کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراق: امنیت ایران را امنیت خود می‌دانیم

افکار نیوز , 28 اسفند 1397 ساعت 7:41

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که عراق کشوری با حاکمیت کامل و مطلق است و وزارت خارجه این کشور همیشه و همواره به افکار عمومی تأکید کرده است که ما هرگز اجازه نخواهیم داد خاک این کشور گذرگاه آسیب رساندن به هیچ یک از همسایگانمان یا هر کشوری در جهان باشد.


به گزارش بلاغ، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در تشریح سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به عراق و بازتاب آن در روابط دوجانبه و کل منطقه و جهان در گفت‌وگویی تصریح کرد: به اعتقاد من دیدار «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و همچنین ورود «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه این کشور در صدر هیأتی بلندپایه متشکل از مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی تحول بزرگ و مهمی است که بازتاب مثبتی بر منافع دو کشور دوست و برادر دارد به گونه‌ای که امنیت و حاکمیت و استقلال دو طرف را تقویت کرده و امکان هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی آنها را سلب می‌کند.

وی ادامه داد: این سفر، مسیر روابط دو جانبه را وارد مرحله جدیدی از ابعاد اقتصادی بسیار مهم و کاملا متمایز کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه عراق در ادامه افزود: این سفر شاهد امضای بسیاری از یادداشت تفاهم‌ها در سطوح و بخش‌های بسیاری بود چه در سطح امنیت و چه در سطح داخلی که از آن جمله می‌توان به موضوع تعرفه ویزای زوار عراقی و ایرانی همزمان با هم و یا در سطح جرایم سازمان‌یافته در دو کشور و مبارزه با آنها در دو کشور و یا موضوع ساخت شهرک‌های صنعتی و یا در سطح دیگر احداث خط‌آهن به طول 33 کیلومتر از منطقه شلمچه تا بصره اشاره کرد که باید گفت تمام این موارد مسیر روابط اقتصادی دو جانبه را تقویت می‌کند.

وی تاکید کرد: عراق در حال حاضر سکوی پیشرفت برای همکاری شرکا و دوستان در چارچوب ایجاد گسترش امنیت و ارتباط پایدار بین تمام طرف‌ها و گرو‌ه‌ها در منطقه است که با مرحله بازسازی و سرمایه‌گذاری که فعالیت عراق در حال حاضر بر این محورها متمرکز است، هماهنگی دارد.

الصحاف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره استفاده از عراق به عنوان دیده‌بان کنترل ایران تأکید کرد: عراق کشوری با حاکمیت کامل و مطلق است که بر اساس قانون اساسی و قوانین قاطع و مستحکم عمل می‌کند. وزارت خارجه عراق همیشه و همواره به افکار عمومی تأکید کرده است که ما هرگز اجازه نخواهیم خاک این کشور کانون یا گذرگاه آسیب رساندن به هیچ یک از همسایگانمان یا هر کشوری در جهان باشد.

وی گفت: ما امنیت کشورهای همسایه عراق و به ویژه جمهوری اسلامی ایران را امنیت عراق می‌دانیم. بنا بر این امنیت مشترک به مفهوم روابط مشترک و پایدار و بسیار خوب است. 

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: وزارت خارجه از سیاست کشورهای خودمحور همیشه انتقاد کرده و بر اساس آن عمل نمی‌کند، چرا که به اعتقاد ما سیاست کشورهای خودمحور، اعتمادسازی نکرده و منطق گفت‌وگو را تقویت نمی‌کند.


کد مطلب: 383276

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/383276/عراق-امنیت-ایران-خود-می-دانیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com