کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاسمی: به اروپا هشدار دادیم، اما ضرب‌الاجل نه!

13 شهريور 1397 ساعت 1:04

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درخصوص اجرای تعهدات برجامی به اروپا هشدار داده‌ایم اما ضرب‌الاجل نه! اظهارات آقای قاسمی مبنی بر پرهیز از اعلام ضرب‌الاجل به اروپا در حقیقت ارسال پالس به طرف اروپایی برای استمرار مذاکرات فرسایشی است.


به گزارش بلاغ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.
خبرنگاری در این نشست از قاسمی پرسید: «آقای عراقچی 7 خرداد گفتند که رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند که چند هفته‌ای به اروپا مهلت بدهند، اما اکنون حدود 4 ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. چرا ایران به صورت رسمی برای اروپا ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کند؟»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: اگر کمی درباره مکانیسم‌های بانکی و پولی و موضوعاتی که به صنعت، فناوری و این نوع همکاری‌ها مربوط می‌شود، فکر کنیم، این معضل حل خواهد شد که این موضوعات به گونه‌ای نیست که برای آن ضرب‌الاجل بگذارید و باید در مجموعه 28 کشور تفاهم و بعد به طرف ایرانی ارائه شود.
وی افزود: طرف ایرانی هم یک ارگان نیست و ارگان‌های متعددی از جمله بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف که در این همکاری‌ها نقش دارند. آنچه مدنظر عراقچی بود این بود که هر‌چه زودتر موضع‌گیری سیاسی اروپا روشن شود و اینکه آیا اروپا در دوران بعد از خروج آمریکا از برجام آمادگی ارائه تضمین‌های لازم ایران برای ادامه کار با اروپای فعلی و طرف‌های برجامی بدون آمریکا دارد، یا ندارد.
قاسمی با بیان اینکه فکر می‌کنم شاهد اراده مثبت سیاسی اتحادیه اروپا بودیم، اظهار داشت: در مذاکرات متعددی این مباحث مطرح شد و ما در مراحل فنی و تکنیکی کار هستیم؛ البته تا حدی این موضوعات به دلایل پیچیدگی خاص خود طولانی شده و قدری هم تعطیلات ماه آگوست و تابستانی اروپا شاید در این تاخیر تاثیرگذار است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ولی اصرار و تأکید ما به اتحادیه اروپا این است که هر‌چه سریع‌تر بتوانند موضوعات باقیمانده‌ای که نتوانستیم درباره آنها تفاهم کنیم و هنوز چارچوب‌های اساسی آن آماده نیست، روشن و به طرف ایرانی ارائه کنند.
وی با بیان اینکه به اروپایی‌ها هشدارهای لازم را داده‌ایم، اظهار داشت: انتظار زیادی در این مورد نخواهیم کشید باید برنامه‌ریزی‌های خود را در درون کشور براساس توان و استعداد ملی خود آغاز کنیم و این کار را شروع کرده‌ایم و اگر هر‌چه زودتر اروپا به این همکاری‌ها بپیوندد می‌توانیم کار جدی‌تری را داشته باشیم و تصمیم نهایی را درباره سیاست‌های کلان آتی جمهوری اسلامی درباره برجام و دیگر موضوعات اتخاذ کنیم.
ضرب‌الاجل 10 خرداد!
گفتنی است-4 خرداد سال جاری- یکی از مقامات ایرانی حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرده بود که ضرب‌الاجل ایران به اروپا، تا پایان ماه می‌(10 خرداد) می‌باشد.
آقای قاسمی در اظهارات خود به ارائه تضمین از سوی اروپا‌ اشاره کرده است. این در حالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا-26 اردیبهشت 97- در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفته بود:«تضمین نمی‌دهیم». موگرینی در اظهارنظری دیگر گفته بود که «تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست». وی همچنین در ماه‌های گذشته گفته بود: «درباره برنامه موشکی ایران اختلافی با آمریکا نداریم».
اظهارات آقای قاسمی درخصوص اینکه «موضوعات به گونه‌ای نیست که برای آن ضرب‌الاجل بگذارید» در حقیقت ارسال پالس به طرف اروپایی برای استمرار مذاکرات فرسایشی است.

خرید زمان برای آمریکا
در ادامه نشست، خبرنگاری از قاسمی پرسید آیا به نظر نمی‌رسد اروپا زمان می‌خرد که ایران را در برابر فشارهای آمریکا تسلیم کند؟ که وی پاسخ داد: الان نمی‌توانم از جای اروپایی‌ها به شما بگویم که زمان می‌خرند یا نمی‌خرند، ولی تاخیر وجود دارد و در برخی موضوعات کندی وجود داشته و ما براساس مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران رفتار خود را تنظیم می‌کنیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.
گفتنی است اروپا در پی آن است تا با مذاکرات فرسایشی، برای آمریکا زمان بخرد. هدف اصلی و مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا، تعلیق و معطل نگه داشتن اقتصاد و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
جنگ روانی برای تخریب روابط ایران و عراق
سخنگوی وزارت خارجه مطالب مطرح شده درباره گردشگران عراقی در ایران  طی هفته‌های اخیر را جنگ روانی گسترده‌ای خواند که برای تخریب روابط ایران و عراق صورت می‌گیرد.
وی افزود: کانون‌های معاند که عزم خودشان را برای تضعیف ایران و تخریب روابط خارجی ایران و ناکام گذاشتن سیاست‌های خارجی ایران با سایر کشورها و همسایگان با شدت بسیاری در حال تلاش هستند و جنگ روانی گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.
موضوع موشکی
قاسمی درخصوص برخی اظهارنظرات مقام‌های اروپایی درباره ضرورت مذاکره موشکی با ایران اظهار کرد: موضوعاتی از این دست پیشتر هم توسط کشورهای اروپایی مطرح شده بود و پاسخ‌های لازم را از سوی مقامات ایران دریافت کردند.
وی تصریح کرد: مذاکرات ما با طرف‌های اروپایی در حوزه همکاری‌های مالی، پولی و بانکی، اقتصادی و مشخصا موضوع برجام بوده و هیچ گاه در مورد موضوع موشکی گفت‌وگو نکرده و نخواهیم داشت.


کد مطلب: 363188

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/363188/قاسمی-اروپا-هشدار-دادیم-اما-ضرب-الاجل-نه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com