تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۳۷۹۰۸۸
شما و یا دکتر شما ممکن است فقط با نگاه کردن به رنگ ادرارتان و میزان شفافیت آن اطلاعاتی در رابطه با سلامت خود بدست آورید. اما یک آزمایش ادرار طلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،پزشک شما با انجام دادن آزمایش ادرار می تواند از آن برای تشخیص انواع بیماری‌ها و شرایط سلامتی شما استفاده کند.

خون در ادرار شما
در صورتی که خون در ادرار خود ببینید، با پزشک خود تماس بگیرید. این امر می تواند ناشی یک مشکل ساده مانند ورزش سخت و یا دارو باشد یا ممکن است نشانه ای از چیزی جدی‌تر مانند بیماری‌های کلیوی، پروستات بزرگ، سرطان مثانه یا کم خونی سلولی باشد.

نگاهی با دقت‌تر
برخی از غذاها و داروها می توانند رنگ ادرار شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، چغندر می تواند آن را به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره درآورد. مارچوبه نیز رنگ ادرار شما را سبز می کند، هویج می تواند آن را به نارنجی تبدیل کند. برخی از آنتی اسیدها می توانند ادرار شما را به رنگ سایه ای از آبی روشن درآورد و بعضی داروهای شیمی درمانی می تواند ادرار را نارنجی کند. گاهی اوقات یک رنگ غیر معمول می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد. اگر تغییر ناگهانی در رنگ ادرار خود مشاهده کردید و علت آن را نمی‌دانستید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

بوییدن از نزدیک
غذاها، ویتامین ها و داروها می توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند. به عنوان مثال مارچوبه باعث می‌شود که ادرار شما بوی آمونیاک به خود بگیرد. همچنین اگر به اندازه کافی در طول روز آب ننوشید یا مکمل‌های ویتامین B-6 استفاده ‌کنید ادرار شما دارای بوی بدی خواهد بود. دیابت، عفونت های مثانه، عفونت های کلیوی و نارسایی کبدی می تواند باعث تغییر بوی ادرار شما نیز شود. در صورت تغییر ناگهانی، با پزشک خود صحبت کنید و این مشکل را از بین ببرید.

عفونت‌های ادراری (UTI)
اگر عفونت ادراری داشته باشید ممکن است ادرار شما به رنگ قرمز یا قهوه‌ای باشد یا نقاطی قرمز رنگ در آن مشاهده کنید. همچنین ممکن است ادرار بسیار بوی بدی به خود بگیرد. عفونت‌های داراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به مثانه و مجاری ادراری شما وارد شود. پزشک می‌تواند برروی ادرار انالیز انجام دهد تا متوجه نوع بیماری و روش‌های درمانی آن شود.

هیپرگلیسمی
این اتفاق زمانی رخ می‌دهدکه شما در قند خون بیش از حد قند (گلوکز) دارید. سطح بالای گلوکز نیز می تواند در ادرار شما نشان داده شود. با مشاهده کردن قابل شناسایی نیست اما دکتر شما میتواند انجام یک نمونه آزمایش این مشکل را متوجه شود. این علائم می تواند نشانه ای از دیابت باشد و می تواند منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، نابینایی و سایر مشکلات شود. پس بهتر است که این مورد را اصلا کم اهمیت نپندارید.

دیابت
اگر دکتر شما حدس بزند که شما بع دیابت مبتلا هستید ممکن است آزمایش خون و ادرار از شما بگیرد تا مطعمن شود که کتون در خون و ادرار شما وجود دارد یا خیر. بدن شما برای تبدیل چربی به انرژی از کتون استفاده می‌کند به این دلیل که نمی‌تواند از قند برای تولید انرژی استفاده کند.

کم آبی
اگر ادرار شما تیره باشد و حالت معمول خود را نداشته باشد به این معنی است که شما آب کافی در بدن خود ندارید. همچنین ممکن است احساس خستگی، تهوع و یا

بارداری
یک کیت شیمیایی در داروخانه‌ها موجود می‌باشد که اورین موجود در ادرار خانم‌ها را می‌تواند تشخیص دهد و داشتن اورین در یک اندازه مشخص نشان دهنده بارداری است. نتیجه این آزمایش خانگی بین 5 تا 10 روز پس از قطع شدن عادت ماهانه قابل تشخیص است.

بیماری‌های کلیوی
اگر ادرار شما به صورت فوم مانند باشد نشان دهنده این می‌باشد که در ادرارتان بیش از حد معمول پروتئین وجود دارد. این بیماری نشانه نارسایی کلیه می‌باشد. علت این نارسایی می‌تواند عروق خونی کلیه باشد که به درستی توانایی انجام وظایف خود را ندارند و نمک و آب زیادی را در بدن شما نگه می‌دارند. دکتر می‌تواند با انجام یک آزمایش ادرار متوجه این بیماری شود.

واسکولیت
اگر ادرار شما رنگی مانند چای داشته باشد، در بدن خود احساس تب داشته باشید، بدن درد و کوفتگی در بدن خود احساس کنید حتما کلیه شما به مشکل خورده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد آنتی‌بادی های بدن شما که بدن را برای جنگیدن با میکروب‌ها آماده می‌کنند به رگ‌های خونی یک ارگان حمله می‌کنند. این مشکل ممکن است باعث شود که شما در ادرار خود خون یا پروتئین مشاهده کنید که باعث از کار افتادن کلیه می‌شود به همین دلیل حتما این مورد را جدی بگیرید.

منبع : بهداشت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما