تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۳۶۸۲۲۳
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
اشک تمساح برای مسکن مردم پس از ستایش از وزیر لیبرال
ارگان حزب کارگزاران با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت تصریح کرد دولت با این سیاست، پول نفت را به نام فقرا، به ثروتمندان می‌دهد. «سازندگی» که اخیرا با افتخار در تیتر اول خود، از آخوندی (وزیر مستعفی راه و شهرسازی) دفاع و با افتخار از وی به عنوان «لیبرال» یاد کرده بود، می‌نویسد: داشتن یک سقف خانه با توجه به افزایش قیمت مسکن یک کابوس شده است.
روزنامه سازندگی می‌نویسد: براساس برآورد بانک مرکزی طی هفت‌ماهه ابتدای امسال 19 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن به مردم ارائه شده است. این عدد تنها 5 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. اما چرا پرداخت این میزان تسهیلات تکانی اساسی به بازار مسکن نداده است؟ بهای هر مترمربع آپارتمان در تهران طی یک سال گذشته به طور متوسط 50 درصد رشد داشته است. براین اساس میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به اندازه نیمی از قدرت خرید سال 96 بود و در واقع به قیمت سال گذشته، تنها 9/5 هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده است.
رئیس‌جمهور از بانک‌ها درخواست کرد که از بازار مسکن بیرون بروند ولی همچنان بانک‌ها پایشان در بازار مسکن محکم است. همزمان سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی، بازار مسکن را عامل محرک برای نجات 700 صنعت وابسته ارزیابی کرده بود ولی در نیمه دوم سال 97 هم بازار مسکن در رکود است و هم شرایط کلی اقتصاد بیش از گذشته به هم ریخته است. تجربه اجرای سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی اثبات می‌کند که اقتصاد دچار بحران حضور «بروکرات‌های فاسد» یا «بروکرات‌های نارکارآمد»  شده است. اولی به قصد و دومی با جهل اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده‌اند و دولت هم بدون عمد مدام در کیسه آنها پول می‌ریزد.
نهادهای نظارتی هر اندازه سلطان سکه و دلار و... را به دار بکشند، ترسی در دل بخش بروکراتیک اقتصاد ایران ایجاد نمی‌شود، چرا که آنها به قانونی‌ترین شکل ممکن برنامه‌هایشان را پیش می‌برند.
ارگان حزب کارگزاران در گزارش یک صفحه‌ای خود، کمترین اشاره‌ای به مصادیق عملکرد امثال عباس آخوندی و سایر تکنوکرات‌های مدعی لیبرالیسم نکرد. آخوندی همواره به بی‌اعتنایی وزارت متبوعش نسبت به وضعیت بازار مسکن افتخار می‌کرد. در اثر همین سیاست، فقط در یک سال گذشته، 60 درصد از تولید مسکن کاسته شد و حداقل 91 درصد به قیمت مسکن اضافه گردید. در همین دوره رانت‌خواران، سفته‌بازان، سوداگران و محتکران بازار مسکن، اقدام به سودجویی‌هایی هنگفت از قبل همین سوءمدیریت لیبرالی ‌کردند.

اروپا 8 ماه دروغ گفت حالا هم دروغ جدید تحویل می‌دهد
معاون سیاسی وزیر خارجه می‌گوید ایده‌های تازه اروپا برای تجارت با ایران در راه است.
سیدعباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: درجریان مذاکرات با طرف‌های اروپایی، ایده‌ها و راهکارهای تازه و جدیدی از جمله در ارتباط با مدیریت بر این سامانه و ثبت آن در اروپا مطرح شده است.
به گزارش ایرنا، عراقچی تاکید کرد می‌دانیم اروپا برای منزوی کردن ایران، تحت فشار آمریکا است اما خیلی مهم است که برجام بین ایران و طرف‌های دیگر حفظ شود.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه «مزایای اقتصادی برجام برای ایران کاهش یافته»، تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد این توافق به «مرگ» نزدیک خواهد شد و تلاش‌های اروپا برای حراست از آن دیگر نتیجه‌بخش نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در این مورد، تصمیم‌گیری برعهده اروپا است، ادامه داد: «اتحادیه اروپا باید روند تعاملات تجاری با ایران را تضمین کند» زیرا زمان به سرعت در حال سپری شدن و صبوری ما رو به پایان است.
درباره اظهارات اخیر آقای عراقچی، شایان ذکر است که وی در کنار آقای ظریف، به تهدید و سپس تهدید در حد لوث کردن اصل تهدید و هشدار و فراموش کردن آن معروف هستند.
از سوی دیگر باید از آقای عراقچی پرسید تکلیف بسته پرطمطراق و پرتبلیغات اصلی چه شد که حالا می‌فرمایند ایده‌های تازه‌ای در راه است؟! قریب 8 ماه است ترامپ از برجام خارج شده و از چند ماه قبل از آن هم زمزمه خروج آمریکا شنیده می‌شد. اروپایی‌ها در این دوره 8 ماهه یا یک ساله، کمترین تحرکی برای زنده نگه داشتن برجام (ولو زیر چادر اکسیژن) انجام ندادند. آنها ابتدا وعده کردند که یک «کانال ویژه مبادلات مالی با ایران» موسوم به ‌SPV راه‌اندازی می‌کنند. این کانال البته بخش کوچکی از تعهدات برجامی اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را شامل می‌شد و در حد مبادله نفت با کالا بود. اما همان نیز عملی نشد.
اروپایی‌ها در آستانه 13 آبان و بازگشت‌های جدید تحریم‌های آمریکا، با عقب‌نشینی از قول قبلی مدعی شدند کانال مورد اشاره را «به شکل نمادین» راه‌اندازی می‌کنند اما راه‌اندازی خود کانال برای مقابله با تحریم‌ها حداقل 2 ماه دیگر به تعویق می‌افتد.
پس از آن نیز خبرهایی منتشر شد حاکی از اینکه هیچ کشور اروپایی از جمله اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک حاضر نشده‌اند میزبانی دفتر ‌SPV را بپذیرند. خبر پنهان در این اخبار آن بود که 3 کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس و فرانسه و آلمان) برخلاف رفتار منافقانه درباره ادعای پایبندی به برجام، کمترین عزم و تصمیمی برای به عهده گرفتن تعهدات خود ندارند و حاضر نیستند حتی میزبانی دفتر کذایی را برعهده بگیرند.
با این اوصاف، به نظر می‌رسد آنها آقای عراقچی و ظریف را سرکار گذاشته‌اند؛ اگر نگوییم که تیم وزارت خارجه خودشان دوست دارند واقعیت‌ها را نبینند و سرکار بروند. آقای عراقچی اخیرا سفری به چند کشور اروپایی داشت.

هشدار سایت حامی دولت درباره امید بی‌پایه به اروپا و دموکرات‌ها
یک سایت حامی دولت، از بی‌برنامگی و آرزواندیشی دولت روحانی انتقاد کرد.
«دیپلماسی ایرانی» وابسته به صادق خرازی، در یادداشتی به قلم حسین ملائک(سفیر اسبق ایران در چین) نوشت: شروع تحریم‌ها توسط آمریکا ستون اصلی سیاست خارجی دولت آقای روحانی را که بر اساس همکاری بین‌المللی تنظیم شده بود شکست و دولت تاکنون نتوانسته طرح جانشین را ارائه دهد. نزدیک به یک سال است که متفکرین نزدیک به حلقه تصمیم‌گیر، به امید یک امداد غیبی روز را به شب می‌کنند. اول امید به فشار مطبوعات و سیاست‌های داخلی بر ترامپ بود و انصافا هم ترامپ مسخره همه محافل شد اما سودی برای ایران نداشت.
بعد امید به انتخابات ماه نوامبر در آمریکا بود. تحلیلگران مربوطه چنان بااشتیاق آن تحولات را دنبال می‌کردند تو گویی کسی در حوزه انتخابیه آنها در حال رقابت است. انتخابات انجام شد اما زود همه متوجه این سوال شدند که مگر قرار است دموکرات‌ها در کنگره آمریکا برای ایران چه کنند؟ حالا این «امیدواران» خود را منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهند و دل به جنگ‌های نوعا زرگری نمایندگان و سناتورهای آمریکایی با هم بسته‌اند. نهایتا سوالی که در مقابل آن بی‌جوابند آنکه بر فرض در انتخابات آتی آمریکا دموکرات‌ها پیروز شوند آیا تضمین شده که آنها به برجام برگشته و تحریم‌ها را لغو کنند؟
از طرف دیگر سیاست فشار بر اروپا برای جبران عدم حضور آمریکا در برجام نیز آب در هاون کوبیدن و سیاست بی‌نتیجه‌ای است که در اوج موفقیت منجر به فروش تا یک میلیون بشکه نفت در روز احتمالا در سه سال آینده خواهد شد. تیترهای مطبوعات داخلی در مصاحبه با مذاکره‌کنندگان بعد از جلسات بی‌نتیجه،‌ حاوی تهدیدات بی‌پایه و یا امیدهای واهی از همکاری اروپاست.
دولت به طور اساسی فاقد هرگونه نظام فکری و برنامه‌ریزی در سیاست خارجی است، اگرچه سعی دارد جور دیگری وانمود کند. همچون بخش اقتصادی دولت که روزانه با کاهش نرخ ارز، کری‌خوانی را شروع می‌کند و با افزایش آن انزوا را پیش می‌گیرد، دنبال روزمرگی است.

سؤال تحقیرآمیز CNN و پاسخ حقارت‌بار ترکی الفیصل
رئيس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان گفت: کنار آمریکا زمانی که به شدت منفور بود ایستادیم و همچنان در کنار آمریکا هستیم.
ترکی الفیصل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در پاسخ به این سؤال که واکنش شما به سخنان دونالد ترامپ مبنی بر اینکه «عربستان بدون حمایت واشنگتن، دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد! چیست؟»، گفت: عربستان هیچ‌گاه خود را در شرایطی قرار نمی‌دهد که باعث شود طرف دیگر در هر مسئله‌ای در موضع ضعف قرار گیرد. ما با آمریکا و هر کشور دیگری براساس رایزنی و گفت‌وگو عمل می‌کنیم و امیدواریم درباره منافع مشترک به توافق نظر دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما هرگز فراموش نمی‌کنیم آمریکا در زمان حمله صدام حسین به کویت، در کنار ما ایستاد. آمریکا برای حمایت از عربستان قربانیانی داده است و ما از این مسئله به شدت قدردانی می‌کنیم و آن را به یاد خواهیم داشت و این مسئله یک عامل تاریخی باقی خواهد ماند. اما ما هم در کنار آمریکا در زمانی که این کشور به شدت در خاورمیانه منفور بود در دهه‌های پنجاه، شصت و هفتاد ایستادیم و همچنان در کنار آمریکا ایستاده‌ایم و بار این دوستی با آمریکا را هم در برابر حملاتی که گروه‌های مخالف آمریکا در خاورمیانه داشتند، بر دوش کشیده‌ایم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷