کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورود دادستانی به ماجرای پولشویی در سینما/شکایت از مراسم افتتاحیه جشنواره فجر

افکار نیوز , 23 بهمن 1397 ساعت 12:52

جعفری دولت آبادی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی را تشریح کرد.


به گزارش بلاغ،عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفتگویی رادیویی با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: مسئولان باید قدر این مردم را بدانند و باید این را یک نعمت بزرگ بدانیم و خدا را شاکر باشیم که چنین مردمی مشارکت دارند و امیدوارم همه مسئولان قدرشناس و وظیفه شناس برای مردم باشند.

وی درباره جزییات عفو گسترده محکومان افزود: محکومیت محکومان به حبس تا شش ماه که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، مشروط بر اینکه فاقد شاکی یا مدعی خصوصی باشند و یا بتوانند حداکثر تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ رضایت شاکی را تحصیل کنند.

جعفری دولت آبادی در رابطه با محکومان به حبس که در زندان بسر می‌برند، گفت: باقیمانده محکومیت محکومان به حبس تا یکسال، سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال، دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال، یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا ۲۰ سال، مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند، مشمول عفو می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از ۲۰ سال برای مردان در صورتی که حداقل ۱۲ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۰ سال تحمل حبس کرده باشند و باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل ۱۵ سال و برای زنان در صورتی که حداقل ۱۲ سال تحمل حبس نموده باشند، شامل این عفو می‌شوند.

دادستان تهران تصریح کرد: باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیر عمدی، باقیمانده محکومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند، در صورتیکه حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند، باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان بسر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس نموده باشند، نیز مشمول عفو می‌شوند.

جعفری دولت آبادی بیان کرد: همچنین باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد، باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای ۷۰ سال تمام و اُناث بالای ۶۰ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل ۵ سال تحمل حبس نموده باشند، باقیمانده محکومیت حبس و یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جُرم ورود یا اقامت غیر مجاز محکوم شده‌اند، محکومیت محکومان به جزای نقدی تا ده میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان بسر می‌برند شامل (باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا هفتصد میلیون ریال، دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از هفتصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال، یک دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال) نیز از عفو ویژه امسال بهره مند خواهند شد.

دادستان تهران اظهار کرد: محکومین به حبس و جزای نقدی که حبس آن‌ها مشمول عفو قرار گرفته باشد، محکومیت قطعی جزای نقدی آنان نیز مشمول این دستورالعمل قرار خواهد گرفت.

جعفری دولت آبادی در رابطه شرایط عفو نیز گفت: نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری، عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ایام تحمل حبس در حال اجرا یا در زمان مرخصی اعطایی، نداشتن مدعی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان و یا ترتیب پرداخت خسارت مدعی خصوصی و زیان دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا قبل از پایان دوره محکومیت از شرایط مشمول شدن این عفو می‌شود.

وی در رابطه کسانی که مشمول عفو نمی‌شوند، ادامه داد: قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روان گردان‌ها و ملحقات آن می‌باشد)، قاچاق اسلحه و مهمات، جرائم امنیتی که محکومیت آن‌ها بیش از یک سال باشد، آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مرکز فساد و فحشاء، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقینی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد، اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری، جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور، قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه‌ای و عمده از جمله استثنا‌ها است.

جعفری دولت آبادی در رابطه با مقابله با گرانفروشی از توجه به سه راهبرد حمایت، نظارت و مقابله با حضور ده تیم در مراکز اقلام اساسی خبر داد.

دادستان تهران بیان کرد: در صورت گرانفروشی کلان پرونده قضایی تشکیل می‌شود و تیم‌های ما در تمام نقاط شهر تهران با همکاری دستگاه‌ها حضور دارند و برای کمک دولت ورود کردیم و به متخلفان هشدار دادیم که قطعا برخورد می‌کنیم.

وی در رابطه با گرانفروشی گوشت و اینکه مشخصا پرونده جدیدی تشکیل شده است یا خیر، گفت: در مورد شرکت‌های توزیع کننده گزارشاتی رسیده که در پلیس و نهاد‌های امنیتی در حال بررسی است که ممکن است برخی شرکت‌های توزیع کننده در این زمینه رانت‌هایی داشته باشند مثل شرکتی که کالا وارد و مغازه باز کرده و علی الراس نسبت به توزیع اقدام کرده است.

جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دادستانی به موضوع هم نوایی در جشنواره فیلم فجر ورود کرده است، یا خیر گفت: بنای ما در مرحله اول پیشگیرانه است؛ اما اگر گزارشی واصل شود به موضوع ورود می‌کنیم در این مورد نیز یکی از دستگاه‌ها گزارشی فرستاد که آن را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع دادیم، این شکایت در رابطه با موضوع همخوانی در مسایل افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بود.

دادستان تهران ادامه داد: ما گفتیم که وزارت ارشاد این موضوعات را خودش حل کند، اما دوستان ابتدا تکذیب کردند و گفتند این موضوع صحت ندارد، بعد‌ها دستگاهی که طرح شکایت کرده بود فیلم مراسمی را که در آن یک خانم تک خوانی می‌کند فرستاد و، چون توضیح قانع کننده‌ای از وزارت ارشاد دریافت نشد این موضوع پیگیری گردید.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود وزارت ارشاد در این امور پیش قدم باشد و خودش مسائل را مدیریت کند، افزود: ما در مواردی که شکایتی واصل می‌شود به موضوع ورود می‌کنیم و انتظار می‌رود وزارت ارشاد در مسایل فرهنگی پیش قدم باشد و مجبور به مقابله و مداخله در امور فرهنگی نشویم.

جعفری دولت آبادی اضافه کرد: منتظر هستیم توضیحات دوستان را در این رابطه بشنویم و پس از ارائه توضیحات تا پایان سال در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدلی از پولشویی در سینما اتفاق می‌افتد و در پرونده یکی از تهیه کنندگان نیز برخورد قانونی صورت گرفت، آیا پرونده‌های دیگری در این رابطه در دست رسیدگی قرار دارد یا خیر، گفت: در این قضیه یک وام کلانی گرفته و در مسیری خرج شد و همان سریال خانگی معروف تولید گردید؛ اما این موضوع منحصر به این مورد نیست و در گذشته در پرونده‌های دیگر این ردپا را می‌بینیم، چون به نظر می‌رسد فرهنگ، هنر و سینما بستر خوبی برای توجیه خرج کردن این قبیل پول‌ها است.

وی ادامه داد: مهمترین مصداق این موضوع همان بود که شما بیان کردید و قضیه آن به مطبوعات کشیده شد، از دستگاه‌های ذیربط اخیرا گزارش خواسته‌ایم که در رابطه با این موضوعات بیشتر واکاوی کنند، پرونده‌‎های دیگری نیز در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم که در آن این ردپا‌ها معلوم است؛ اما هنوز اتهامات به کیفرخواست منجر نشده لذا از بردن اسامی معذوریم.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: کلیت این قضیه را که عده‌ای در حوزه سینما پولشویی تایید می‌کنیم و چندین پرونده در دادسرا مفتوح است که منتظر گزارش تکمیلی در این رابطه هستیم و باید گزارش مستند ارائه شود.

دادستان تهران درخصوص خودروهای وارداتی گفت: این پرونده مهمی است که تشکیل شده است و اولین پرونده‌ای بود که در تیرماه سال ۹۷ تشکیل شد.

وی ادامه داد: تحقیقات این پرونده تاکنون ادامه دارد، البته در بندرعباس ۵ بازداشتی داشتیم و در پرونده اصلی در تهران هم ۲۳ بازداشتی داشت و در موضوع پرونده مفتاح رهنورد هم ۱۰ نفر بازداشتی داشته ایم که ۵ مقام دولتی در این پرونده ها بازداشت شده اند.

دادستان تهران گفت:رقم اولیه حکایت از ۶ هزار خودروی غیرقانونی بود اما الان ما به این نتیجه رسیده ایم که ۱۱ هزار خودرو به صورت غیرقانونی به کشور وارد شده است و منتظر این هستیم که رقم نهایی تعداد خودروها مشخص شود.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد:  یکی از متهمان که خانم بود پیش از تشکیل پرونده از کشور خارج و متاسفانه فراری شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موسسه اعتباری فرشتگان اظهار کرد: ۳۰۰ ملک از متهمان پرونده فرشتگان بازداشت شده اند و ۴ متهم اصلی این پرونده شناسایی و بازداشت شده اند.

وی ادامه داد: یک هیات تسویه وجود دارد که مشغول بررسی موضوع است و در حال حاضر یک میلیون نفر از طلبکاران این موسسه به طلب خود رسیده اند اما ۶۳۰ هزار نفر دیگر مانده اند که اینها بیش از یک میلیارد تومان طلب دارند.

دادستان تهران گفت: تحقیقات قضایی این پرونده انجام شده است، اما ما منتظر این هستیم که املاک به طور کامل شناسایی شود و مردم هم به پول‌هایشان برسند.


کد مطلب: 379421

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/379421/ورود-دادستانی-ماجرای-پولشویی-سینما-شکایت-مراسم-افتتاحیه-جشنواره-فجر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com