حالا اما احضار برخی چهره‌ها مثل علی دایی و صادق زیباکلام جنجال زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای ایجاد کرده اند این در حالیست که براساس بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری برنا، همه افرادی که به جمع آوری کمک اقدام کرده بودند احضار شده‌اند تا تکلیف این پول‌ها مشخص شود. نرگس کلباسی، فعال اجتماعی، در توئیتر از احضارش خبر داده و البته تاکید کرده پس از نشان دادن اسناد رسمی حسابداری، از او تقدیر شده است.  البته گویا برخی از شخصیت‌هایی که آنها را سلبریتی می‌خوانیم در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی تخلفاتی مرتکب شده‌اند و همین هم باعث شده قوه قضائیه تصمیم بگیرد از همه سلبریتی ها دعوت کند تا در مورد اقداماتشان توضیح دهند.

صادق زیباکلام یکی از این شخصیت‌هاست که در مورد احضار خود می‌گوید: من همواره گزارشاتی را در خصوص عملکرد تیمی که با من در منطقه زلزله زده همکاری می کنند ، هم به مردم و هم به مسئولان قضایی ارائه داده‌ام ولی نمی‌دانم مجددا چرا مرا احضار کرده‌اند و همچنین علی دایی را؟ اینگونه رفتارها به اعتماد جامعه لطمه وارد می‌کند.

متن گفت وگوی خبرنگار برنا با صادق زیبا کلام را می خوانید:

- باتوجه به اینکه دسته‌ای از مردم برای کمک به شخصیت‌های شناخته شده در بازسازی و یا کمک به افراد نیازمند همواره پیش قدم هستند ولی می‌بینیم در مقابل دستگاه‌های نظارتی به این موضوع واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. دلیل این واکنش‌ها چیست؟

من می‌توانم دو سه دلیل برایش پیدا کنم. اولا  فکر نمی‌کنم واقعا انگیزه خاصی باشد که مثلا کسی درون نظام بخواهد آقای علی دایی یا مثلا بنده یا سلبریتی‌های دیگر را در بین مردم ناموجه جلوه بدهند یا زیر سوال ببرند و واقعا فکر نمی‌کنم چنین قصدی  وجود داشته باشد. در مورد خودم می‌توانم کاملا تصور کنم شاید افرادی که با بنده سمت و سوی افکار سیاسی ندارند نگاه مثبتی هم ندارند و شاید سنگ اندازی هایی انجام گیرد ولی در مورد دیگر سلبریتی هایی که در این امر وارد شدند واقعا تصور نمی کنم چنین چیزی باشد، در مورد آقای جواد خیابانی، آقای علی دایی اصلا مسئله این که بگوییم کسی قصد و غرض دارد نیست.  می‌گویم اگر به فرض  محال در مورد من چنین موضوعی وجود داشته باشد در مورد دیگر سلبریتی ها قطعا چنین فرضی وجود ندارد.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که پس مشکل چیست و اصلا چه   ایرادی می تواند وجود داشته باشد که از ریز عملکرد در خصوص پولی که  از حساب مردم به حساب  سلبریتی ها  واریز شد تا به وضعیت زلزله زدگان سامان ببخشد  سوال شود؟

بخشی از ایراد و شاید مشکل ایجاد شده در این خصوص  بر می‌گردد به اینکه به هر حال کسانی که با عنوان سلبریتی معروف شدند و در جریان زلزله مورد اقبال مردم قرار گرفتند همراه  تفکر  خاصی نبودند.  بنابراین از همان ابتدا هم خیلی نگاه مثبتی نسبت به ما وجود نداشت و تا به این روز هم به تبع این مسئله ادامه پیدا کرد و من مطمئن هستم اگر من یا آقای دایی یک چهره نزدیک به تفکر خاصی در مسیر سیاسی بودیم  قطعا چنین برخورد نمی‌شد که احضاریه بفرستند و این نکته اول. نکته دوم برمی گردد به نحوه برخوردی که از سوی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفت و جز لغت برخورد لغت دیگری برایش ندارم چون نیازی به احضاریه ارسال کردن نبود.

به‌نظر شما برخورد مناسب  قوه‌قضاییه و پلیس در این  خصوص چگونه باید می بود ؟

به این شکلی که دارد برخورد می شود گویی یک خلاف یا یک گناهی اتفاق افتاده است در حالی که اصلا بدون این که احضاریه  و اخطار بفرستند می شد که مسئله را مورد بازرسی قرار داد. به شخصه از شروع کار که تقریبا آغازش  اواخر آبان سال گذشته بود تا به امروز  که یازده ماه از آن زمان می گذرد در رابطه با بررسی عملکرد تیمی که با من در این مسیر همراه بودند دوازده مرتبه به کرمانشاه سفر کردم که هفته گذشته آخرین سفر تا به امروز بود که برای توزیع لوازم و تحریر به منطقه رفتیم و هر مرتبه که به منطقه سفر کردم و بازگشتم گزارش کاملی از آنچه انجام شده است را در چند صفحه تایپ شده نوشتم و در صفحه اینستاگرام و در کانال تلگرام منتشر کردم. مجموع این گزارشات حدود ۱۰۰ صفحه به صورت مکتوب موجود است. در این یازده ماه،  یک نفر نه در نیروی انتظامی و نه از قوه قضاییه به خود این زحمت را نداد که یک بررسی کند که اینجانب چه گزارش هایی منتشر کرده ام و مطالعه بفرمایند. اگر هم مطالعه فرموده اند و مشکل و مسئله‌ای وجود داشت یا دارد  می‎توانستند خیلی متین‌تر و مودبانه‌تر بگویند آقای زیبا کلام شما امروز بیایید بازرسی کل کشور یا بخشی از   قوه قضاییه یا نیروی انتظامی تا در این مورد صبحت کنیم و بپرسند که  چقدر در حساب بنده پول واریز شده  و این پول‌ها خرج چه چیزهایی شده است. البته همه این موارد را  (چهارشنبه ۱۱ مهرماه)  با کلی اسناد و مدارک و پرینت حساب و ... به پلیس آگاهی بردم و تحویل ماموران دادم و نیازی به اینقدر سر و صدا نبود. یعنی دادستان محترم طوری عنوان کردند که سلبریتی‌ها باید بیایند حساب پس بدهند که انگار سلبریتی‌ها مال مردم را خورده‌اند.

  دیروز  رییس پلیس آگاهی ناجا  گفت‌وگویی در این خصوص داشت و گفت: «به‌هیچ عنوان بحث مجرمیت و بازداشت این افراد(سلبریتی‌ها) مطرح نیست، این افراد با حکم قضایی دعوت شدند و قاضی از ما خواسته بود از این افراد دعوت کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم. در مورد چند نفری هم ما قبلا چند مرتبه  رفتیم و جوابی ندادند و مأموران در نهایت  مجبور شدند برای اجرای دستور قضایی احضاریه را الصاق کنند.» با توجه به این توضیحات، آیا قبل از ارسال احضاریه از شما دعوت صورت گرفته بود ؟

بنده دعوت نشده بودم و هیچ تماسی از نیروی انتظامی و یا  اداره آگاهی با بنده گرفته نشده بود همچنان که سه ماه پیش و در اوایل تیر ماه از قوه قضاییه با من تماس گرفتند و همان فردا و پس فردایش به آنجا رفتم.  از سوی  نیروی انتظامی هیچ تماسی با بنده نگرفته‌اند که من بگویم نمی‌روم. بعد از آنکه احضاریه‌ای که همسایه‌ام  تحویل گرفته بود به من ارائه دادند رأس همان ساعت مقرر همه اسناد را برداشتم و به آگاهی مراجعه کردم. فکر می‌کنم که هم قوه قضاییه هم نیروی  انتظامی خیلی بهتر از اینها می‌توانستند با ما رفتار کنند و خیلی راحت‌تر از اینها می ‌توانستند سوالات خود را بپرسند و جلسه بگذارند و برویم و تلفنی اطلاع دهند تا مسئله به راحتی حل و فصل شود.

چهارشنبه (11 مهرماه ) که پس از دریافت احضاریه به اداره آگاهی مراجعه کردید رفتار ها با شما چگونه بود و چه پرسیدند و چه اسنادی را ارائه دادید؟

رفتارها خیلی محترمانه بود ؛ حتی رئیس آگاهی افزون بر چای برای من دمنوش  درست کرد و یک ساعت و نیم با فرماندهان و مسئولان اداره آگاهی صحبت کردم و در خصوص  دهکده امید که در کرمانشاه در حال ساخت آن هستم توضیح دادم و از اینکه چه کارهایی صورت گرفته است و چه میزان پول از سمت مردم در حساب بنده واریز شد و با آن چه کردم پاسخ دادم  در خاتمه هم از من خواستند هر آنچه برایشان توضیح دادم را به صورت مکتوب برایشان بنویسم ؛گفتم چشم و حدود یکی دو  ساعت هم به صورت مکتوب نوشتم دراین مدت هم رفتارها محترمانه بودو حتی  افسری که سوال می کرد و جواب می گرفت زمان رفتن  تا دم در خروجی مرا بدرقه کرد  اما من می‌خواهم بگویم اصلا نیازی به این نبود که وقت‌شان را هدر دهند و توضیحات کامل در صفحات مجازی بنده به صورت کامل منتشر شده بود . می‌دانم که نیروی انتظامی در حقیقت ضابط قوه قضاییه است و قاضی به آنها گفته که به  زیباکلام، علی  دایی،جواد خیابانی و ... بگویید بیایند اما همه حرف من به قوه قضاییه و دادستان محترم این است که شما طوری به سلبریتی‌ها دارید نگاه می‌کنید که انگار  مجرم هستند و شما می‌خواهید این مجرم بودن را اثبات کنید. از همان ابتدا هم قوه قضاییه می‌توانست یکی یکی ما را بخواهد و بنده را خواستند. سوال من این است که من در تیرماه چند ساعت بازپرسی شدم اگر ابهام و مشکل و مسئله‌ای بود چرا در همان بازپرسی مجددا به من تلفن نزدند که مثلا  شما پرینت بانک را بیاور یا شما اینجا گفتی دویست؛ سیصد میلیون تومان کانکس خریدید این را بی زحمت فاکتورش را بیاورید. هیچ تماسی با من از قوه قضاییه نگرفتند و یک مرتبه می‌بینم سه ماه بعد آگاهی می‌گوید احضار شدید و احضاریه به خانه ام ارسال می شود و از دست همسایه دریافت می کنم.

اینکه احضاریه ارسال شده است شاید مهم باشد و قابل تامل ولی به نظر می رسد بررسی قضایی و پلیسی در این خصوص ایراد بزرگی نیست به هرحال تحقیق در مورد اینکه پول واریزی به حساب سلبریتی ها چه شد بارها از سوی رسانه ها مطرح شده بود و اصلا خود مردم هم نیاز به شفاف سازی داشتند که پول ها صرف چه شد. 

من آن چیزی را که اتفاق افتاده در صفحه اینستاگرامم منتشر کردم اگر خوب است و خیلی عالی است پس چرا مسئولان و رئیس پلیس آگاهی ناراحت است؟ و اگر رفتار درست بوده پس چرا دارند توضیح می‌دهند؟  من معتقدم نادرست بوده،اصلا از مردم بپرسید  این چنین عمل کرد آیا  درست است یا نه؟ اصلا یک نظرسنجی بگذارید. بنده به شخصه معتقدم رفتار قوه قضاییه درست نبوده است.

پس از وقوع زلزله شما اعلام کردید که با پول های اهدایی مردم  دهکده‌ای به نام امید را در مناطق زلزله زده احداث می‌کنید، وضعیت ساخت دهکده امید؛ این روزها پس از یازده ماه از وقوع زلزله کرمانشاه در چه مرحله ای است ؟

بعد از مطالعات و مشورت زیاد با اساتید دانشگاه رازی در  کرمانشاه و اساتید دانشگاه کردستان در سنندج و اساتید دانشگاه صنعتی شریف و مسئولان محیط زیست و خیلی‌های دیگر به این نتیجه رسیدیم که یکی از روستاهای زلزله زده که با خاک یکسان شده را بر اساس الگوهای توسعه پایدار بازسازی کنیم علت هم این بود که  با پولی که من جمع کرده بودم که  حدود ۳ میلیارد و خورده‌ای بود حداکثر می‌توانستم ۳۰۰ کانکس بخریم یا حداکثر می‌توانستیم؛ ۷۰ یا ۱۰۰ خانه بسازیم؛ با توجه به اینکه بنیاد مسکن اعلام کرده بود   حدود ۱۶ هزار خانه  ویران شده را  می‌سازد؛ کانکس هم که ۶ یا ۷هزار تا بنیاد مسکن با قرارگاه خاتم الانبیا قرارداد بسته بود  و به علاوه مردم و خیرین  مدام کانکس می‌فرستادندبرای همین ما به فکر یک کار بلند مدت تر افتادیم که مثل یک الگو برای ساخت و ساز های منطقه  باشد. بخشی از این طرح صرف این می شد که  مثلا فاضلاب ساکنین روستا  به جای اینکه در رودخانه بریزند یا داخل زمین و آب‌های زیرزمینی شود  و خاک را آلوده کند با لوله کشی  فاضلاب به بیرون از دهکده برده  و تصفیه شود . در بخشی دیگر از طرح ما می‌خواهیم یک خانه روستا بسازیم که  صرف بازآموزی زنان روستا شود ؛یعنی دخترانی که در  ۱۳ ،۱۴ سالگی ازدواج کردند و از تحصیل محروم  ماندند این فرصت و امکان را برای آنها فراهم کنیم که استعداد و هنرهایی که دارند را نشان دهند. می‌خواهیم یک مزرعه خورشیدی بسازیم که به جای استفاده از انرژی فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده شود. این نکته لازم به ذکر است که این فکر و تصمیم از سوی بنده مطرح نشده است بلکه سال ها است  فعالان مدنی  در کرمانشاه و کردستان قصد اجرایی شدن آن را داشتند . کارهای دیگری هم درحال اجرا است که  در همان هفده گزارش انتشار یافته است  ولی اصل کار ما که همان ساخت کارگاه برای زنان ، مزرعه خورشیدی و لوله کشی فاضلاب و ساخت تصفیه خانه را باید صبر کنیم تا خانه‌های روستا ساخته شود و روستا پاکسازی شود ، سپس  این کارهای بلند مدت  که در جهت بهبود وضعیت معیشت است انجام دهیم.

    نزدیک یک سال  از زلزله کرمانشاه  گذشته،  دهکده امید چند در صد  پیشرفت داشته است ؟

 بازسازی روستاها، بازسازی این  ۱۶ هزار واحد روستایی که در زلزله ویران شدند برعهده   بنیاد مسکن است. دولت  به بنیاد مسکن بابت ساخت هر  واحد روستایی ۳۰ یا ۳۵ میلیون تومان بودجه داده است ؛ بنیاد مسکن به ساکنین دهکده امید و ساکنین ۵ هزار روستای دیگر گفته است ، شما ۲ کار می‌توانید انجام دهید، اول اینکه  خودتان منزلتان را بسازید و وقتی شروع کردید به ساختن هر قدر که پیشرفت کردید مهندسین ناظر بنیاد مسکن می‌آیند و می‌گویند این واحد مسکونی در این روستا مثلا به اندازه ۵،۷، ۱۰ میلیون تومان خرج کرده و از محل آن ۳۰ یا ۳۵ میلیون تومان به شما ۷ میلیون تومان داده می‌شود. شکل دیگر این  است که شما بگویید من خانه‌ام را  نمی‌سازم و  پیمان کار بنیاد مسکن می‌آید و می‌سازد. الان در دهکده امید افرادی  دارند خودشان خانه‌هایشان را می‌سازند که هر چقدر که جلو می‌روند از آن وام به آنها پرداخت می‌شود و یک عده هم ساخت منازلشان را به  پیمان کار بنیاد مسکن سپرده اند، در آخرین سفری که به منطقه دهکده امید داشتم حدود 20 خانه ساخته شده بود .در ساخت منازل برای دهکده امید ما از تکنولوژی تری دی پانل استفاده کردیم، چون منطقه زلزله خیز است و با این روش اگر دوباره زلزله بیاید در روستاهای دیگر نمی دانم تاچه میزان دوباره خسارت ایجاد می شود  ولی در دهکده امید تلفات بسیار کم خواهد بود  آنهم به این دلیل که  در تکنولوژی تری دی پانل  به جای بتن و سیمان و مصالحی  مثل اسفنج و فوم  استفاده شده است  که فوق العاده سبک بوده  و در زلزله تخریب و تلفات‌اش خیلی  کم است. منتهی هزینه ساخت خانه با این مصالح را  بنیاد مسکن قبول  نمی‌کرد و ما هزینه ساخت خانه با این روش را برای خانوارهایی که ساکن این روستا هستند و   نان آورشان را در جریان زلزله از دست دادند پرداخت کردیم .

  مبحث این است که   پس از زلزله مردم ایران  آمدند و مبلغی را واریز کردند تا به هموطنان خود کمک کنند برای اینکه در شرایط بحرانی هر چه سریعتر زندگیشان سامان پیدا کند  ولی اکنون شک و شبهه به وجود آمده است که انگار پول ها صرف کمک برای سامان بخشیدن به اوضاع زلزله زدگان نشده است این تصور و شک در اعتماد مردم در کمک به سلبریتی‌ها چقدر می تواند منفی باشد؟

به شخصه ریز تمام عملکرد خود را هم به مردم در فضای مجازی و هم به پلیس آگاهی ارائه داده ام .اینکه اینگونه احضاریه می فرستند و این باور را القا می کنند که سلبریتی ها کاری در منطقه زلزله زده نکرده اند متأسفانه انعکاس اجتماعی نامناسبی در بر خواهد داشت و به  اعتبار عمومی سلبریتی ها  لطمه می‌زند یعنی اگر باردیگر ؛ خدایی نکرده سیل و یا زلزله‌ای رخ دهد  مردم می‌گویند آن دفعه که معلوم نشد پول های اهدایی  چی شد، زیبا کلام و دایی و... گویا پول‌ها را خوردند! و این دقیقا نتیجه ای است که در اثر برخوردهای نادرست با نوع درخواست عملکرد شکل خواهد گرفت و شاید گرفته است . نهایت اینگونه برخوردهای این است که انگار دارند به مردم می گویند خیلی هم به این سلبریتی ‌ها اعتماد نکنید!