تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۷۴۴۵
پیشرفت چشمگیر زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور در دوران بعد از انقلاب اسلامی موضوعی است که بر هیچ کسی پوشیده نیست و آمارها و ارقام مهر تأییدی بر این پیشرفت‌ها در ۳۵ سال اخیر است اما ظاهراً افرادی مانند فائزه هاشمی از این آمارها خبر ندارند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از فارس، به دنبال اظهار نظرهای اخیر فائزه هاشمی مبنی بر اینکه وضعیت سیاسی زنان قبل از انقلاب از شرایط فعلی بهتر بوده است با مریم مجتهدزاده معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم گفت‌و گو کردیم تا به تشریح شرایط فعلی زنان کشورمان بپردازیم.
مریم مجتهدزاده در گفت‌و گو با فارس گفت: اگر بخواهیم وضعیت زنان را در قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنیم آمارها حکایت از این دارد که وضعیت زنان یک روند رو به رشدی را داشته و مشارکت زنان در همه عرصه‌های، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی کاملا بارز است.
وی ادامه داد: درست است قبل از انقلاب ما زنانی را در مجلس داشتیم ولی بیشتر نقش آنان نقش سمبلیک و غیر تصمیم ساز بودند و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که بیشتر این حضور هم به دلیل این بود که سازمان‌های بین المللی این مطالبه را داشتند و در حقیقت این حضور پاسخی به مطالبه سازمان‌های بین المللی بوده است نه اینکه آنها اعتقادی به حضور زنان داشته باشند.
مجتهدزاده ادامه داد: در آن زمان افراد شاغل تنها از یک قشر خاص انتخاب می‌شدند و آن هم افرادی بودند که به طبقه حاکمیتی و رژیم وابسته بودند و اینگونه نبوده است که آنها به خاطر شایستگی که دارند به جایگاهی برسند.
وی افزود:هم اکنون و پس از انقلاب ما کاری نداریم که چه افرادی برگزیده می‌شوند چون انتخابات ما انتخابات آزادی است و سهمیه بندی شده نیست زمانی‌که سهمیه بندی وجود دارد شایسته سالاری و حق انتخاب از مردم گرفته می‌شود و شاید زمانی مردم به این نتیجه برسند که تمام انتخاب‌های خود را از میان زنان برگزینند و سهمیه بندی شرایط خوبی نیست بلکه در شرایط مساوی و برابر باید مردان و زنان برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند.
معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: ما ۳۵ سال است که انقلاب کرده‌ایم و هنوز جامعه ما به این نیاز دارد که زنان خودشان وتوانمندی‌های خود را بشناسند و خوشبختانه زنان هم اکنون توانایی‌های خود را شناخته‌اند و شخصیتی که سران نظام ما برای زنان قائل بودند مانند رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری نقش پیشتازی و پیش برندگی بوده است و حتی در جبهه‌های فرهنگی و انقلاب زنان را به عنوان سربازان خط مقدم انقلاب به شمار می آورند و این تعبیر را در کلام هیچ‌یک از رهبران سیاسی دنیا نمی‌بینیم و درحقیقت زنان با انقلاب احیا شدند.
مجتهدزاده افزود: در اقصی نقاط کشور هم اکنون شاهد تسلط و بینش سیاسی و بصیرت بالای زنان هستیم در صورتی‌که قبل از انقلاب اصلا چنین شرایطی وجود نداشت قبل از انقلاب میزان سواد زنان ما ۳۵ درصد بود الان در سن ۶ تا ۲۹ سال به ۹۶.۸ درصد رسیده است و امید به زندگی در زنان قبل از انقلاب ۵۱ سال بوده است و هم اکنون به ۷۴ سال رسیده است.
مجتهدزاده تصریح کرد: این‌ پیشرفت‌ها ناشی از پیشرفت زیرساخت‌ها و شرایطی است که برای زنان ایجاد شده است، در دولت‌های نهم و دهم تعداد مدیران زن در مقطع ابتدایی و مدیران کل زن، مشاور امور بانوان و دهیاران زن رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی ادامه داد: در زمینه کارآفرینی ما قبل از انقلاب کارآفرین زن نداشتیم در صورتی که هم اکنون در سطوح مدیریت کارخانه‌ها زنان کارآفرین را داریم که کارت بازرگانی دارند و تمام این‌ها نشانه مشارکت اقتصادی بالای زنان ما در جامعه است و در حال حاضر نیز کشور ایران در میان کارآفرینان برتر در جایگاه ۲۲ قرار دارد..
معاون امور زنان دولت دهم افزود: در بحث ورزش با اینکه زنان ما حجاب دارند در سطح مسابقات کشوری، منطقه‌ای و جهانی موفقیت‌ها و مدال‌های زیادی را کسب کردند در صورتی‌که ما قبل از انقلاب چنین پیشرفت‌هایی نداشتیم نرخ رشد داوران زن در کشور ۱۳۲ درصد و نرخ رشد تعداد مربیان زن ۸۴.۴ درصد است.
مجتهدزاده اظهار داشت: تصدی بیش از ۳۰ درصد سهم علمی و نظریه پردازی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از افتخارات انقلاب به شمار می‌رود، رشد ۳۱ درصد پزشکان عمومی زن،‌ رشد ۴۰ درصد پزشکان فوق تخصص و ۹۹ درصد متخصصان زنان از جمله پیشرفت‌های بی نظیر زنان در حوزه پزشکی است.
وی افزود: بینش سیاسی که هم اکنون زنان ما دارند مثال زدنی است در قبل از انقلاب اگر فردی یک سخن آزادی خواهانه می‌زد باید زندان را تحمل می‌کرد الان همه تحلیل‌گر مسائل سیاسی هستند و مردم در حقیقت دشمن را شناخته‌اند، رشد حضور زنان در عرصه‌های قدرت و تصمیم‌گیری نشانه‌ای از توسعه انسانی در کشور ما است که در بخش مناصب سیاسی نرخ رشد ۱۲ برابری را نسبت به ۳ دهه پیش از آن خود کرده است. همچنین با نرخ رشد ۲۵.۳ درصدی مدیران و کارکنان عالی رتبه و نرخ رشد ۶۷.۷۹ درصد اعضای زن شورای اسلامی شهر و روستا مواجه بوده‌ایم.
مجتهدزاده افزود: این آمارها و اعداد و ارقام نشان‌دهنده رشد بی نظیر زنان بعد از انقلاب اسلامی بوده است و هم اکنون زنان به جایگاه مطلوبی رسیده‌اند و همچنان امیدوار هستیم این مسیر ادامه داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴