تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۳۸۲۴۱۱
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
به جای بزک کردن FATF سخنان رئیس آمریکایی آن را مرور کنید
یک سایت دولتی، به حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) به خاطر روشنگری درباره ابعاد خسارت‌بار الحاق به FATF حمله کرد.
«به نظر می‌رسد اظهارات آقای مصباحی‌ ناشی از باور حرف‌های خلاف واقعی است که عده‌ای  می‌گویند قرار است  اطلاعات مالی ایران را به کشورهای دیگر ارائه بدهیم. دروغی که بارها توسط مسئولین امر تکذیب شده و مدعیان امر هیچ‌گاه سندی برای ادعای خود ارایه ننموده‌اند.
مطابق هیچ یک از کنوانسیون‌ها‌ی مورد بحث قرار نیست اطلاعات مالی کشور به هیچ نهاد یا کشور دیگری ارائه شود. بلکه آنچه در کنوانسیون‌ها مورد توجه قرار گرفته تبادل اطلاعات مالی متهمان یا مجرمان جرایم سازمان‌یافته یا تروریستی است. اجرای این تعهد نیز مشروط بر این است که قبل از تبادل اطلاعات توافقنامه‌ای دو جانبه بین دو کشور وجود داشته باشد. در واقع برای اینکه اطلاعات فردی مبادله شود یا قرار بر استرداد یک شخص باشد، باید آن فرد مطابق قانون هر دو کشور مجرم تشخیص داده شود و پس از آن نیز باید یک توافقنامه دو‌جانبه میان آن دو کشور وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آن مبادله اطلاعات یا استرداد افراد مجرم را صورت داد.»
خبرآنلاین می‌افزاید: توصیه های FATF صرفا برای تنظیم قوانین و رویه‌های داخلی کشورها است تا بستری مناسب جهت مبارزه با پولشویی ایجاد کنند و قرار نیست که به حاکمیت کشورها آسیبی وارد نمایند‌. اگر غیر از این بود، امروزه شاهد عضویت گسترده کشورهای جهان در FATF و گروه‌های منطقه‌ای آن نبودیم.
FATF صرفا از کشورها می‌خواهد که مراقب معامله‌کنندگان باشند تا معاملات آنها پوششی برای پولشویی و پنهان کردن پول‌هایی کثیفی که ناشی از ارتکاب جرم هستند نباشد و هیچ دخالتی در اینکه یک کشور چگونه می‌خواهد معاملات مشروع خود را انجام دهد یا پول‌های مشروع خود را منتقل کند نکرده است. اگر چنین بود کشورهایی که در حال همکاری تجاری با ایران هستند (مانند روسیه و چین) از کشور ما نمی‌خواستند به کنوانسیون‌ها بپیوندیم زیرا در این صورت اطلاعات تجاری خودشان افشا می‌شد و خودشان متضرر می‌شدند و شرکت‌های خصوصی آنها با تحریم‌ها و جریمه‌های سنگین آمریکا مواجه می‌شوند. در هر صورت به علت تاثیرپذیری برخی از اعضای مجمع از اخبار نادرست، تصویب الحاق کشورمان به دو کنوانسیون مورد نظر به تاخیر افتاده و مطابق بیانیه اخیر FATF  چهار ماه دیگر اولین مرحله از اقدامات مقابله‌ای به صورت خودکار آغاز خواهند شد که در این مرحله عملکرد شعب بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی در خارج از کشور محدود خواهد شد و این مسئله می‌تواند دور زدن تحریم‌ها را با مشکل مواجه کند.... قطعا نپیوستن به دو کنوانسیون مذکور با تکمیل پازل آمریکا، آخرین راه‌های باقی مانده برای مبادلات مالی رسمی را مسدود نمایند.
نویسنده توضیح نداده چگونه از یک سو می‌گوید «توصیه‌های FATF برای تنظیم قوانین و رویه‌های داخلی کشورهاست و قرار نیست به حاکمیت کشورها آسیب وارد کند» و از طرف دیگر می‌نویسد اگر خواسته FATF عقب بیفتد، اقدامات مقابله‌ای در مقابل دور زدن تحریم‌ها آغاز می‌شود؟!
از سوی دیگر مقامات آمریکایی از جمله همان مقامی که اکنون رئیس FATF است بارها تصریح کرده‌اند از طریق FATF سعی کرده‌اند ایران را در انزوای مالی قرار بدهند و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را شناسایی و مسدود کنند اما گویا ویدئوهای مربوط به اظهارات مارشال بیلینکز لی و دیگر مقامات آمریکایی مرتبط با مدیریت FATF، به دست گردانندگان خبر آن‌لاین نمی‌رسد.
همچنین باید سؤال کرد اگر قرار بوده اطلاعاتی به FATF داده نشود، چگونه آمار 400 صرافی دو‌ر زننده تحریم‌ها از همین طریق به آمریکایی‌ها رسید و با ایجاد تنگنا، در ایجاد چالش نسبت به بازار ارز ما موثر واقع شد؟!
از سوی دیگر، اگر قرار است همکاری با FATF در خدمت خود‌تحریمی نباشد، چگونه بخشنامه‌هایی به برخی بانک‌ها ارسال شد که رسما از آنها می‌خواست فراتر از افراد و نهادهای حاضر در لیست تحریم‌های سازمان ملل، با افراد و نهادهایی هم که در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا قرار دارند، همکاری نکنند؟!
از طرف دیگر، باید یادآور شد اساس کار FATF بر دریافت تمام اطلاعات تراکنش‌های مالی و بانکی است و این کارگروه به ویژه در قبال ایران- همان‌گونه که اعلام کرده- تحفظ و شرط‌گذاری را نمی‌پذیرد و همکاری کاملی را که خودش (گردانندگان آمریکایی‌اش) مدنظر دارند، طلب می‌کند.
همچنین شایان ذکر است که از نگاه گردانندگان آمریکایی FATF، از حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق گرفته تا سپاه پاسداران ایران، وزارت‌خانه‌های اطلاعات و دفاع و ارشاد و قوه قضائیه و... به خاطر بهانه‌های واهی باید تحریم باشند.

ورلدنت دیلی: ایران از طریق عراق تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند
یک سایت اینترنتی آمریکایی نوشت: ایران از طریق عراق، تحریم‌های اقتصادی و نفتی آمریکا را دور می‌زند.
ورلدنت دیلی در گزارشی نوشت: ایران در همکاری با عراق برای فروش نفت و دریافت پول آن به یورو، تلاش می‌کند تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دور بزند.
ایران تلاش می‌کند از طریق نظام بانکی عراق نفت خود را فروخته و پول آن را به یورو دریافت کند؛ اقدامی که هدف از آن دور زدن تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی ایالات متحده به منظور مانع‌تراشی در مقابل توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران است.
در گزارشی از مؤسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه (مستقر در واشنگتن دی‌سی) این موضوع تأیید شده است. این مؤسسه در گزارش خود آورده است: حکومت ایران و مقام‌های بانکی در بغداد نشست‌های مقدماتی را برگزار کرده‌اند و در این نشست‌ها به مقام‌های ایران اطمینان داده شده که از طریق نظام بانکی عراق بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند.
مؤسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه عنوان کرده که براساس اسناد و مدارک ایرانی درباره چنین راهبردهایی، هدف از این اقدام «صادرات نفت و گاز طبیعی ایران به عراق و دریافت پول آن به یورو است.»
این گزارش افزود: برای تحقق چنین هدفی، توافق شده که بانک مرکزی ایران حساب‌هایی را به یورو و دینار در عراق باز کند تا از طریق آن امکان پرداخت‌های پول نفت و گاز حاصل شود.
ورلدنت دیلی نوشت: نظام پرداخت ایران- عراق ایجاد شده است که به ایران اجازه می‌دهد تحریم‌های آمریکا را که اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند، دور بزند.
در گزارش این مؤسسه همچنین آمده است: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر شیعه عراق شخصاً متعهد به توافقات به‌دست آمده است و از حامیان جدی تداوم مذاکرات دوجانبه با ایران است.
«علی العلاق» رئیس‌کل بانک مرکزی عراق به دنبال رفع موانع همکاری اقتصادی است که به ویژه امکان انتقال ارز خارجی به ایران را هدف قرار می‌دهد.
مؤسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه در گزارش خود خاطرنشان کرد دولت آمریکا هشدار داده اگر عراق به کانالی برای انتقال ارز خارجی به ایران تبدیل شود، واشنگتن با تحریم بانک‌های عراق به آن پاسخ خواهد داد و مانع از دسترسی این بانک‌ها به دلار خواهد شد.
ورلدنت دیلی در ادامه نوشت: براساس توافق به‌دست آمده، بانک مرکزی ایران انتظار دارد حساب‌هایی به یورو و دینار داشته باشد و مبادلات پول نفت و گاز از طریق این حساب‌ها انجام خواهد شد.
براساس توافقات، صادرات ایران از طریق بانک‌های عراق امکان‌پذیر می‌شود و براساس آن بانک‌های ایرانی می‌توانند حساب‌هایی به دینار داشته باشند.
بنابراین روابط بانکی ایران و عراق در چارچوب چنین توافقی مستحکم می‌شود و توافق با نخست‌وزیر عراق و توسعه روابط تجاری می‌تواند بر این اساس انجام شود.

الاهرام: جنگ سوریه اسرائیل را در معرض نابودی قرار داد
یک روزنامه مصری تصریح کرد ایران در مسیر تبدیل به قدرت بزرگ منطقه دریای مدیترانه قرار دارد.
به گزارش انتخاب، روزنامه الاهرام می‌نویسد: هدف اصلی جنگ سوریه، سرنگونی نظام سوریه بود که در صورت وقوع می‌توانست اسرائیل را تا ابد از خطر ایران راحت کند. اما با ورود روسیه به این جنگ و شکست‌های پی‌درپی گروه‌های معارض در مقابل نیروهای نظام اسد، رویای اسرائیل کمرنگ‌تر شد و آنها با تغییر خواسته خود، خواهان خروج ایران از سوریه شدند تا به این وسیله به زعم خود با دو نقشه ایران مقابله کنند؛ که یکی از آنها، حضور نظامی ایران با مشارکت حزب‌الله و دیگر شبه نظامیان وابسته به آن در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی در جولان سوریه بود و هدف دوم، ایجاد یک راه زمینی بین تهران و بیروت که از خاک عراق و سوریه می‌گذرد، تا ایران به یک قدرت تهدید بزرگ برای اسرائیل در دریای مدیترانه تبدیل شود.
اسرائیل برای این‌که مانع از تحقق این دو هدف ایران شده و در نهایت بتواند نیروهای ایرانی را از سوریه خارج کند، بر سه سیاست اتکا نمود؛ 1-تکیه بر حضور نظامی آمریکا در سوریه و قانع کردن دولت آمریکا در مورد خطرناک بودن حضور نظامی ایران در سوریه، برای امنیت و موجودیت اسرائیل.2-حساب کردن روی حمایت روسیه از خواسته‌های اسرائیل درخصوص اخراج ایران از سوریه، با استفاده از معامله‌ای با مسکو و اعتراف اسرائیل به طرح روسیه در سوریه.3-انجام حملات تاکتیکی اسرائیل به پایگاه‌های ایرانی در سوریه، برای این‌که گزینه بقای حضور نظامی ایران در سوریه محال شود و این مهم از طریق تفاهم‌های لجستیکی با روسیه، برای تضمین عدم برخورد بین جنگنده‌های اسرائیل و روسیه از آسمان سوریه ممکن می‌شود. از این‌رو، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اسرائیل را غافلگیر کرد. به ناگاه نخست‌وزیر اسرائیل خود را در میدان سوریه تنها یافت؛ چرا که یقین دارد بدون حمایت آمریکا هرگز قادر به آغاز جنگی علیه ایران نیست و در صورت ورود به نبرد با ایران، پاسخ این کشور بسیار سخت خواهد بود، تا حدی که می‌تواند موجودیت رژیم صهیونیستی را نیز تهدید کند.
در این شرایط، نتانیاهو روسیه را تنها راه نجات خود دید و به همین دلیل با اصرار به مسکو سفر کرد. نخست‌وزیر اسرائیل در سفری که آن را سرنوشت‌ساز خوانده بود به روسیه رفت، اما به نتیجه مطلوب نرسید؛ چرا که پاسخ پوتین به خواسته‌های او مبنی بر دور کردن ایران از سوریه، «فریبکارانه» و «فرضی» بود؛ در واقع رئیس‌جمهور روسیه در جواب این خواسته نتانیاهو، نه بله گفت و نه خیر. وی پیشنهاد داد تا یک گروه اقدام برای خارج کردن تمام نیروهای نظامی از سوریه تشکیل شود. به این ترتیب، پوتین با تعمیم دادن موضوع به تمام نیروهای خارجی حاضر در سوریه، از تمرکز بر نیروهای ایرانی سر باز زد یا بهتر بگوییم خروج نیروهای ایرانی را منوط به خروج تمام قوای خارجی نمود.
از مجموع صحبتهای پوتین در این دیدار، می‌توان اینطور برداشت کرد که ایران با تصمیم نظام سوریه در این کشور باقی خواهد ماند. نتانیاهو در حالی که تصور می‌کرد جنگ و بحران در سوریه می‌تواند فرصتی تاریخی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و آرزوی آن را محقق کند، حال، نتیجه جنگ تبدیل به یک «خطرتاریخی» بزرگ برای اسرائیل شده است.

عضو کارگزاران: عملکرد اصلاح‌طلبان مردم را بی‌اعتماد کرده است
عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید مردم به اصلاح‌طلبان اعتماد ندارد چرا که دچار انواع تعارضات هستند و معلوم نیست
اصلاح‌طلبی چیست.
فرزانه مژگان در روزنامه سازندگی با طرح این سؤال که چرا مردم به اصلاح‌طلبان اعتماد نمی‌کنند نوشت: اگر قرار است احزاب اصلاح‌طلب در شورای هماهنگی یا شورای‌ عالی اصلاح‌طلبان گرد هم بیایند و اجماع کنند، باید اصول کلی‌‌‌‌‌ای که بین احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد را جمع‌آوری و مشخص کنند تا بر همان اصول و توافق پایبند بمانند. موضوعی که در سال‌‌‌‌‌های گذشته هرگز اتفاق نیفتاد و برحسب هیجانات قبل از انتخابات و اضطراری که احزاب اصلاح‌طلب احساس کردند، دور هم جمع شدند و لیست‌‌‌‌‌های انتخاباتی‌شان را مشخص کردند. برخی از نماینده‌‌‌‌‌هایی که با لیست امید وارد مجلس و شوراهای شهر شده‌‌‌‌‌اند، متاسفانه اصول اصلاح‌طلبی را رعایت نکردند و تعارضات رفتاری و فکری‌شان را با جبهه اصلاحات به وضوح نشان دادند. این امر باعث شد تا اعتماد عمومی متناسب با خروجی‌‌‌‌‌هایی که از عمل جبهه‌‌‌‌‌های مختلف اصلاح‌طلب بیرون می‌‌‌‌‌آید از بین برود.
یکی از نقصان‌‌‌‌‌ها نداشتن اصول و تعریفی مشخص برای اصلاح‌طلبی است تا براساس آن بتوانیم آن افراد را شناسایی و در قالب اصول مشخص شده بسنجیم. از سویی اخبار مربوط به استفاده از رانت به تدریج در جامعه پخش می‌‌‌‌‌شود و مردم می‌‌‌‌‌بینند فردی که به آن رای دادند و اعتماد کردند تخلفی انجام داده است که باعث سلب اعتماد جامعه می‌‌‌‌‌شود.  زمانی که یک نماینده مجلس وارد پارلمان می‌‌‌‌‌شود نباید به غیر از تصمیم‌گیری در قانون، در موارد دیگری که ارتباطی به او هم ندارد دخل و تصرف داشته باشد. یا نماینده‌‌‌‌‌ای از شهری حتی با لیست امید وارد مجلس می‌‌‌‌‌شود و به خودش این اجازه را می‌‌‌‌‌دهد که درباره تمام اتفاقات اداری و مسائل اجرایی آن شهر اظهارنظر کند و اگر فردی باب میلش نباشد وزیر مربوط را تهدید به استیضاح کند. حتی در مواردی دیده شده که هنوز تعیین و معرفی وزرا شروع نشده، تلفن‌‌‌‌‌های نمایندگان مجلس به وزیر مربوطه برای انتصاب یا عدم انتصاب افراد مورد نظرشان شروع می‌شود. صحبت اخیر آقای خاتمی به عنوان رئیس تمام احزاب اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه اکنون بسیار سخت است تا شهروندان را بار دیگر راضی به مشارکت در انتخابات کرد، درست است.  چنین سخنانی برگرفته از همان نبود قانون و منشوری واحد بین احزاب اصلاح‌طلب است که بتوانند بر اساس آن تصمیم‌گیری کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند.
در مجموع بازخورد آن عملکردی که به مردم نشان دادیم به‌هیچ عنوان مطلوب نبوده است. مردم با اشتیاق تمام برای انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها پای صندوق‌‌‌‌‌های رای آمدند و به واقع حق و دین خودشان را ثابت کردند اما آنچه که باید را دریافت نکردند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴