تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۳۸۷۳۰۱
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به فعالیت معادن شن و ماسه در حریم غار قلعه اسپهبد خورشید اشاره کرد و گفت: از فعالیت دو معدنی که در عرصه فعالیت داشتند، جلوگیری شده است و دیگر معادنی که در حریم مصوب فعالیت دارند باید جایگزین شوند.
۰
plusresetminus
جلوگیری از فعالیت معادن در حریم غار قلعه اسپهبد خورشید/مقدمات موزه کار راه‌آهن سوادکوه فراهم شد
به گزارش بلاغ، مهدی ایزدی،در همایشی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهرستان سوادکوه، با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی در منطقه سوادکوه گسترده‌تر از شهرهای گردشگری ساحلی استان است، اظهار کرد: از 2هزار و 500 اثر شناسایی شده در استان 401 اثر مربوط به شهرستان سوادکوه است که حدود 58 اثر به ثبت ملی رسیده است و همچنین، از 70 اثر طبیعی ثبتی در استان، 16 اثر مربوط به منطقه سوادکوه است.

وی با بیان اینکه برج لاجیم یک بنای شاخص استانی و ملی است، از دیگر آثار شاخص به غارقلعه اسپهبد خورشید اشاره کرد و از جمله اقدامات اولیه برای این اثر به ثبت ملی، تعیین حریم و یک دوره کار مطالعاتی اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است تا قلعه اسپهبد خورشید را به عنوان یک پایگاه اصلی کشوری مطرح کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به وجود سه پایگاه فرح‌آباد، عباس‌آباد و یوش در استان مازندران، ابراز امیدواری کرد تا پایگاه بعدی برای اسپهبد خورشید باشد و افزود: امسال در صورت تخصیص اعتبار شهرستانی، پیگیر ایجاد پایگاه پژوهشی، فرهنگی و تاریخی برای اسپهبد خورشید خواهیم بود و اگر داده‌های اکتشافی غنی باشد، مقدمات ثبت جهانی آن را فراهم می‌کنیم.

ایزدی با بیان اینکه از 19 موزه استان، حدود 9موزه تحت مدیریت مستقیم سازمان میراث است، گفت: درصورت فراهم شدن فضا در شهرستان، سازمان آمادگی برای تجهیز و امانه فرهنگی آن را دارد و هم اینکه، با آغاز کار کاوش غاراسپهبد، اشیا بدست آمده نیازمند مکانی برای ارائه هستند و از این رو نیاز است تا هم‌تراز با پژوهش و کاوش، موزه هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مقدمات موزه کار راه آهن سوادکوه فراهم شده است، خاطرنشان کرد: اگر فضا فراهم شود ما در تجهیز و مطالعات اولیه اقدام خواهیم کرد و در رابطه با موزه مردم‌شناسی و تاریخی نیز موقعی اتفاق می‌افتد که ساختمان فراهم شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از جمله برنامه‌های این سازمان در هفته میراث فرهنگی در سطح استان به افتتاح نمایشگاه اسناد تاریخی در خانه موزه کلبادی، نمایشگاه دستاوردهای حوزه میراثی و فرهنگی و یگان حفاظت و مرمت، تجلیل از همکاران میراث، انجام برنامه شب‌های فرهنگی در رامسر، آمل، ساری و بابل، آموزش حوزه فرهنگی در پایگاه‌های استان و میزگرد مرمت در مسجد جامع ساری اشاره کرد.

ایزدی در پایان به فعالیت معادن شن و ماسه در حریم غار قلعه اسپهبد خورشید اشاره کرد و گفت: از فعالیت دو معدنی که در عرصه فعالیت داشتند، جلوگیری شده است و دیگر معادنی که در حریم مصوب فعالیت دارند باید جایگزین شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴