تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۳۷۹۲۵۵
استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه چیزی به نام بازار ارز نداریم و نمی‌توان نام آنچه هست را بازار گذاشت، تاکید کرد: در 10 سال گذشته ارزش پولمان در برابر دلار 10 برابر کاهش یافته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، عباس شاکری با ‌اشاره به تحولات بازار ارز گفت: هر کسی صاحب کالا و خدماتی بود هرطور خواست هزینه‌ها را بالا برد مثلا کاغذ 20 روز پیش 270 تومان بود و هفته گذشته 320 تومان شد در حالی که کاغذها ارز چهار هزار و 200 تومانی گرفتند و انبار شده و باز هم وضعیت این‌گونه است؛ جالب است که اسم آ‌ن را نیز بازار می‌گذارند. بازار مانند ماشین پیچیده‌ای است که باید آن را ایجاد کرد.
وی افزود: وقتی می‌گوییم قیمت‌ها نباید پنج برابر شود، به ما می‌گویند قیمت‌ها را سرکوب نکنید چون منافع زیاد دارد.
این اقتصاددان ادامه داد: دوستان ‌اشتباه گرفتند و می‌گویند اگر [قیمت‌ها] را رها کنید بازار درست می‌شود، آیا این تعریف از بازار است؟ آدام اسمیت هم چنین تعریفی ندارد. قیمت‌ها به صورت طبیعی تعریف می‌شود و طرف عرضه و تقاضا روند تعادلی دارد. بازار مانند ماشین خودکار است.
شاکری با ارائه مثال قیمت خودرو، عنوان کرد: با اینکه قیمت پراید به 40 میلیون رسیده باز هم پیش‌فروش می‌گذارند و یک ساعته به فروش می‌رسد، چون پرتفو (سود) دارد.
وی با بیان اینکه برای افزایش ارز بازارسازی با تنوع در محصول صادراتی نیاز است، یادآور شد: هر موقع می‌خواهند قیمت را دو تا سه برابر کنند به دست بازار می‌سپارند!
به گفته این استاد دانشگاه، 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و یک سوم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بازگشته است و همه مسئولان نیز می‌گویند بازار را به تعادل می‌رسانیم؛ از کدام بازار صحبت می‌کنند؟
شاکری با‌ اشاره به اینکه در 10 سال اخیر برحسب دلار 10 برابر ارزش پول ما کاهش پیدا کرده که مربوط به نوسانات ارزی است، گفت: برنامه اصلاح ساختار باید نوسانات شدید بازارها را کاهش دهد و این بازارها به هم نزدیک شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما