رئيس مجلس خبرگان رهبري خطاب به سران قوا:

سراغ دانه‌درشت‌ها بروید، نه آفتابه دزد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۳۶۳۲۲۲
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، ‌پنجمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز گذشته با دستور کار رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به ریاست آیت‌الله احمد جنتی آغاز به کار کرد. در این اجلاس قرار است رؤسای قوه قضائیه و مقننه گزارشی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات مردم به اعضای مجلس خبرگان رهبری ارائه کنند.

‌ پیش از این آیت‌الله احمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه از رؤسای سه قوه دعوت کرده‌ایم در اجلاسیه آتی حضور پیدا کنند، گفته بود: رئیس‌جمهور اعلام کرد از حضور در این اجلاسیه معذور است.
آیت‌الله احمد جنتی، در ابتدای سخنان خود در این اجلاسیه یادآور شد: در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاه‌ها به پای رهبر انقلاب نوشته و ثبت شود. این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردند. اعطای اختیارات خاصه به دستگاه قضا برای برخورد ویژه و سریع با مفسدان اقتصادی، قرار دادن خطوط قرمز ویژه در مذاکرات هسته‎ای، هنگام امضای برجام و همچنین تصویب کنوانسیون‎هایی خارجی برای جلوگیری از تحمیل خسارت به کشور از جمله این اختیارات است.

وی تصریح کرد: البته ایشان در سخنرانی اخیر خود اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده نتوانستند بخشی از خطوط قرمز ترسیم شده را رعایت و محقق کنند.

قوا برای حل مشکلات مردم اختیارات حداکثری دارند
رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دستور رهبر انقلاب برای تشکیل کارگروه ویژه اقتصادی به ریاست دولت، رئیس جمهور و حضور سایر قوا با اختیارات ویژه که مصوبات آن فراتر از قوای دیگر قابلیت اجرایی شدن داشته و راهی آسان و مهم برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم است.
آیت‌الله جنتی در همین زمینه افزود: دستور ایشان برای تشکیل کارگروه ویژه بررسی آسیب‎های اجتماعی با حضور سران سه قوه و دیگر دستگاه‎ها پیگیری مستمر نتایج جلسات این کارگروه برای سامان دادن به معضلات فرهنگی و اجتماعی، برگزاری جلسات متعدد با هیئت دولت، تعیین تکالیف و وظایف برای دولت، پیگیری انجام وظایف محوله برای حل مشکلات اقتصادی مردم و ارائه راهکار‌های عملیاتی و حساب شده، پیگیری و نظارت ویژه بر مسائل منطقه و عبور ایران از خطرات متعدد منطقه‌ای از جمله تلاش‌ها برای ایجاد ناامنی در کشور با اتخاذ راهبرد‌های دقیق و حساب شده منطقه‌ای و پیگیری اجرای آن از دیگر مواردی است که در این زمینه قابل توجه است. آیت‌الله جنتی تأکید کرد: در حقیقت سیاستگذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبری معظم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاه‎های مختلف اعطا فرمودند. اکنون دستگاه‎های ذی‌ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند.

غیرقابل اعتماد بودن امریکا از عبرت‌های برجام
وی با اشاره به خروج امریکا از برجام و باقی ماندن اروپا گفت: اردیبهشت‌ماه گذشته با وجود انجام تمامی تعهدات برجام توسط ایران، در حالی که امریکا به تعهداتش عمل نکرده بود، رسماً از این پیمان خارج شد. هر چند اروپا اعلام کرد از این توافق خارج نمی‌شود، ولی عملاً اروپا به اهرمی برای پیگیری خواسته‌های امریکا یعنی مذاکره بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای تبدیل شد. عبرت‌گیری از تجربه اعتماد به شیطان بزرگ و طواغیت عالم، غیرقابل اعتماد بودن امریکا برای مذاکرات آینده از عبرت‌های برجام برای آیندگان است. رئیس مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه تصریح کرد: اروپا مدعی باقی ماندن در برجام است، ولی بسته‌ای را اخیراً ارائه داد که حتی انتقاد وزیرخارجه آقای ظریف را هم برانگیخت. طبق فرمایش رهبر انقلاب باید اروپا حسن نیت خود را اثبات کند.
آیت‌الله جنتی با اشاره به رفتار‌های اخیر رئیس‌جمهور امریکا نسبت به ملت ایران گفت: ترامپ با وجود خروج از برجام و اعمال دو مرحله تحریم علیه مردم ایران مجدداً برای فریب مردم اعلام کرده که حاضر است با مقامات ایران بدون پیش شرط مذاکره کند. حتی برخی شیطنت‎ها برای برقراری ملاقات در حاشیه اجلاس سازمان ملل میان ترامپ و آقای روحانی در جریان است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت این مذاکره و اساساً هر مذاکره‌ای با امریکا را از این پس منع فرمودند. وی گفت: امریکا تلاش دارد، اعلام کند که گزینه مقابل مذاکره، جنگ است. رهبر انقلاب صراحتاً فرمودند که «مذاکره نمی‎کنیم و جنگ هم نخواهد شد.» ایشان علت عدم وقوع جنگ را غیرقابل کنترل بودن خسارات و دامنه جنگ احتمالی برای امریکا عنوان کردند.

سراغ برخورد با دانه‌درشت‌ها بروید
رئیس مجلس خبرگان در ادامه به دستور رهبر معظم انقلاب به قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب هر آنچه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم بوده است، اجرا کردند. قوه قضائیه در شرایطی که اعمال فشار خارجی، سودجویی و رانت‌خواری داخلی، دو بازوی ایجاد نارضایتی مردم شده است، با سرعت بسیار زیاد و قاطعیت هر چه تمام‌تر می‌تواند مفسدان دانه درشت از هر جناح و دسته و در هر مقامی را احضار و در پیشگاه ملت به دست عدالت بسپارد تا عملاً راهبرد دشمن برای ایجاد نارضایتی را مختل کرده باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کردند: برادر عزیزمان حضرت آقای آملی لاریجانی، همان‌طور که گفته شد شما باید بروید سراغ دانه‌درشت‌ها. با آفتابه‌دزد‌ها همه می‌توانند برخورد کنند. برخورد هم نشود، مملکت زیر و رو نمی‌شود. ولی آ‌نهایی که عامل تشنج در مملکت هستند و مفاسد اقتصادی را راه می‌اندازند و همه را پریشان کرده‌اند، این‌ها را باید پیدا کرد. در دستگاه‌های دولتی هستند بروید سراغ اینها. در دستگاه‌های دیگر هم هستند. بنابراین از اینجا شروع کنید. این‌هایی هم که برخورد کرده‌اید دست شما درد نکند.
وی تأکید کرد: برخورد سریع و قاطع با مفسدان و رانت جویان داخلی، می‎تواند به مردم برای تحمل شرایط دشوار اقتصادی روحیه بدهد و این حس را به مردم منتقل کند که حاکمیت جمهوری اسلامی درد مردم را فهمیده و با آن همراه است. قوه قضائیه می‎تواند از این موقعیت تاریخی برای ریشه‌کن کردن فساد در کشور حداکثر بهره را ببرد.

مسئولان این وضعیت هزینه اقدام خود را بپردازند
آیت‌الله جنتی در ادامه به موضوع نوسانات غیرمعمول در بازار سکه و ارز، سوء مدیریت و سوءاستفاده سودجویان اشاره کرد و گفت: در ماه‎های گذشته نوسانات بازار سکه و ارز شرایط اقتصادی بسیاری از مردم عادی را دستخوش تلاطم و دشواری کرده است. رهبر انقلاب تأکید داشتند که این اتفاقات ناشی از «سوء مدیریت» و ندانم‌کاری مسئولان است، اگر نگوییم که ناشی از خیانت است. لازم است مسئولان این وضعیت هزینه اقدام خود را بپردازند. برخی افراد که غالباً از رانت اطلاعاتی بهره‌مند بودند، توانستند در این بازار سود‌های کلان و هزاران میلیاردی به جیب بزنند که مهم‌ترین آن پرونده خودرو‌های وارداتی بود.
وی تأکید کرد: لازم است با مسئولان رانت‌خوار در این سطح محکم‌ترین برخورد‌های قضایی صورت پذیرد. سیاست‌های دقیق و درست ارزی و پولی در کشور حاکم شود. مدیریت عاقلانه ارز جلوی اتفاقات مشابه در آینده را می‌گیرد. احتکار سودجویان خون مردم را در شیشه کرده است تا حدی که پوشاک نوزاد را هم در انبار‌ها نگه داشتند تا قیمتش افزایش یابد، برخورد با سودجویان اهتمام جدی می‌طلبد و می‎تواند از نارضایتی عمومی جلوگیری کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم در شرایط تنگنای اقتصادی نمی‎توانند، بپذیرند که مسئولان حقوق‎های نجومی بگیرند و زندگی اشرافی داشته باشند. باید مسئولان این روز‌ها مثل مردم درد‌ها را حس کنند. این تأکید چندباره رهبری معظم انقلاب در ماه‎های اخیر به مسئولان است و تکرار اصحاب تریبون را می‎طلبد.
وی همچنین به موضوع تأسیس کارگروه ویژه اقتصادی از جانب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در ماه‎های اخیر فرمان تأسیس کارگروه ویژه اقتصادی را با حضور سران سه قوه صادر فرمودند. این کارگروه اختیاراتی فراقانونی دارد و بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب، به راحتی می‎تواند تصمیمات کلان برای اصلاح اوضاع اقتصادی مردم اتخاذ کند. این موقعیت بسیار مهم و فراهم کردن همه شرایط لازم برای اهتمام جدی مجلس و دولت و دستگاه قضایی برای حل مشکلات مردم است. رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به پیروزی‎های مقاومت در منطقه اشاره کرد و افزود: در ماه‎های اخیر محور مقاومت و جمهوری اسلامی در منطقه پیروزی‌های چشمگیری داشته که از جمله پایان تقریبی بحران سوریه بود. این پیروزی نشان داد روی پای خود ایستادن مقاومت و جهاد پیروزی‌های بزرگ را نتیجه می‌دهد. در مقابل تفکر سعودی با هزینه میلیارد‌ها دلار و تبدیل شدن به گاو شیرده امریکا در منطقه روز به روز بی‌نفوذتر و بی‌تأثیرتر می‎شود. مقاومت مردم یمن الهام‌بخش و بر همین اساس است. حتی مقابل وحشی‌گری و کشتار کودکان مثل حمله به اتوبوس دانش آموزان، ایستادند و مانع از دست رفتن مناطق کلیدی همچون بندر الحدیده شدند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲