حسرت وزنه‌برداری و کیانوش رستمی در پایان روز هفتم بازی‌های آسیایی

سهراب و سجاد، این بار در جاکارتا قدرت‌نمایی کردند/ مدال‌های طلای ایران به عدد 14 رسید

تاریخ انتشاريکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۳۶۲۹۸۰
سهراب مرادی در وزنه‌برداری و سجاد گنج‌زاده در کاراته دو طلای دیگر به طلاهای ایران اضافه کردند تا در پایان روز هفتم کاروان ورزشی کشورمان صاحب چهارده مدال طلا شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، روز هفتم از بازی‌های آسیایی جاکارتا با درخشش دو ورزشکار نام آشنای ایران به پایان رسید؛ ورزشکارانی به نام سهراب مرادی و سجاد گنج‌زاده که پیش از حضور در بازی‌های آسیایی، سابقه درخشش در رویدادهای جهانی و المپیک را داشتند.
روز گذشته رقابت‌های دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ برگزار شد و ایران در این دسته دو نماینده داشت که سهراب مرادی توانست مدال طلا بگیرد اما کیانوش رستمی دیگر نماینده ایران که برای نخستین مرتبه در دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه می‌زند، اوت شد.
در حرکات یک ضرب، سهراب مرادی در اولین حرکت ۱۸۲ کیلوگرم را به راحتی بالای سر برد. مرادی در دومین حرکت نتوانست رکورد جهان را بشکند و ۱۸۹ کیلوگرم را انداخت.مرادی در سومین حرکت توانست رکورد جهان را بعد از ۱۹ سال بشکند و به نام خود ثبت کند. سهراب مرادی با مهار وزنه ۱۸۹ کیلوگرم رکورد یک ضرب جهان را که ۱۸۸ کیلوگرم بود یک کیلوگرم شکست و به نام خود ثبت کرد.این رکورد پیش از این در اختیار آکاکیوس کاکیاشویلی وزنه بردار یونانی بود که در مسابقات جهانی ۱۹۹۹ آتن به ثبت رسانده بود.
به این ترتیب سهراب مرادی پیش از وداع با دسته ۹۴ کیلوگرم توانست رکورددار جهان در هر سه حرکت باشد.
در حرکات دو ضرب، سهراب مرادی در اولین حرکت دوضرب ۲۲۱ کیلوگرم را مهار کرد و با مجموع ۴۱۰ کیلوگرم طلای بازی‌های خود را قطعی کرد. مرادی در دومین حرکت پشت وزنه ۲۳۴ قرار گرفت تا رکورد دوضرب جهان را که در اختیار خودش هست را یک کیلوگرم ارتقا دهد که موفق به این کار نشد و وزنه را انداخت. در آخرین حرکت دوضرب دوباره پشت وزنه ۲۳۴ کیلوگرم قرار گرفت که آن را دوباره مهار نکرد با این حال همچنان خودش رکورد دار دوضرب و مجموع جهان است.

گنج زاده به حقش رسید
در رقابت‌های کاراته، ستاره بی‌چون و چرای روز اول سجاد گنج‌زاده‌، بهترین سنگین وزن کاراته جهان بود. سجاد گنج‌زاده در وزن ۸۴+ کیلوگرم که با دو پیروزی راهی دیدار نهایی شده بود، در این مرحله «نگویان مینه کونگ» از ویتنام را شکست داد و به نشان طلا دست پیدا کرد.
وی در دور نخست به دلیل حاضر نشدن «رزق‌اله تنتیش» نماینده فلسطین راهی دور بعد شد و در ادامه «طارق حمدی» قهرمان سال ۲۰۱۸ آسیا از عربستان را نیز ۴ بر یک از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. این کاراته‌کار کشورمان در این مرحله برابر «آدلیت شادیکانوف» از قرقیزستان ۲ بر یک به پیروزی دست یافت و به دیدار نهایی صعود کرد.
گنج زاده برای رسیدن به این طلا چهار سال زحمت کشید، او در دوره قبلی این بازی‌ها هم می‌توانست طلایی شود، ولی دستش از رسیدن به مدال طلا کوتاه ماند.
حمیده عباسعلی دیگر نماینده ایران در روز نخست مسابقات کاراته است که در وزن ‌۶۸+ کیلوگرم به مصاف حریفی از ازبکستان می‌رود؛ در این وزن ۷ کاراته‌کا حاضر هستند. همچنین نماینده کشورمان بعد از کسب نخستین پیروزی، در نیمه نهایی به مصاف برنده ژاپن و ویتنام می‌رود. حریف ژاپنی، «آیومی» رقیب سنتی عباسعلی در آسیا و جهان است.
کاراته یکی از پرامیدترین تیم‌های ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی است؛ کاراته امروز نیز سه نماینده در دو بخش مردان و بانوان دارد که امیر مهدی‌زاده پرامیدترین ورزشکار برای کسب مدال طلاست.
مهدی‌زاده از بزرگان کاراته جهان است که انتظار می‌رود در بازی‌های آسیایی مثل سجاد گنج‌زاده مدال طلا را از آن خود کند.

اشتباهات سال قبل تکرار شد
بزرگ‌ترین ناکام روز هفتم بازی‌های آسیایی کیانوش رستمی بود، او که دو مدال طلا و برنز المپیک را در کارنامه خود دارد، پیش از شروع مسابقات دسته 85 کیلوگرم را رها کرد و به یک وزن بالاتر آمد. او در حرکات یک ضرب دسته 94 کیلوگرم رکورد 175 کیلوگرم را ثبت کرد و بعد از سهراب مرادی در دوم یک ضرب ایستاد.
در حرکات دو ضرب کیانوش با وزنه 218 کیلوگرم شروع کرد و سه بار در مهار این وزنه ناموفق بود تا از دور مسابقات کنار برود. با انتخاب غلط در حرکت دو ضرب، نه تنها دست کیانوش از رسیدن به مدال کوتاه ماند، بلکه مانع از آن شد که یک مدال نقره به جمع مدال‌های کاروان ورزشی ایران اضافه شود.
در به‌وجود آمدن این شرایط اول از همه خود کیانوش رستمی مقصر است، او سال‌هاست که با مربیان تیم ملی کار نمی‌کند و به صورت انفرادی تمریناتش را دنبال می‌کند. در هنگام برگزاری مسابقات نیز هیچ‌کدام از مربیان تیم ملی اجازه کوچ رستمی را نداشتند.
بعد از کیانوش، فدراسیون وزنه‌برداری نیز مقصر است، مگر می‌شود یک ورزشکار با مربی تیم ملی کار نکند و خودش وزنه‌های مورد نظرش را انتخاب کند و نتیجه‌اش آن شود که یک مدال نقره کاروان به راحتی آب خوردن بپرد!
عین همین اتفاقی که امروز در جاکارتا شاهدش بودیم، سال قبل در رقابت‌های جهانی وزنه برداری در آناهیم آمریکا رخ داد، در آن مسابقات کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم در حرکت یک ضرب وزنه 174 کیلوگرمی را مهار کرد ولی در حرکت دو ضرب نتوانست از پس وزنه 212 بربیاد و از دور رقابت‌های دو ضرب حذف شد.
وقتی ‌اشتباهات یک سال قبل، دوباره تکرار می‌شود، یعنی کارمان ایراد دارد، انتظار می‌رود با بازگشت کاروان ورزشی ایران از اندونزی، فدراسیون وزنه‌برداری فکری به حال کیانوش رستمی کند تا این استعداد ناب وزنه‌برداری جهان، با تصمیم‌های غلط یکی یکی مدال‌های با ارزش را از دست ندهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴