کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه نکا تاکید کرد

لزوم ورود بسیج برای رفع مشکلات فرهنگی جامعه

25 اسفند 1397 ساعت 11:52

امام جمعه نکا ضمن تأکید بر لزوم توجه به سلامت معنوی جامعه خواستار ورود مجامع فکری و بخش‌های فرهنگی بسیج در راستای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه برای کمک به نظام شد.


به گزارش بلاغ، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به برخی از آسیب‌های اجتماعی‌فرهنگی و نقص‌های موجود در امور، اظهار کرد: برای حل این مشکلات نهادهای انقلابی ازجمله سپاه و بسیج باید برای کمک به نظام و کشور وارد عرصه شوند.

وی افزود: همانطور که در عرصه سازندگی مجموعه سپاه و بسیج به کمک نظام آمده و بخش عظیمی از فعالیت‌ها در حوزه سازندگی به این نهاد مقدس مربوط می‌شود در حوزه‌های دیگر نیز باید این نهاد مبارک وارد میدان شود.

امام جمعه نکا به بحث گرانی‌های حاصل از پایین آمدن ارزش پول ملی اشاره کرد و گرانی را در برخی از شرایط فرصت دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از اجناس در کشور گران شده اما برای کشورهای دیگر ارزان به شمار می‌آیند که این یک فرصت برای صادرات است.

این مسئول اضافه کرد: الان جمعیت زیادی از شهرهای مرزی عراق به خرمشهر می‌آیند و بسیاری از اقلام خود را خریداری کرده و باز می‌گردند که این یک فرصت استثنایی است تا با ارزی که وارد کشور می‌شود تولید را در کشور رونق دهیم.

وی گفت: اما این درست نیست که خارج از کشور محصولات ما را نخرند بلکه با افزایش تولید می‌توان هم کمبودها را جبران کرد که گرانی در اثر نایابی نباشد و هم به اندازه‌ای باشد که کشورهای خارجی هم بخرند و سبب ارزآوری در کشور شود.

* مجامع فکری بسیج به مشکلات جامع ورود کنند

لائینی تصریح کرد: ما در دو حوزه نارسایی داریم به گونه‌ا‌ی که خودمان در مسائل فرهنگی نقص فراونی داریم و نباید همه چیز را به گردن حکومت، دولت و نظام بی‌اندازیم بلکه باید به مشکلات خود در فرهنگ عمومی و سبک زندگی بپردازیم.

وی افزود: در برخی از موارد به توصیه‌هایی که صورت می‌گیرد نیز عمل نمی‌شود درحالیکه اگر مورد توجه قرار بگیرد یقیناً در این وضعیت گرانی نیز شرایط بهتری را به همراه خواهد داشت به عنوان مثال چه نیازی است که برای فردی که فوت شده چندین مراسم اطعام‌دهی سنگین برگزار شود بلکه با یک مراسم عصرانه با چای و خرما هم می‌شود آن را برگزار کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی نکا بیان کرد: پرهیز از خیلی از امور راحت بوده و در شرایطی که نه تنها خرجی ندراد بلکه به صرفه نیز هست مثلاً اموری مانند ازدواج که مشکل اصلی ما در آن بیشتر فرهنگی است تا اقتصادی چراکه مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های آنچنانی، مراسم پر تشریفات و از این دست موارد سبب گران شدن ازدواج می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: بعضی معتقدند که مهریه‌هایی که امروز با این قیمت سکه بسته می‌شود نوعی سفاهت است چراکه سبب می‌شود جوان در همین ابتدای زندگی زیر بار یک تعهد میلیاردی در قبال ازدواج خود برود.

وی گفت: ببینید چند هزار نفر فقط به خاطر مهریه در داخل زندان قرار دارند و این‌ها استرس و دغدغه می‌آورد حال آنکه مجامع فکری بسیج باید به این مقوله‌ها ورود کرده و با گفتمان‌سازی تاثیر خود را بر جو عمومی بگذارند.

* فرهنگ جامعه، سر ریز رفتار مسئولان است

لائینی در ادامه به توصیه‌های حوزه سلامت جامعه نیز پرداخت و تأکید کرد: باید خیلی از زمان‌ها نهادهای بهداشتی نیز تصمیم گرفته و ورود کنند کما اینکه در بسیاری از زمینه‌های کشاورزی هر کس بدون رویه سمومات کشاورزی را مصرف می‌کند و سبب آلودگی مواد غذایی می‌شود.

وی افزود: چرا مسئولان ما پیاده سر کار خود حاضر نمی‌شوند درحالی که در شهر کوچکی مانند نکا با چند دقیقه پیاده‌روی مسئولان می‌توانند در داخل شهر به محل کار خود بروند اما یک مسئول خیلی خیلی دم دستی باید ببینید با چه ماشین آنچنانی به محل کار خود می‌رود.

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه‌های مازندران بیان کرد: سر ریز رفتار مسئولان وارد جامعه می‌شود حال چه خوب باشد و چه بد و این رفتارها در جامعه تبدیل به فرهنگ می‌شود بنابراین باید خیلی از موارد را مسئولان مورد توجه قرار دهند.

وی توجه به سلامت معنوی مردم را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: خیلی از امور دست حکومت است که باید ورود کند و یکی از این‌ها همین ماه پر برکت رجب است که در آن ایام خاص و مهمی قرار دارد که هم مردم و هم حکومت در ترویج و مشاهده اثرات فراوان ان می‌توانند اثرگذار باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 382972

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/382972/لزوم-ورود-بسیج-رفع-مشکلات-فرهنگی-جامعه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com