تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۳۷۹۲۴۸
رئیس مرکز ملی تاریخ ایران دلیل آگاهی ملت در حال حاضر و مقاومت ملت را مقابله با حقارت سلطه بیگانه برشمرد و افزود: ملت راه دشوار مقاومت را پذیرفته است، تا بار دیگر به حقارت باز نگردد.
۰
plusresetminus
ملت راه دشوار مقاومت را پذیرفته تا بار دیگر به حقارت باز نگردد
به گزارش بلاغ، عباس سلیمی‌نمین، در جشن چهل سالگی انقلاب، در شهر آلاشت، با بیان اینکه یک ملت بدون اتکا به سلاح و قوه قهریه صرفا از طرق اراده توانست هم سلطه را از ایران براند و هم بساط استبداد را جمع کند، افزود: در تحلیل انقلاب اسلامی دلیل اصلی این انقلاب را امر اقتصادی، سیاسی، مسائل اجتماعی و بی‌توجهی به فرهنگ و شئون ملت برمی‌شمارند.

وی با اشاره به وجود اقشار طبقه بالا و بازاری؛ دلیل اقتصادی را دلیل اصلی ندانست و با بیان اینکه اجماع در همه گرایش‌های سیاسی در انجام این انقلاب وجود داشته، دلیل اصلی را امر سیاسی نیز ندانست و افزود: آنچه موجب شد که همه اقشار جامعه در انقلاب اسلامی مشارکت داشته باشند، دفاع از شئونات خود بود است.

رئیس مرکز ملی تاریخ ایران، با بیان اینکه سعی کردند تا یک ملت را چند دهه تحقیر کنند؛ چراکه یک ملت وقتی سلطه بیگانه را می‌پذیرد که احساس حقارت کرده باشد، گفت: این تحقیر را نه فقط نظامیان، که افراد تحصلیکرده و تمام مردم ایران نیز درک کردند.

سلیمی‌نمین دلیل آگاهی ملت در حال حاضر و مقاومت ملت را مقابله با حقارت سلطه بیگانه برشمرد و افزود: ملت راه دشوار مقاومت را پذیرفته است، تا بار دیگر به حقارت باز نگردد.

وی با بیان اینکه دوران قاجار عصر انعقاد قراردادهاست اما هنوز نظام وابسته رقم نخورده  و تنها حکومت استبدادی داشتیم، گفت: از این رو، قاجار به روابط خود با جامعه احترام می گذاشته و مسئولان برای حفظ پیوند با جامع توانمندی جامعه را محترم می‌شمارد و برخی قراردادها با مقاومت ملت لغو شد.

رئیس مرکز ملی تاریخ ایران، آغاز تحقیر ملت ایران را کودتا 1299 برشمرد و با بیان اینکه انتخاب رضاخان خود نوعی تحقیر بوده است، گفت: فرد وابسته نه با منزلت بالا همچون فرمانفرما بلکه رضاخان انتخاب می‌شود؛ فردی که پیش از کودتا سابقه نگهبانی اصطبل اسب سفارت هلند و دزدی از آنجا را داشته و سواد ندارد و با مقوله فرهنگ و حکومت‌داری بیگانه بوده و نه در پی مصالح ملت که در پی مطامع بیگانه و خود بوده است.

وی با بیان اینکه رضا خان، معماری، پوشاک، موسیقی، خوراک و هر چه که جزو مظاهر تمدنی ایران و توانمندی ملت ایران بوده را از بین برده و بی‌هویتی را برای او رقم زد، افزود: شاید به ظاهر تغییرات ایجاد کرده باشد اما در باطن همه در جهت مطامع بیگانه بوده است.

سلیمی‌نمین راه پایان بخشیدن به این حقارت را اسلام عنوان کرد و گفت: بیگانه در دوران تسلطش میان اقشار مختلف اختلاف ایجاد کردند و جز اسلام هیچ چیز دیگری نمی‌توانست میان اقشار مختلف اتحاد ایجاد کند.

رئیس مرکز ملی تاریخ ایران، با بیان اینکه در طی تاریخ ملت ایران هیچ گاه جز دوره پهلوی استبداد و سلطه بیگانه با هم متحد نشده بودند و از این رو حذف این استبداد بسیار سخت بود، افزود: تحقیر ملت ایران در دوره پهلوی اول خشونت‌آمیز و در دوره پهلوی دوم پیچیده بوده است و جشن 2500 ساله که در ظاهر تکریم ملت ایران بود در باطن جز تحقیر ایران نبود و نشانی از ملت ایران در آن وجود نداشت.

وی با بیان اینکه پهلوی نه فقط با اسلام بلکه هیچ علقه‌ای به سرزمین ایران هم نداشت، از جمله دلایل مدعای این امر را بخشیدن خاک ایران در دوره پهلوی اول و دوم به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و بحرین و امارات برشمرد و افزود: خوشبختانه با رقم خوردن انقلاب 57، خفت واگذاری جزایر سه گانه به امارات تحقق نیافت.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه استقلال و آزادی در نبود آن بیشتر حس می‌شود، بر قدردانستن استقلال امروز تأکید کرد و یکی از آفات انقلاب را از داخل کشور دانست و گفت: برخی مسئولان می‌خواهند به زیاده‌خواهی و سنت‌های منسوخ گذشته بازگردند و قدردانی از انقلاب نه فقط برگزاری جشن که افزایش آگاهی جامعه است تا انتخاب درست انجام پذیرد و افراد صادق که در مسیر خدمت‌گزاری از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند انتخاب شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴