کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لابی با مقامات فیفا و ‌ای‌اف‌سی جواب داد

حفظ صندلی ریاست به قیمت تهدید به تعلیق «تاجِ بازنشسته» در فدراسیون فوتبال ماندنی شد!

25 آبان 1397 ساعت 23:04

با اعلام رئیس‌کمیته ملی المپیک مهدی تاج به عنوان یکی از مدیران بازنشسته فوتبال به فعالیتش در فدراسیون ادامه می‌دهد ولی سایر مدیران بازنشسته از جمله دبیر و پنج عضو هیئت‌رئیسه باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.


به گزارش بلاغ، پرونده رفتن یا نرفتن تاج یکی از مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال از سوی رئیس‌کمیته ملی المپیک بسته شد. در شرایطی که تا روز چهارشنبه مدیران ورزش تاکید داشتند که تاج و همه مدیران بازنشسته، فوتبال باید مثل سایر بازنشستگان فدراسیون‌های دیگر ورزش را ترک کنند، سید رضا صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک اعلام کرد: «با توجه به ماده ۶۰ قانون خدمات مدیریت کشور، آقای تاج می‌تواند خود را از حالت بازنشستگی به‌اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند.»
هر چند این مصاحبه تا عصر روز جمعه 25 آبان روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته ملی المپیک قرار نگرفت، ولی منظور رئیس‌ کمیته ملی المپیک از ماده 60 قانون خدمات مدیریت کشور، ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بود! عجیب آنکه تا روز سه‌شنبه 22 آبان مدیران ورزش از جمله فرامرزیان معاون اداری و مالی وزارت ورزش تاکید فراوانی بر بازنشسته بودن مهدی تاج داشتند ولی به یکباره صبح پنج‌شنبه در چرخشی عجیب ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را دلیل نرفتن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال عنوان کردند.
دلیل چرخش مدیران ورزش چه بود؟!
اما دلیل چرخش مدیران ورزش آن هم در روزهای پایانی مهلت تعیین شده برای ترک پست افراد بازنشسته چه بود؟!  پاسخ روشن است، تحرکات مدیران فوتبال و ارتباطاتی که آنها با اینفانتینو (رئیس‌فیفا) و شیخ سلمان (رئیس ‌کنفدراسیون فوتبال آسیا) گرفتند، موجب شد به یکباره موضوع دخالت دولت! و احتمال تعلیق فوتبال ایران مطرح شود.  از جمله این تحرکات می‌توان به نشست‌های مشترک مدیران فدراسیون فوتبال با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون بین‌المللی فوتبال‌اشاره کرد. هر چند عنوان شد سفر چند هفته قبل مهدی تاج به سوئیس و دیدار با جیانی اینفانتینو ربطی به موضوع بازنشستگی رئیس‌و اعضای هیئت ‌رئیسه این فدراسیون ندارد اما اتفاقات اخیر و ارسال نامه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تردیدی باقی نگذاشت که مذاکراتی هم در همین مورد صورت گرفته است. البته این پایان ماجرا نبود، در زمان برگزاری بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران(دیدار پرسپولیس و کاشیما) رئیس‌ فیفا و AFC هم به کشورمان آمدند و باز حمایت ویژه‌ای از مسئولان فوتبال به عمل آوردند.
پس از آن هم کنفدراسیون فوتبال آسیا اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن با‌اشاره به اجرای قانون عدم به کارگیری بازنشستگان تاکید شده بود که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر‌دولتی است و دولت و مجلس نباید دخالتی در امور این فدراسیون داشته باشند.
مدیران فوتبالی در شرایطی برای حفظ صندلی خود پای «دخالت دولت در ورزش» را به میان کشیدند که اولا منع به کارگیری بازنشستگان قانون مصوب مجلس بوده ، نه دولت و ثانیا در اجرای این قانون ۸۰۰ تن از مدیران ارشد در بخش هابی مختلف از جمله ۱۴ استاندار، چند سفیر و مدیران بخش‌های مختلف از جمله ورزش مشمول آن شدند.
در ضمن نباید فراموش کرد که فدراسیون فوتبال علیرغم تاکید مسئولانش بر استقلال و غیر‌دولتی بودن، همواره از حمایت‌های مادی و معنوی بهره مند بوده تا جایی که قبل از جام جهانی 2018 ، دولت از بودجه عمومی مبلغ یکصد میلیارد ریال برای آماده‌سازی تیم ملی در نظر گرفت!
رفتن دبیرکل و پنج عضو هیئت ‌رئیسه
با تمام این تفاصیل روز پنجشنبه در نشست سه‌جانبه مهدی تاج، سیدرضا صالحی امیری و مسعود سلطانی‌فر تکلیف رئیس ‌فدراسیون فوتبال مشخص شد. در حالی که انتظار می‌رفت تاج هم مثل سایر بازنشستگان ورزش رفتنی شود، در نهایت مقرر گردید او با استفاده از ماده 60 قانون خدمات رسانی به ایثارگران مسئولیت قبلی خود در فولاد مبارک سپاهان بازگشت به کار شود و از این طریق برای یک بار از این قانون استفاده کند.
البته مشکل بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال تنها مربوط به مهدی تاج نبود و پنج عضو هیئت ‌رئیسه این فدراسیون نیز به دلیل بازنشسته بودن باید مسئولیت خود را ترک کنند. محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال، عبدالکاظم طالقانی، حیدر بهاروند، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان و علی کفاشیان اعضای هیئت‌ رئیسه این فدراسیون به دلیل بازنشسته بودن باید استعفا بدهند.
براساس اعلام خبرگزاری مهر با توجه به تصمیماتی که در نشست سه جانبه اتخاذ شده مقرر است مجمع فدراسیون فوتبال تا قبل از 15 آذر تشکیل شود و طی آن اعضای بازنشسته فدراسیون استعفای خود را از مسئولیت هایشان اعلام کنند و جانشینان آنها در همان نشست معرفی و انتخاب شوند. این بازنشسته‌ها در حالی فدراسیون را ترک خواهند کرد که مهدی تاج همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد.


کد مطلب: 366600

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/366600/حفظ-صندلی-ریاست-قیمت-تهدید-تعلیق-تاج-بازنشسته-فدراسیون-فوتبال-ماندنی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com