تاریخ انتشاردوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۷۵۶۸۲
شوش هنوز سر زبان هاست؛ در هر بحث اجتماعی یا جلسات مختلفی که در شهرستان شوش انجام می شود، همچنان برخی مسئولان شهرستان شوش به تهدیدهای خود علیه میراث فرهنگی ادامه می دهند و حرف هایشان به یک اجبار برای سازمان میراث فرهنگی می ماند تا درخواستی منطقی که مردم شوش را برای انتخاب آزاد بگذارد! این خبر در بخش طرح تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و حق انتخاب مردم شوش هست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،دومین منتقد مسئول برای جلوگیری از ایجاد طرح زیر گذر در طرح تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر سید راضی نوری، نماینده شهرستان شوش است که او نیز در خطبه های نماز جمعه سخنانی را در زمینه حق انتخاب مردم شوش مطرح می کند؛ صحبت هایی هم راستا با امام جمعه شوش که داشتن زیرگذر را حق عمومی و مطالبه عمومی مردم شهرستان شوش عنوان می کند.

او در بخشی از صحبت های خود درباره حق انتخاب مردم شوش داستان را این طور روایت می کند: «اسنادمان را به صورت کتبی داریم، مراکز ذی ربط از میراث استعلام کتبی کردند و حتی به میراث گفته شد برای اثبات وجود آثار گمانه زنی کند. شهرداری هم 40 میلیون تومان هزینه کرد که بیایند و مطالعات ژئو فیزیک و ژئو مغناطیسی انجام بدهند، آثاری نبود. اگر هم باشد، در حد سفال است. این در حالی است که به لحاظ قانونی وقتی می توان یک پروژه را تهدید کرد که یا گورستان آنجا باشد یا... بله هر حال، کار متوقف شد، باز هم مماشات کردیم و استعلام گرفتیم، نزدیک به یک سال پاسخی به استعلام داده نشد.

به لحاظ قانونی اگر دستگاه اجرایی از سازمان میراث فرهنگی یا محیط زیست یا هر سازمان و نهاد دیگری استعلام گرفت، آن ها پس از دو تا سه ماه باید جواب دهند که ما و مردم شوش یک سال صبر کردیم، یک سال اخلاق مداری و مماشات کردیم اما بیش از این تحمل نداریم. برای وجود یک شهر تاریخی ما به میراث فرهنگی احترام می گذاریم. حتی از پژوهشگاه میراث فرهنگی خواستیم که در محل مستقر شود، نمونه برداری کند اگر چیزی کشف شد در معرض دید مردم بگذارد، اگر نه زیرگذر عبور کند. 500 میلیون تومان هم استانداری تأمین اعتبار کرد برای گمانه زنی اگر فعالیت باستان شناسی انجام دادند و چیزی بود باید اعلام می کردند، اگر انجام ندادند باز هم تخلف است. در هر دو صورت تخلف است. مردم ما بیشتر از این نمی توانند تخلف کنند.

مردم ما اگر فقط محدودیت را ببینند و فرصت اشتغال زایی نباشد، مردم در ثبت جهانی بازنگری می کنند.»

اتفاق های رخ داده در طرح تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر و حق انتخاب مردم شوش بارها مطرح شده اما کسی تا کنون هیچ کدام از مسئولان میراث فرهنگی علت این تعلل را در بررسی مطالعات باستان شناسی درا ین منطقه عنوان نکرده اند، شاید به همین دلیل است که صحبت هایی مبنی بر پرداخت اعتباراتی برای بررسی های مطالعاتی از سوی مسئولان شهری شوش و استان خوزستان مطرح می شوند.

کورش محمدخانی، دانش آموخته دکتری باستان شناسی از فرانسه و مدرس دانشگاه شهید بهشتی و تیمش تنها باستان شناسی است که در مجموعه باستان شناسی فعالیت ژئوفیزیک انجام می دهد، وظیفه بررسی ژئوفیزیک در شهرستان شوش را بر عهده داشته اند.

وی در این زمینه به ایسنا می گوید: من در جریان هستم که آقایان مهدی امیدفر و لقمان احمدزاده شوهانی، باستان شناسانی که اقدام به گمانه زنی کردند، به ترتیب دو میلیون تومان و یک میلیون تومان از جیب هزینه کرده و پولی هم تا کنون دریافت نکرده اند. این پول ها وجود خارجی ندارد و فقط روی کاغذ است.

او همچنین درباره بحث مطرح شده مبنی بر پرداخت مبلغ 40 میلیون تومان از سوی شهرداری برای انجام مطالعات ژئوفیزیک در زیر گذر شوش اظهار می کند: در سال 1395 شهرداری شوش از معاونت میراث کشور خواسته بود که متخصصی را برای بررسی ژئوفیزیک به شوش بفرستند. معاونت میراث کشور از من خواست با هماهنگی شهرداری شوش برای ارزیابی این بررسی به شوش بروم. من یک روز با دعوت شهرداری شوش به آنجا رفتم و ارزیابی را انجام دادم، دیدم که امکان بررسی ژئوفیزیک در آنجا وجود ندارد و گزارش عدم امکان بررسی ژئوفیزیک در زیرگذر را به معاونت میراث کشور و پژوهشکده باستان شناسی کشور دادم.

او با بیان اینکه پاییز سال قبل نیز شرکتی به پژوهشگاه میراث فرهنگی مدعی شد که می تواند این کار را انجام دهد، ادامه می دهد: پژوهشگاه میراث فرهنگی از من استعلام کرد، من دلایلم را برای نپذیرفتن این اقدام به صورت کارشناسی اعلام کردم. پژوهشگاه هم قضیه مطالعات را منتفی دانست. هیچ قراردادی بسته نشد که کاری انجام شود چون اصلاً آنجا امکان مطالعات ژئوفیزیک نیست.

محمدخانی در پاسخ به این پرسش که چرا نمی توان این مطالعات را برای زیرگذر شهرستان شوش انجام داد، در حالی که پژوهشگاه میراث فرهنگی تا کنون چندین بار از این روش استفاده کرده است؟ توضیح می دهد: در این محدوده آلودگی ژئوفیزیکی بسیار زیادی وجود دارد. وجود فلزات فراوان در خود پل و در اطراف به دلیل وجود مغازه ها و ساختمان ها باعث ایجاد نویز بسیار شدیدی می شود، بنابراین روش مغناطیسی که یکی از روش های ژئوفیزیک است، جواب نمی دهد. روش های دیگر مانند ژئوالکتریک به دلیل وجود آسفالت و امکان استفاده از الکترودها برای ارسال جریان الکتریکی وجود ندارد.

او معتقد است: وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی متخصص به موضوع ورود پیدا کند و متخصصان آن یک تصمیم علمی، کارشناسی درست بگیرند. شهرستان شوش نه در ایران که در تمام جهان بسیار مهم است بنابراین تنها مرجع تصمیم گیرنده درست مراکز تخصصی هستند. نظر کارشناسان میراث فرهنگی کاملاً مشخص است. عرصه ملی شوش بسیار بیشتر از عرصه جهانی بوده و ملاک عمل هم عرصه ملی است. حتی فرض محال در این محدوده اثر هم نباشد آیا مسئولان شهری مجازند در تخت جمشید، پاسارگاد، نقش جهان، تخت سلیمان، چغازنبیل جاده بکشند؟

وی همچنین درباره قرارداد 500 میلیونی پژوهشگاه نیز اظهار می کند: تا آنجا که شنیده ام در سال گذشته برآورد هزینه انجام کاوش از سوی پژوهشگاه حدود 535 میلیون تومان بوده اما این مبلغ به هیچ باستان شناسی تعلق نگرفت و تامین اعتباری نشد. موضوع را باید از بخش معاونت مالی- اداری پژوهشگاه پیگیری کرد.

هیچ پولی به پژوهشکده باستان شناسی پرداخت نشده است

روح الله شیرازی، رئیس پژوهشکده باستان شناسی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می گوید: در حال حاضر تیم های خود را به منطقه ی شوش اعزام کرده ایم، کارهای پژوهشی باید انجام شوند که مدت زمانی چند ماهه را می طلبد، تا کارها انجام و نتایج آن مشخص شود.

او با تاکید بر اینکه هیچ پرداختی از صحبت های مطرح شده، درباره ی مبلغی معادل 500 میلیون تومان به پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی برای انجام کارهای باستان شناسی انجام نشده، ادامه می دهد: اعتبار پرداخت شده طبق اطلاعات من مبلغ 100 میلیون تومان بوده که آن نیز به اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان پرداخت شده است بنابراین باید درباره هزینه پرداخت شده از آن ها پرس و جو کرد، اما قدری از اعتبار در راستای همین پروژه بوده است.

وی اما در مورد نتایج باستان شناسی امیدفر که در گذشته در این منطقه کار کرده، می گوید: گمانه هایی که وی در این محدوده باز کرده، درست در همین نقطه نبوده که بخواهیم براساس ان ها اظهار نظر کنیم، فاصله ها قدری متفاوت بوده اند.

شیرازی همچنین درباره انجام مطالعات ژئوفیزیک در این نقطه اظهار می کند: قرار بود مطالعات انجام شود، اما به دلیل محدودیت فنی و وجود فلزات در منطقه امکان آن نبود بنابراین کاری انجام نشد که هزینه ای پرداخت شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما