گسترش ناآرامی‌ها و برقراری مقررات منع آمد و شد در بصره

عامری: وزرای العبادی استعفا کنند

تاریخ انتشارجمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد مطلب : ۳۶۳۲۶۱
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، استان بصره برای چند مین بار د ر ماه‌های اخیر صحنه اعتراضات مردم خشمگینی است که به مشکلات معیشتی در این استان اعتراض دارند. با گسترش موج جدید درگیری‌ها در بصره و آتش زدن ساختمان‌های دولتی و احزاب سیاسی، پلیس مقررات منع آمد و شد برقرار کرده است. رئیس سازمان بدر عراق با حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز مردمی، از وزرای مسئول خدمات‌رسانی خواسته یا به بصره سفر کنند یا استعفا دهند.

با گذشت سه ماه از شروع اعتراضات مردمی در استان بصره، همچنان مشکل بیکاری، کمبود برق و آب در این منطقه حل نشده است و در روز‌های اخیر تظاهرات مردمی افزایش یافته است. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، معترضان روز پنج شنبه در میدان التحریر بصره تجمع کردند و شهر تا عصر به صورت پراکنده شاهد شعار دادن‌ها و درگیری‌های جسته و گریخته بود، اما هنگام شب ناآرامی‌ها و درگیری‌های شدید نیز آغاز شد. به گفته منابع خبری، بیش از ۱۰ مقر دولتی و حزبی در این استان به آتش کشیده شد. معترضان در بصره به اقامتگاه استاندار، مقر‌های حزب بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی و ساختمان چند شبکه عراقی حمله کرده و بیشتر آن‌ها را به آتش کشیده‌اند. برخی رسانه‌های عراقی از قصد معترضان برای حمله به سایر مراکز در این شهر از جمله برخی کنسولگری‌های خارجی خبر می‌دهند. همزمان اعلام شد که در شهر بصره مقررات منع آمد و شد برقرار شده است. وزارت بهداشت عراق روز پنج شنبه اعلام کرده بود که طی سه روز گذشته در اعتراضات بصره شش نفر کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به گزارش پایگاه نهرین‌نت، معترضان نسبت به کمبود برق، آلوده بودن آب آشامیدنی، کمبود شغل و ارائه خدمات دولتی نامناسب با نیرو‌های امنیتی درگیر شده‌اند. ساکنان بصره، شهری که بیش از ۲میلیون نفر را در خود جای می‌دهد، می‌گویند که منابع تأمین آب این شهر آلوده به نمک است و باعث شده این آب در تابستان بسیار گرم قابل آشامیدن نباشد و صد‌ها نفر به دلیل نوشیدن این آب بیمار شوند. به گزارش اسکای‌نیوز، همزمان با اعتراضات بصره، روز جمعه سه خمپاره به منطقه الخضرای بغداد که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آنجا واقع است، شلیک شد که پلیس می‌گوید تلفات جانی و مالی به دنبال نداشت. یک منبع که خواست نامش فاش نشود گفت: «پس از این حملات صدای آژیر‌های هشدار در الخضرا بلند شد. خمپاره‌ها از منطقه زیونه در بغداد شلیک شدند.»
موج تازه ناآرامی‌ها در جنوب عراق با تشکیل پارلمان جدید همزمان شده است. هرچند پیش‌بینی می‌شد، انتخابات اخیر و تشکیل پارلمان جدید تا حدی از بار تنش خیابانی بکاهد، اما عملاً تأثیری برجای نگذاشته است. اعتراضات اخیر درحالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید در پی انتخاباتی که در ماه مه برگزار شد، در جریان است و فراکسیون‌های عراقی تاکنون نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت به توافق برسند. این درحالی است که عربستان سعودی و امریکا از این موج اعتراضات بهره‌برداری کرده و تلاش می‌کنند به ناامنی‌ها در عراق دامن بزنند. امریکا در هفته‌های اخیر با مداخله در امور داخلی عراق، سعی کرده است تا در روند انتخاب نخست‌وزیر جدید کارشکنی کند و فرد مورد نظر خود را روی کار بیاورد. بر همین اساس، مقامات واشنگتن نمایندگان عراقی را تهدید کرده‌اند که از نخست‌وزیری که با سیاست‌های امریکا مخالف باشد، حمایت نخواهند کرد. به باور ناظران، امریکا سعی دارد از بی‌ثباتی اخیر به عنوان کارت بازی برای اعمال نفوذ در پارلمان و دولت جدید بهره بگیرد و مشارکت ضعیف جناح‌های سیاسی در انتخابات اخیر عراق آن‌ها را به مداخله بیشتر در صحنه این کشور وسوسه کرده است.
العامری: وزرا استعفا کنند
هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق هم از عملکرد دولت در رسیدگی به مشکلات مردم بصره انتقاد کرد و از وزرای مسئول خدمات‌رسانی خواست یا به بصره بروند و از نزدیک در جریان اوضاع قرار بگیرند، یا اینکه استعفا دهند. به گزارش خبرگزاری المعلومه، العامری ضمن اعلام حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز گفت: «به پلیس توصیه می‌کنیم که از خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز در ارتباط با پرونده خدمات رسانی استفاده نکنند». گروه‌های مقاومت اسلامی عراق نیز پنج شنبه شب با صدور بیانیه‌ای آتش‌زدن مراکز حشدالشعبی در بصره را «سناریوی امریکایی - سعودی» خوانده و خواستار استعفای هرچه سریع‌تر حیدر العبادی از سمت نخست‌وزیری شدند. گروه‌های مقاومت اسلامی عراق تأکید کردند که «العبادی و دولت وی مسئول ناکامی در یافتن راه‌حل‌ها برای رفع محرومیت اهالی بصره از آب آشامیدنی و خدمات ضروری دیگر است». به‌رغم وعده‌های حیدر العبادی برای حل مشکلات در بصره، اما این استان همچنان از مشکلات معیشتی رنج می‌برد و همین مسئله بر شدت اعتراضات مردمی افزوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷