تاریخ انتشاردوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۰۰۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت: هرچند افزایش کیفیت آب امری بسیار هزینه‌بر است اما برآنیم تا دو عنصر آهن و منگنز را از آب شرب استان حذف کنیم و کیفیت آب را ارتقا دهیم.
۰
plusresetminus
ارتقای کیفیت آب آشامیدنی مازندران با حذف عنصر آهن و منگنز
به گزارش بلاغ، ذبیح‌الله ذاکری صبح امروز در مراسم کلنگ‌زنی تصفیه خانه دراسله سوادکوه، با اشاره به اهمیت و ضرورت سلامت و کیفیت آب شرب، یکی از خطوط قرمز وزارت نیرو و شرکت آبفا را مسئله سلامت و کیفیت آب شرب عنوان کرد و احداث تصفیه خانه دراسله را در راستای بهبود کیفیت آب دانست و افزود: تصفیه‌خانه دراسله به منظور رفع کدورت آب و مسائل شیمیایی احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر 12 درصد از آب شرب از طریق آب‌های سطحی و 88 درصد از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: هدف ما این است تا این میزان را در افق 1420 و 1445 معکوس کنیم و میزان استفاده از آب های سطحی را به 85 درصد برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از جمله اقدامات در حیطه آب و فاضلاب در استان مازندران، طی 5 سال گذشته، به 726 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، ایجاد 12 هزار متر مکعب مخزن، حفر و تجهیز 24 دهنه چاه، افزایش 2هزار لیتر در ثانیه به منابع آبی اشاره کرد.

این مسئول مشکل عمده کیفیت آب شرب در استان مازندران را وجود آهن و منگنز در آن، بیان کرد و گفت: هرچند افزایش کیفیت آب امری بسیار هزینه‌بر است اما برآنیم تا این دو عنصر را از آب شرب استان حذف کنیم و کیفیت آب را ارتقا دهیم.

ذاکری با اشاره به میانگین 13 درصدی برخورداری مازندران از فاضلاب به نسبت میانگین 49 درصدی کشور، مازندران را در این زمینه دچار عقب ماندگی دانست و گفت: تاکنون 380 میلیارد تومان برای فاضلاب استان هزینه شده که از این میزان 180 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید بوده است و سعی داریم این عقب ماندگی را جبران کنیم و با تخصیص اعتبار با شتاب بیشتری جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه میانگین استاندارد مصرف روزانه هر نفر در جهان برابر با 150 لیتر است اما این میزان در کشور برابر با 162 لیتر و در استان مازندران حدود 184 لیتر است و همچنین، با اشاره به اهمیت آب و عدم امکان جایگزینی آن، بر مدیریت مصرف آب تأکید کرد و افزود: شهرهای گروه الف استان در زمان پیک مصرف دچار قطعی و کمبود 450 لیتری آب هستند.

در ادامه این مراسم، سعید یزدانی، فرماندار سوادکوه با بیان اینکه هنوز بسیاری تنها در پی توجه به کمیت آب هستند اما ما علاوه بر کمیت به دنبال کیفیت آب نیز هستیم، افزود: احداث تصفیه‌خانه دراسله برای سلامت عمومی و به‌منظور افزایش کیفیت آب است.

وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی نیز رفاه و سلامت عمومی فراموش نشده است، احداث تصفیه خانه را در راستای همین امر دانست و میزان اعتبار این تصفیه خانه را حدود 5 میلیارد تومان عنوان کرد.

در ادامه مراسم کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه دراسله، محمدرضا اسماعیلی، کوهستانی بودن منطقه، طولانی بودن مسیر و اختلاف ارتفاع را از جمله مشکلات در حیطه آب‌رسانی در شهرستان عنوان کرد و افزود: اختلاف ارتفاع 3 هزار متری موجب هواگرفتن خطوط انتقال و مشکلاتی در زمینه آبرسانی می‌شود.

وی از جمله دلایل کدورت آب در شهرستان سوادکوه، به‌ویژه در نیمه اول سال، را حضور گردشگر در ارتفاعات و بارش تند باران دانست و ادامه داد: احداث تصفیه‌خانه دراسله به‌منظور رفع کدورت آب است.

مدیر آبفا شهرستان سوادکوه ظرفیت مخزن اول این تصفیه خانه را 2 هزار متر مکعب بیان کرد و ادامه داد: پس از پمپ 72 مترمکعبی و گندزدایی، آب به مخزن 500 متر مکعبی وارد شده و سپس انتقال داده می‌شود.

اسماعیلی پروژه‌های شرکت آبفا در شهرستان سوادکوه در هفته دولت را 8 میلیارد و 200 میلیون تومان برشمرد و از جمله این پروژه‌ها به راه‌اندازی ایستگاه پمپ آلاشت با مبلغ 200 میلیون تومان، کلنگ‌زنی تصفیه خانه دراسله با مبلغ 5 میلیارد ریال، اصلاح 15 کیلومتر شبکه خطوط انتقال آب و هزارو200متر اصلاح انشعابات با مبلغ 3 میلیارد تومان اشاره کرد.

*افتتاح روکش آسفالت روستای لاجیم سوادکوه
همچنین هم‌زمان با هفته دولت، روکش آسفالت روستای لاجیم شهرستان سوادکوه به طول 6 کیلومتر و با هزینه یک میلیارد تومان افتتاح شد.

مهرداد زمانی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سوادکوه در این مراسم میزان هزینه برای روکش آسفالت برای 6 کیلومتر از مسیر روستای لاجیم را حدود یک میلیارد تومان برشمرد و از دیگر اقدامات این اداره به احداث دیواره ضامن، لایروبی و تنقیه آبراه‌ها با هزینه 80 میلیون تومان، ساختمان راهدار خانه گدوک با مبلغ 180میلیون تومان و راهدارخانه اوریم با مبلغ 600 میلیون تومان اشاره کرد.

وی از موارد ایجاد رانش در جاده به جنگلی بودن منطقه و وجود آب‌های روسطحی و زیرسطحی اشاره و بر ضرورت نگهداری از جاده‌ها بویژه توسط اهالی روستاها تأکید کرد و افزود: باید دقت شود که در هنگام حمل چوب، میزان توناژ مجاز رعایت شود.

زمانی با بیان اینکه بسیاری از کارهای این اداره در شهرستان در طی سال انجام می‌شود و شاید به‌چشم نیاید، خاطرنشان کرد: امسال این اداره در حدود 10 میلیارد تومان برای انجام خدمات روزمره شهرستان هزینه کرده و برخی از آنها نیز در حال انجام است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲