کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمام درمانهای خانگی برای خشکی دهان

بهداشت نیوز , 24 بهمن 1397 ساعت 0:05

خشکی دهان یک وضعیت بسیار ناخوشایند است که البته راه های زیادی برای برطرف کردن آن وجود دارد. شما قبل از پرداختن به این راهکارها باید با پزشکتان مشورت کنید بخصوص اگر در حال حاضر داروهای خاصی مصرف می نمایید.


به گزارش بلاغ،تشخیص علت خشکی دهان، برطرف کردن آن را آسانتر می کند. درمان سرطان، هورمون درمانی، برخی داروهای ضد افسردگی، حتی برخی از داروهای او تی سی یا بدون نسخه مانند آنتی هیستامین ها، و ضد احتقان ها می توانند منجر به خشکی دهان شوند.

 

با این حال برخی استراتژی ها برای افزایش جریان بزاق در دهان وجود دارد:

جعفری بخورید: جعفری خشکی دهان را از بین می برد و منجر به از بین رفتن بوی بد دهان نیز می شود.

زیاد آب بنوشید: شما می توانید میزان آب مصرفی یا مایعات دیگر در طول روز را افزایش دهید و یا حتی از تراشه های بسیار کوچک یخ برای افزایش ترشح بزاق استفاده کنید.

از راه بینی نفس بکشید نه دهان: خشکی دهان علاوه بر این که حس چشایی را کاهش می دهد، راهی است برای راه پیدا کردن عفونت ها به دهان یا گلو. بنابراین از راه بینی تنفس کنید نه دهان. آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی اعلام کرده که تنفس از راه بینی نه تنها منجر به مرطوب نگه داشتن محیط دهان می شود بلکه باعث کاهش خشکی در ریه ها نیز خواهد شد.

کافئین مصرف نکنید: تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد کافئین باعث خشکی دهان شده و یا حتی فرایند آن را وخیم تر می کند. کاهش مصرف قهوه و نوشابه های کافئین دار و جایگزینی آنها با لیمو، آب و یا آب مرکبات توصیه می شود.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید: به یاد داشته باشید که استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها منجر به خشکی دهان می شود پس اگر نیاز به مصرف این داروها دارید سعی کنید از یک دستگاه بخور در خانه برای افزایش رطوبت هوا به ویژه در طول شب و در اتاق خواب استفاده کنید.

از خمیردندان ها و دهان شویه های خاص استفاده کنید: برخی از مارک های خاص فرموله شده برای کمک به کاهش احساس ناراحت کننده خشکی دهان هستند. کارشناسان کلینیک مایو توصیه می کنند از انواعی از خمیردندان ها و دهان شویه ها استفاده کنید که زایلیتول در لیست مواد تشکیل دهنده آنها باشد. ژل های مرطوب کننده و اسپری های حاوی زایلیتول نیز کمک کننده است. از هر گونه دهان شویه حاوی الکل پرهیز کنید چون خشکی دهان را بدتر می کند.

از آدامس های بدون قند استفاده کنید: خوردن یک تکه آب نبات سخت بدون قند یا آدامس های بدون قند تولید بزاق را تحریک می کند. باز هم به برچسب این محصولات دقت کنید که حاوی زایلیتول باشد.

سیگار نکشید: توتون و تنباکو علاوه بر عواقب منفی بهداشتی، منجر به تشدید خشکی دهان می شود. سموم موجود در دود سیگار نه تنها تولید بزاق را کند می کند بلکه منجر به برفک و التهاب لثه نیز خواهد شد

 


کد مطلب: 379368

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/379368/تمام-درمانهای-خانگی-خشکی-دهان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com