تاریخ انتشاردوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۳۶۳۰۰۸
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
سیم فراکسیون امید را کشیده‌اند که هیچ مطالبه اقتصادی از دولت نمی‌کند؟!
فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان بیرون مجلس با وجود اختیارات در مجلس، چرا پیگیر مطالبات اقتصادی مردم از دولت نیستند؟
وطن امروز با طرح این سؤال نوشت: اردیبهشت‌ماه 95 زمانی که نمایندگان لیست امید تصمیم به تشکیل فراکسیون مختص خود در مجلس گرفتند، محمدرضا عارف از حضور 167 نماینده مجلس در آن خبر داده بود! پس اصلاح‌طلبان مدعی بودند اکثریت مجلس همسو با ایشانند.
1- جلسات مجلس با حضور دوسوم نمایندگان رسمیت می‌یابد. 2- شرط کافی برای تصویب هر طرح و لایحه‌ای در صحن مجلس، موافقت بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در صحن است. 3- شرط کافی برای استیضاح هر وزیر، امضای آن توسط10 نماینده است. 4- شرط کافی برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور، امضای یک‌سوم نمایندگان است. 5- طرح‌‌های قانونی با امضای حداقل 15 نماینده قابل طرح در صحن مجلس است.
در این شرایط، سؤال این است که مجموعه اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان اعم از شورای ‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمد خاتمی، چهره‌‌های پشت‌پرده، احزاب و چهره‌‌های شناخته شده، لیست امید و... از اسفند 94 تاکنون کدام اقدام عملیاتی را برای وادار کردن دولت به تحرک بیشتر انجام داده‌اند؟ چرا کسی انجام وعده‌‌های نجومی رئیس‌جمهور را بطور جدی از او مطالبه نمی‌کند؟ یادمان نرفته اینکه شخصی چون عباس عبدی همان ابتدای تشکیل مجلس دهم، با آگاهی از ماهیت رانتی و غیرمعقول لیست امید، خواستار تهیه چند جلد کتاب آموزشی برای نمایندگان و آزمون گرفتن از محتوای کتاب‌ها برای بالابردن سطح سواد و پایین آوردن سطح شوت بودن حضرات شده بود. دیگر چهره‌‌های اصلاح‌طلب نیز خواستار تشکیل اتاق فکری در بیرون مجلس برای راهنمایی نمایندگان لیست امید شده بودند.
مجموعه این واقعیات به علاوه مضحکه‌‌‌هایی که تاکنون از این مجلس دیده‌ایم- سلفی با موگرینی، موزه لوور، استیضاح‌های بی‌خاصیت و...- به ما می‌گوید لابی‌‌های بیرون مجلس، در جهت حرکت نمایندگان در صحن بسیار تعیین‌کننده بوده است.
 نمایندگان لیست امید طی 2/5 سال گذشته، دقیقا در هر زمانی که نوک انتقادات افکار عمومی به سمت مطالبات اقتصادی از دولت رفته است، بلافاصله و بدون فوت وقت، با طرح مسائل حاشیه‌ای و کم‌اهمیت، سعی کرده‌‌اند جهت‌دهی افکار عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. چنین حجمی از فعالیت البته انرژی زیادی از اعضای لیست تکرار می‌گیرد، لذا ظاهرا طی 2/5 سال قبل در مجلس از این حیث تمهیداتی لحاظ شده است. چنانکه کاربری شناخته شده در شبکه‌‌های اجتماعی که یک روز اتفاقی ناهار را در مجلس میهمان شده، می‌نویسد: «هنوز باورم نمی‌شود که ناهار مجلس سلف سرویس با چند نوع کباب، خورشت، جوجه، کشک بادنجان، چند نوع سالاد و دلستر و دوغ و میوه و... باشد! نماینده‌ای از جلوی من رد شد که بشقابش پر از کباب بدون برنج بود و سالاد و سس و مخلفات!»
اتاق فکر گرداننده لیست امید و مقصری که این روزها همراه با عصای تکرارش بالکل از دیده‌ها مخفی شده اما چه می‌کنند؟ عبدالله ناصری، مشاور سیاسی او و عضو شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌‌‌طلبان پاسخ می‌دهد. مشاور محمد خاتمی اخیرا طی مصاحبه‌ای گفته است: «توجه داشته باشید که مشکلات اقتصادی دولت و کشور خیلی فراتر از این است که با سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح و جابه‌جایی چند وزیر حل شود.
علی مطهری، دیگر نماینده لیست امید از آن ‌سو مدعی می‌شود مقصر اوضاع اقتصادی فعلی، کسانی هستند که نگذاشتند برجام اجرا شود. شاید فکر کنید منظورش دونالد ترامپ است اما‌اشتباه می‌کنید؛ مطهری مدعی است منتقدان دولت، مانع اجرای برجام شده‌اند! با این منطق، سوراخ کردن کره ماه هم تقصیر سیخ کباب‌‌‌هایی است که نمایندگان در سلف‌سرویس چرب و نرم مجلس، به هوا پرتاب کرده‌‌‌اند.

روحانی: اروپا عذرخواهی کند بسته پیشنهادی توهین‌آمیز است
محافل رسانه، کمک 18 میلیون یورویی اروپا به ایران را «تحفه طنز اروپا» و «آب نبات چوبی روی میز برجام» ارزیابی کردند.
روزنامه جام‌جم در گزارشی با عنوان تحفه طنز اروپا نوشت: در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری به قراردادها و تعهدات چند میلیارد دلاری خود با ایران، پشت کرده و بازار کشورمان را ترک می‌کنند و اروپایی‌ها هم وعده جریمه شرکت‌هایی را که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند از یاد برده‌اند، به‌ناگاه خبر رسید که کمیسیون اروپا بسته حمایتی 18 میلیون یورویی برای ایران تصویب کرده است.
 18 میلیون یورو برای اقتصاد بزرگ ایران، آن‌قدر ناچیز است که باید این بسته اروپا را یک پیشنهاد تحقیرآمیز و اهانت‌آمیز تلقی کرد.
ارزش قرارداد شرکت فرانسوی توتال با ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نزدیک به پنج میلیارد دلار (معادل 4/3میلیارد یورو) بود،‌ اما این شرکت به‌راحتی به قرارداد خود پشت پا زد و پس از یک سال معطل نگاه داشتن پروژه فاز 11 پارس‌جنوبی، هفته گذشته به بهانه تحریم‌های آمریکا رسماً از آن کنار کشید. حال اروپایی‌ها که وعده داده بودند شرکت‌هایی را که از ایران به علت تحریم آمریکا بروند تحریم و مواخذه می‌کنند، نه تنها این کار را نکردند بلکه وعده بسته حمایتی 18 میلیون یورویی می‌دهند که حدود 0/4درصد ارزش قرارداد توتال با ایران است.
حسن روحانی در صفحات 596، 597 و 598 کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای تاکید می‌کند بعد از نزدیک به دو سال مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی، آنها قصد به نتیجه رسیدن و حل کردن پرونده هسته‌ای ایران را نداشتند و یک بسته پیشنهادی تحقیرآمیز به ایران دادند.
روحانی در صفحه 376 کتاب خود می‌نویسد: «در حوزه اقتصادی هم کار به این دلیل پیش نمی‌رفت که ما می‌گفتیم تحریم‌ها باید شکسته شود اما آنها می‌گفتند اینها مراحلی دارد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان به نتیجه رسید. ما دیدیم که گویی می‌خواهند بحث را چند سال ادامه دهند. پیشنهادهای اقتصادی آنها هم در حد دادن وام و خرید گاز از ایران یا ادامه مذاکرات درخصوص موافقت‌نامه تجارت و همکاری بود.
درمجموع پیشنهاد مذکور در زمینه تقاضاها از ایران بسیار طولانی اما در مورد پیشنهادهای ارائه‌شده به ایران به‌طور مضحکی کوتاه و نارسا می‌باشد. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه می‌سازد. پیشنهاد یادشده توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به‌خاطر آن از ملت ایران پوزش بطلبند».

واگذاری 8 مجله ارگان شهرداری به سردبیر یک مجله استانی
عضو شورای شهر تهران به تخلفات مدیرعامل مؤسسه همشهری اعتراض کرد.
به گزارش «انتخاب»، گروه مجلات همشهری باز هم به تیتر خبری تبدیل شد. این‌بار خبر برون‌سپاری آن به جوان 32 ساله‌ای است که رزومه مطبوعاتی‌اش سردبیری یک مجله استانی است.
محمدجواد حق‌شناس در واکنش به واگذاری 8 مجله همشهری در حساب توییتری خود نوشت: این تصمیم با شتاب‌زدگی و بدون اطلاع، کسب نظر و مشورت با اعضای شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است. موضوع را بررسی و نتیجه را به آگاهی خواهم رسانید.

ظریف 6 بار گفت ‌اشتباه کردم اما باز هم ادامه داد!
شش اعتراف دیرهنگام وزیر خارجه درباره اعتماد به آمریکا به مثابه نوشداروی دیرهنگام است.
روزنامه فرهیختگان درگزارشی نوشت: وزیر خارجه 70 روز بعد از خروج آمریکا از برجام و تعیین فرصت چندهفته‌ای از سوی حسن روحانی برای به نتیجه رسیدن مذاکره با اروپایی‌ها، با انتقاد از سه کشور اروپایی حاضر در برجام گفت که آنها تاکنون هیچ اقدام عملی برای حفظ توافق هسته‌ای و تامین منافع ایران نکرده و صرفا به بیان موضع پرداخته‌اند. یک روز پس از این اظهارنظر ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان اظهار کرد ادامه مذاکره هسته‌ای در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود می‌تواند یکی از‌اشتباهات تیم مذاکره‌کننده درنظر گرفته شود؛ اظهارنظری که البته قبلا هم کارشناسان بر آن تاکید کرده بودند.
«من ‌اشتباه کردم، براساس یک توافقی که (با آقای کری) کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من ‌اشتباه کردم... ما نباید براساس حرف این بابا (عمل) می‌کردیم... ولی این‌کار را کردیم.» اینها را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه می‌گوید؛ اعترافاتی که اواخر آذرماه 95 در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر زبان آقای وزیر جاری شد. جناب ظریف در جلسه مذکور با صراحت گفت که ‌اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم.
محمدجواد ظریف چهارم اردیبهشت 97 درست دو هفته پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، در نشستی که به میزبانی شورای روابط خارجی آمریکا برگزار می‌شد، تصریح کرد: «از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ، وارد کاخ سفید شده حتی یک مجوز «OFAC» [مجوز تجارت با ایران] هم در طول ۱۶ ماه صادر نشده است، بنابراین ایالات متحده همین حالا هم ناقض برجام است.»
29 مرداد 97 در حالی که حدود دو هفته از آغاز دور اول تحریم‌های ثانویه می‌گذرد، محمدجواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر به‌طور تلویحی به غافلگیری‌اش از تحریم‌های آمریکا ‌اشاره کرد و اظهار داشت: ‌«احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند، ولی متاسفانه من‌اشتباه می‌کردم.»
در میانه‌های مهرماه سال گذشته و در شرایطی که قریب به 21 ماه از اجرای برجام گذشته بود، نشریه «نیویورکر» در گزارشی طولانی، جزئیاتی از نشست وزیران خارجه گروه 1+5 و ایران را منتشر کرد. آن‌طور که در این گزارش آمده بود، وزیر امور خارجه ایران در ابتدای این نشست فهرستی از گلایه‌های ایران را مطرح و تصریح کرده بود ایالات متحده آن‌طور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.» اقرار به عدم امکان افتتاح حتی یک حساب بانکی در انگلستان در حالی است که اینک ظریف و باقی رفقا همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد اروپا گذاشته و منتظر معجزه چشم‌آبی‌ها برای احیای برجام نشسته‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴