تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۸۶۱۴۶
عضو هیات رئیسه مجلس، با تاکید بر اینکه ایران همچنان بر اصل برجام پایبند است، گفت: ذخیره‌سازی اورانیوم در مقابله با اقدامات آمریکا به نفع ایران تمام شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،محمدعلی وکیلی ، در توضیح بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره برجام، گفت: لغو معافیت تحریم‌های هسته‌ای و ممنوع کردن فروش آب سنگین و اورانیوم به نفع جمهوری اسلامی ایران است، ما سابق در چارچوب برجام برای اعتمادبشخی به جامعه جهانی اورانیوم غنی شده را انتقال می‌دادیم اما الان با این کار اورانیوم غنی شده را ذخیره‌سازی می‌کنیم.

ذخیره‌سازی اورانیوم برای ایران پرسودتر از فروش است/ زیرساخت‌های ذخیره سازی را تعبیه می‌کنیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جامعه جهانی برای حساب احتمالات ایران را مجبور به انتقال اورانیوم غنی شده کرده بود، آمریکا با ممنوعیت فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده،  به ایران کمک بسیاری کرد لذا ما  زیر ساخت‌های لازم را تعبیه و اورانیوم را نگهداری می‌کنیم، نگهداری برای ایران مهمتر از انتقال است.

وی افزود: اقدام آمریکایی‌ها به لحاظ محتوایی به نفع ایران شد اما به لحاظ شکلی این کار نقض دیگری بر برجام بود، آمریکایی‌ها سبب شدند تا اثری از برجام باقی نماند.

ایران بیش از این نمی‌توانست نظاره‌گر باشد

وکیلی ادامه داد: ازو سوی دیگر اروپایی‌ها که متعهد بودند منافع ایران را در چارچوب برجام حفظ کنند تاکنون به تعهد خود عمل نکردند لذا ما نمی توانیم نظاره‌گر باشیم تا از یک طرف آمریکایی‌ها کارکرد برجام را نقض کنند و از سوی دیگر اروپا توان جبران نداشته باشد.

جمهوری اسلامی همچنان بر اصل برجام پایبند است

این عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی همچنان بر اصل برجام پایبند است، همانطور که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی و اظهارات رئیس‌جمهور آمده است، اما در بازه زمانی 60 روزه اگر اروپا به وعده خود عمل نکنند ما پیرامون برجام و ان‌پی‌تی تجدید نظر می‌کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ایران در این شرایط هم تلاش می‌کند تا همکاری خود با کشورهای همسو و همسایه خود را تقویت کند اما اروپا در برجام مشروط به جبران منافع ایران ماند ولی نسبت تعهدات عمل نکرد لذا ایران بیش از این نمی‌توانست دست روی دست بگذارد.

شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای برجام در بیانیه ای آورده است: ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. از سوی دیگر به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴