تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۳۷۹۳۲۱
این روز‌ها گرانی و تورم به عنوان یک معضل غیر قابل انکار زندگی همه مردم و به ویژه جوانان را تحت شعاع خود قرار داده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،در شرایط کنونی جامعه و وضعیت معیشت مردم، امر ازدواج یکی از دغدغه‌های اصلی جوانان است، چراکه مشکلات اقتصادی همواره در زندگی گریبان گیر مردم و عامل اختلاف‌های خانوادگی نیز هست.

اغلب جوانان به دلیل آینده مالی و وضعیت اقتصادی نامعلوم خود از ازدواج فرار می‌کنند، چراکه برای آغاز یک زندگی باید حداقل‌های اقتصادی و شغلی فراهم باشد، اما این حداقل‌ها در هر زمان بسته به شرایط اقتصادی و وضعیت محیطی متفاوت است. هرچند در وضعیت و شرایط کنونی جامعه، به دست آوردن حداقل‌های زندگی نیز دردسر‌های زیادی دارد.

بیشتر پسر‌ها دلیل تأخیر در ازدواج را بیکاری و بی پولی برای خرید خانه و برگزاری مراسم عروسی قید می‌کنند و مهم‌ترین دلیل ترس دختران از ازدواج هم ترس از تهیه جهیزیه با توجه به قیمت‌های نجومی کالاهاست.

این روز‌ها گرانی و تورم مسئله‌ای غیر قابل انکار است و زندگی همه مردم را تحت شعاع قرار داده است. حال بیکاری، نداشتن ثبات اقتصادی، اجاره خانه‌های بالا، سنگینی هزینه‌های جشن عروسی و خرج زندگی، هر جوانی را برای تشکیل یک زندگی پشیمان می‌کند.

در نیمه دوم سال و در زمان نگارش لایحه بودجه، تنها توجه دولت به جوانان در این حد بود که همانند سال گذشته ارائه وام ۱۵ میلیون تومانی به زوجین را در نظر گرفت.

این اقدام اظهارنظر‌های زیادی را به دنبال داشت تا جایی که بعد از پیشنهاد‌های بسیاری که از سوی مسئولان و معاونان وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس صورت گرفت، ۸ بهمن اعلام شد طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در بودجه سال بعد مبلغ وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین (در مجموع ۶۰ میلیون تومان) افزایش یافته است. در این شرایط تنها سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی کفاف شروع یک زندگی را می‌دهد؟

بهتر است با هم قیمت برخی از رکن‌های اصلی شروع یک زندگی را مرور کنیم. هر دختر و پسر جوانی فارغ از خرج و مخارج برگزاری مراسم عروسی و خرید طلا و جواهر برای شروع یک زندگی، نیاز به یک سقف بالای سر دارند. در کلانشهری مثل تهران اصولا خرید خانه یکی از موفقیت‌هایی محسوب می‌شود که برای رسیدن به آن باید از هفت خوان رستم گذر کرد، اما برای اجاره یک خانه کوچک و نقلی در یکی از مناطق متوسط نشین تهران باید حداقل ماهی ۳ میلیون تومان اجاره خانه کنار گذاشته شود.

با یک چرخ در بازار متوجه می‌شوید که قیمت وسایل خانگی تا چه حد افزایش یافته است، برای مثال قیمت یک یخچال فریزر معمولی ساخت ایران بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان و قیمت یک تلویزیون معمولی تولید داخلی بین ۴ تا ۶ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این در حالی است که یک جشن ازدواج ساده با تخمین قیمت‌ها در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، یعنی در مجموع این هزینه‌ها ۲ برابر مبلغ وام ازدواج است.

محمد و مهلا زوج جوانی هستند که قصد آغاز زندگی زناشویی خود را دارند و به همین دلیل برای خرید عروسی به بازار تهران مراجعه کردند.

با آن‌ها که هم کلام شدم، گفتند: زندگی ما با دفترچه قسط وام ازدواج شروع خواهد شد، چراکه علی‌رغم اینکه ما برگزاری جشنی ساده را برای آغاز زندگی خود در نظر گرفته‌ایم، اما هزینه‌های عروسی به قدری بالاست که مجبوریم تا ۵ سال آینده قسط پرداخت کنیم.

محمد در ادامه گفت: وقتی در پروسه ازدواج می‌افتی اصلا نمی‌فهمی این خرج‌ها از کجا تراشیده و پول‌ها چگونه خرج می‌شود. بعد که به خودت می‌آیی، می‌بینی تو ماندی و دفترچه قسط، کرایه خانه، پول آب و برق و تلفن و خرج ها‌ی زندگی!

مهلا توضیح داد: هر چقدر هم که صبح تا شب تلاش کنی، باز هم نمی‌توانی چاله چوله ها‌ی زندگی‌ات را پر کنی. من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما حقوق هر دوی ما به ۳ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

آقای داماد از درآوردن خرج زندگی بسیار نگران بود، چراکه به تازگی می‌خواهند زندگی زناشویی خود را آغاز کنند و عروس خانم هم از خرید کردن پدرش برای جهیزیه و قیمت‌های سر به فلک کشیده اجناس شاکی بود.

یکی از فروشنده‌ها درباره قیمت تمام شده یک جهیزیه گفت: پیش از سال ۹۷، جمع کردن یک جهیزیه متوسط و معمولی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر این رقم به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: قبلاً برای مشتری فروش شرایطی و اقساطی داشتیم، اما شرایط موجود بازار باعث شده تا مشتریان مبلغ کامل را پرداخت نکنند و چک هایمان روی دستمان بماند.

با این حال مبلغ ۳۰ میلیون تومان چه دردی می‌تواند از جوانان دم بختی که در شرف ازدواج قرار دارند، درمان کند؟

در نهایت بعد از خرید این اقلام و خرج کردن این پول در پروسه ازدواج، این عروس و داماد هستند که بعد مراسم عروسی باید دفترچه قسط خود را در دست بگیرند و تمام دغدغه هایشان پرداخت پول‌های مراسم ازدواجشان باشد.

نکته قابل توجهی که باید در نظر گرفت این است که یکی از مشکلات دریافت همین وام برای جوانان این است که تنها تا یک سال پس از تاریخ عقد وام ازدواج به زوجین تعلق می‌گیرد و پس از گذشت یک سال در صورتی که زوج اقدام به دریافت وام نکرده باشد، وام با هم تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که صف بانک‌ها برای گرفتن وام ازدواج به قدری طولانی است که برخی از زوج‌های جوان می‌گویند بیش از یک سال در نوبت بانک بودند.

سن ازدواج روز به روز بالا می‌رود، چون جوانان توانایی تأمین مالی ازدواج و یک زندگی را ندارند و راه حل‌های پیشنهادی برای حل این مشکل نیز به زمان حال که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، مربوط نیست.

حال بهتر است مسئولان برای آن قشر از جوانانی که تمایل به ازدواج دارند، راه حل مناسب تری بیاندیشند، چرا که باز هم افزایش وام ازدواج در بودجه سال ۹۸ نمی‌تواند انگیزه کافی برای ازدواج جوانان باشد.

منبع : افکار نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما