تاریخ انتشاريکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۳۶۵۴۲۲
رئیس‌فدراسیون کشتی در واکنش به نتایج ضعیف تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی بوداپست گفت: اگر به فکر حل کردن مشکلات نباشیم، شکست‌های بیشتری در انتظار ورزش است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، روز سوم مسابقات جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۸ دیروز به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار شد. در 2 روز ابتدایی فرنگی کاران ایرانی نتایج خوبی نگرفتند و در ۴ وزن اول دستشان از مدال کوتاه ماند. در 3 وزن دوم هم که دیشب دیدارهای رده‌بندی و فینال آن برگزار می‌شود، فقط حسین نوری در وزن ۸۷ کیلوگرم به مرحله شانس مجدد راه یافت. این کشتی‌گیر هم دیروز در این مرحله شکست خورد تا شانسی برای کسب مدال برنز نداشته باشد.
در ۳ وزن پایانی که دیروز مراحل مقدماتی برگزار می‌شود و از فینالیست‌ها هم رونمایی شد، پژمان پشتام در وزن ۷۷ کیلوگرم، مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم و شهاب قوره جیلی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفتند.
این ۳ فرنگی‌کار که آخرین شانس‌های تیم علی ‌اشکانی برای شکستن طلسم فینال و البته کسب مدال بودند، خیلی زود مقابل حریفان شکست خوردند. پژمان پشتام و شهاب قوره جیلی در همان دور نخست شکست خوردند و در ادامه هم حذف شدند. مهدی علیاری نیز در وزن 97 کیلوگرم بعد از یک برد، خیلی زود باخت.
البته علیاری برای کسب مدال برنز شانس داشت اما آنچه مشخص شد این بود که تیم ملی کشتی فرنگی هم مثل آزاد حتی یک فینالیست نداشت. البته کارنامه کشتی فرنگی ضعیف‌تر بود زیرا این تیم تا قبل از کشتی‌های علیاری در شانس مجدد حتی یک مدال هم کسب نکرده بود!
دریغ از کسب یک طلا!
در رقابت‌های دیروز، حسین نوری نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران در مبارزه خود در گروه بازنده‌ها برابر آرتور شاهینیان از ارمنستان با نتیجه ۸ بر ۵ شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
شهاب قوره‌جیلی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم در دور نخست به مصاف زویادی پاتاریدزه دارنده مدال نقره زیر 23 سال جهان از گرجستان رفت و ۲ بر یک شکست خورد و با توجه به شکست ۲ بر ۲ این کشتی‌گیر در دور بعد برابر رقیب کوبایی،قوره‌جیلی نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت تا هشتمین حذف شده کشتی فرنگی ایران در این رقابت‌ها باشد.
پژمان پشتام نیز در وزن ۷۷ کیلوگرم در همان دور نخست شکست خورد و با توجه به شکست ۲ بر صفر این کشتی‌گیر اوکراینی در دومین مبارزه برابر حریفی از مولداوی، پشتام نیز حذف شد تا یک ناکامی تمام عیار برای کشتی فرنگی ایران و بدتر از کشتی آزاد که ۳ مدال برنز گرفت بدست بیاید.
اما مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران است که در دور نخست برابر حریف ترکیه‌ای به برتری رسید اما مقابل موسی اولویف از روسیه 4 بر یک شکست خورد.
انتظار یک طلا را داشتیم
نتایج ضعیف تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی واکنش رسول خادم را به دنبال داشت تا جایی که او دیروز گفت: انتظار ما از کشتی آزاد این بود که حداقل یکی از ۳ مدال برنز ایران طلا باشد اما این اتفاق نیفتاد. درست است تعدادی کشتی‌گیر کم تجربه و جوان در ترکیب تیم ملی بودند اما این انتظار که حداقل یک فینالیست داشته باشیم انتظاری به‌جا بود.
وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در ارزیابی‌های فنی در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی به چشم می‌خورد این است که‌اشتباهات فنی بیش از حد طبیعی و قابل پیش‌بینی است و این بحث بسیار جدی است. ما در رقابت بسیار نزدیکی با کشورهایی مثل آمریکا، روسیه، ترکیه، اوکراین، کوبا،گرجستان و چند کشور دیگر هستیم اما مشکلات مالی در چند وقت گذشته که بدلیل محدودیت‌های ارزی و منابع مالی محدودی که در اختیار وزارت ورزش قرار دادند و وزارت ورزش هم تا آنجا که من در جریان هستم نمی‌تواند بیشتر از حدی که برایش تعیین کرده‌اند به فدراسیون‌ها بدهد، باعث عدم حضور قهرمانان ما در تورنمنت‌های تدارکاتی شد.
خادم تصریح کرد: عدم حضور کشتی‌گیران در تورنمنت‌های بین‌المللی باعث شد بسیاری از‌اشتباهات حتی پیش پا افتاده فنی که باید در مسابقات بین‌المللی متوسط مرتکب می‌شدند و رفع می‌شد، کشتی‌گیران این‌اشتباهات را با خود به مسابقات مهم جهانی آوردند و در این رویداد بزرگ مرتکب چنین‌اشتباهاتی شدند.
رئیس ‌فدراسیون کشتی افزود: مسابقات جهانی امسال و سال آینده با توجه به پوست‌اندازی در کشتی آزاد و بعضا فرنگی، مسابقاتی است که ما ترکیب خود را در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ می‌توانیم پیدا کنیم البته با توجه به محدودیت‌های ارزی، اعلام شده غیر از مسابقات جهانی و آسیایی ارز با نرخ تعدیل شده در اختیار قدراسیون‌ها قرار نگیرد.
وی با بیان اینکه ما روز به روز‌اشتباهات فنی را با خود به سوی المپیک همراه می‌بریم گفت: جوانان ما باید بصورت مرتب در تورنمنت‌های بین‌المللی حاضر شوند تا ایرادات‌شان در راه حضور در میادین بزرگ مثل جهانی و المپیک برطرف شود. از سوی دیگر رقبا از این فرصت برای پیشرفت بیشتر استفاده می‌کنند.
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد خاطرنشان کرد: انتظارات از قهرمانان ما در رشته‌های المپیکی مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو بالاست اما به هیچ وجه این امکان فراهم نیست که در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت کنیم تا بتوانیم ایرادات و نقایص فنی کشتی گیرانمان را برطرف کنیم. شاهد تلاش‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودم اما متاسفانه گاهی می‌بینم برخی دوستان دیگر که بعضا داییه مهربان‌تر از مادر هم می‌شوند به این مشکلات که می‌تواند ورزش ما را در المپیک دچار مشکل کند توجهی ندارند. این واقعیتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد بزودی شکست‌های دیگر نیز در انتظار ورزش ایران خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴