تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۳۶۸۲۳۵
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد، ائتلاف سعودی با نقض قانون «مصرف‌کننده نهایی»، تسلیحات غربی‌ها را در اختیار گروه‌های داعش و القاعده قرار داده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سلاح‌های ارسال‌شده از سوی انگلیس و آمریکا برای ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، به دست گروه‌های انشعابی از سازمان‌های تروریستی چون «القاعده» و «داعش» رسیده است.
به گزارش فارس، روزنامه «گاردین» در این باره نوشته: «در نقض آشکار توافقنامه‌های تجاری توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات، خودروهای زرهی پیچیده، موشک‌انداز، نارنجک و مسلسل‌هایی که از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی خریداری شده، به دست گروه‌ها و فرقه‌های محلی رسیده است».
طبق این گزارش که توسط گروهی موسوم به «خبرنگاران عربی برای روزنامه‌نگاری تحقیقی» به رهبری «محمد ابوالغیط» انجام شده، این تسلیحات نه تنها به دست شبه‌نظامیان همسو با ائتلاف سعودی رسیده بلکه در دست گروه‌های حاشیه‌ای که برای ایجاد حکومت فرقه‌ای خود می‌جنگند، مشاهده می‌شود. «ابوالغیط» در توضیح جزئیات این تحقیقات که به ‌زودی به شکل مستندی با نام «مصرف‌کننده نهایی» منتشر می‌شود، گفته: «وقتی که ما نقض سیستم گواهی مصرف‌کننده نهایی را دریافتیم، از شرکت‌های تسلیحاتی و دولت‌های آنان که اجازه فروش به ائتلاف را صادر کرده بودند، توضیح خواستیم. بسیاری از آنها به سادگی از این مسئله چشم‌پوشی کردند.»
این مستند نشان می‌دهد که ائتلاف سعودی، فروشندگان سلاح و کشورهای مبدأ به صورت مداوم از زمان آغاز حملات به یمن در سال 2015، قوانین گواهی «مصرف‌کننده نهایی» را نقض کرده‌اند و کشورهای فروشنده سلاح نیز آن را می‌دانند. این در حالی است که سازمان ملل در سال 2016 نسبت به این مسئله هشدار داده و از فروش این تسلیحات در بازار سیاه شدیدا ابراز نگرانی کرده بود. با اینکه قانون «مصرف‌کننده نهایی» برای اطمینان دادن به فروشندگان تسلیحات یا صادرکنندگان مجوز آن است که تسلیحات فروخته شده فقط توسط خریدار استفاده می‌شود و به طرف سومی اعطا یا فروخته نشود، اما تاکنون ائتلاف سعودی و ناقضان این قانون مورد توبیخ یا جریمه قرار نگرفته‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴