بگیران ارزی که در آن نام بسیاری از شرکت‌های دولتی، عمومی و خصوصی و همچنین اشخاص حقیقی به وفور دیده می‌شود، خود نشان از یک واقعیت تلخ دارد که باعث شکل‌گیری دور باطل رانت، فساد و دونرخی در بازارها و کالاها شده و تعزیر و تنبیه هم راه به جایی نمی‌برد. حالا صحبت از رانت ارزی 10 هزار شرکت دولتی است و معلوم نیست دولت با چه مکانیزمی می‌تواند از آنها حساب‌کشی کند؛ آیا چاقو دسته خودش را می‌برد؟
این روزنامه همچنین در خبر دیگری، برنامه اشتغال‌زایی دولت را «پول‌پاشی» توصیف کرد و نوشت: دولت برنامه ایجاد 988 هزار فرصت شغلی را با تزریق منابع بودجه و بانک‌ها اجرا می‌کند.
محمد شریعتمداری، وزیر کار می‌گوید: 2هزار و 520 میلیارد تومان برای حفظ سطح اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید فقط برای واحدهای تولیدی پیشنهاد شده که منتظر امضای رئیس جمهور است. به گزارش همشهری، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم خبر داده که در قانون بودجه امسال اعتباری حدود 65 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با تزریق آن 988 هزار فرصت شغلی ایجاد شود. فعالان اقتصادی و کارشناسان معتقدند دولت به جای تزریق منابع بودجه و بانک‌ها باید موانع کسب و کار و ایجاد اشتغال را از پیش روی فعالان اقتصادی بردارد چرا که با وجود این موانع تنها رانت برای دریافت اعتبار اشتغال ایجاد شده و خطر انحراف این منابع وجود دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲