تاریخ انتشاردوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کد مطلب : ۳۶۳۸۷۵
رئیس اسبق کانون صرافان گفت: وقتی رئیس‌جمهوری می‌گوید بین یک تا دو درصد ارز بازار را دولت تامین نمی‌کند، بدان معناست که قبول دارد ۹۸ درصد بازار دست دولت است، (لذا دولت) چطور نمی‌تواند آن دو درصد را کنترل کند؟
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی‌اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: متاسفانه بارها شنیده‌ایم که مسئولان بانک مرکزی عنوان می‌کنند که بازار آزاد نقش چندانی در معاملات نداشته و اولویت آنها نیست!
وی افزود: متاسفانه شاهدیم در این بازار دلار به حدی نوسان دارد که به یکباره تا ۱۹ هزار تومان رسیده و بار دیگر تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم ریزش دارد. این نوسانی مخرب است، مگر بانک مرکزی نظارتی ندارد که این‌گونه باید دلار دچار تلاطم شود؟
رئیس اسبق کانون صرافان ادامه داد: این بانک باید بتوانند با کنترل و ردیابی معاملات بازار آزاد به موقع با اجرای سیاست‌های درست و تزریق مثبت و منفی بازار را کنترل کند نه اینکه آن را رها کرده باشد.
به گفته سمیعی، وقتی رئیس‌جمهوری می‌گوید بین یک تا دو درصد ارز بازار را دولت تامین نمی‌کند، بدان معناست که قبول دارد ۹۸ درصد بازار دست دولت است، (لذا دولت) چطور نمی‌تواند آن دو درصد را کنترل کند؟
وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود بار دیگر باید بانک مرکزی به اجرایی شدن سیاست تک نرخی کردن ارز توجه داشته باشد، گفت که بانک مرکزی از ابتدای دولت آقای روحانی بارها وعده تک نرخی کردن ارز را داد، اما به هر حال شرایط کامل فراهم نشد و این وعده از کوتاه‌مدت به بلندمدت رسید.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تک‌نرخی کردن واقعی ارز به دو جهت ضروری است توضیح داد: یک مورد جلوگیری از رانت است، از سوی دیگر در تک‌نرخی‌کردن ارز این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که جنبه روانی تورم در جامعه معمولا بر اساس بالاترین نرخ‌ها که همانا نرخ در بازار آزاد است شکل می‌گیرد.
سمیعی اضافه کرد: حتی اگر بپذیریم که ۹۸ درصد بازار ارز دست دولت و فقط دو درصد در اختیار آن نیست، باز هم داستان از این قرار است که اگر ارز تک‌نرخی نباشد حتما نرخ‌های متفاوت و بالای موجود است که جنبه روانی داشته مردم بر اساس همین ارقام موجود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی جمع‌بندی می‌کنند که در همان بازار دو درصدی ثبت می‌شود و کاری ندارند که آیا دولت دلار چهار هزار و 200 تومانی و یا هشت هزار تومانی به واردکنندگان اختصاص می‌دهد.
وی بیان کرد: این در حالی است که اگر دلار چهار هزار و 200 تومانی به واردکننده می‌دهیم حتی اگر فرض را هم بر این بگذاریم که با این نرخ واردات کالایی انجام و با قیمتی معقول توزیع می‌شود، ‌ چطور می‌توان تضمین کرد با توجه به نرخ بالای دلار بازار آزاد صادرکننده‌ای اقدام به خرید همین کالای وارداتی با دلار چهار هزار و 200 تومانی نکرده و آن را صادر نکند؟ بنابراین در هر حال چند نرخی بودن ارز نتیجه مثبتی نخواهد داشت و تا زمانی که این فرآیند ادامه دارد نمی‌توان انتظار بهبود چندانی داشت.
رئیس اسبق کانون صرافان به شرایط موجود صرافی‌ها در نتیجه اجرای سیاست‌های ارزی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از شعارهای دولت تدبیر و امید رونق فضای کسب و کار بود، اما متاسفانه این شعار در فضای کسب و کار صرافان مصداقی ندارد و شاهد عدم تمدید مجوز بیش از ۶۰۰ صرافی دارای مجوز و از طرف دیگر گسترش فعالیت دلالان و فعالان بدون مجوز در عرصه خرید و فروش ارز بودیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما