تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۳۶۱۷۷۷
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
کشف دیرهنگام مکانیسم ماشه و انصراف از شکایت به کمیسیون مشترک برجام
«وزارت خارجه در حالی به دیوان لاهه شکایت کرد که مکانیزم شکایت در سند برجام وجود دارد، مکانیزمی که دولتی‌ها آن را به نفع ایران معرفی می‌کردند و منتقدان از آن با عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌کردند که کاملا به ضرر ایران است.»

به گزارش رجانیوز، محمدجواد ظریف در توییتر نوشت: «امروز ایران به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه پاسخگو کند.»
این رخداد در حالی است که مکانیزم شکایت در سند برجام وجود دارد، مکانیزمی که دولتی‌ها آن را به نفع ایران معرفی می‌کردند و منتقدان از آن با عنوان مکانیزم ماشه یاد می‌کردند که کاملا به ضرر ایران است.

در ایام بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس، یکی از اصلی‌ترین نقدهای منتقدین دلسوز این بود که طبق مکانیزم حل اختلاف توافق هسته‌ای- بند 36 و 37-  اگر آمریکا یا هر کشور دیگری به تعهداتش عمل نکند، ایران حتی نمی‌تواند نسبت به این مسئله شکایت کند چون نهایتا تحریم‌ها علیه خود ایران بر می‌گردد اما تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این مسئله را رد می‌کرد و در تریبون‌های مختلف با اعتماد به نفس کامل به تمجید از مکانیزم حل اختلاف موجود در برجام می‌پرداخت.

به عنوان یک نمونه از دفاع تیم مذاکره‌کننده از این مکانیزم، می‌توان به اظهارات عباس عراقچی ‌اشاره کرد که بهمن‌ماه سال گذشته در برنامه جهان‌آرا چشم در چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی حاضر شد و گفت: «در بند 36 اگر ادعا کنیم طرف مقابل نقض تعهدات کرده، مکانیسمی وجود دارد که کمیسیون مشترک را در سطح معاونین و در قدم بعدی در سطح وزرا فعال می‌کنیم و اگر قانع نشدیم دوباره برنامه‌مان را فعال می‌کنیم. به همین آسانی! در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجری خودمان هستیم!»

محمدجواد ظریف هم در ادعایی رویایی، به تمجید از مکانیزم شکایت (بخوانید مکانیزم خودزنی ماشه) در برجام پرداخته و گفته بود:  «من بر خلاف خیلی‌های دیگر اطمینان دارم که بحث بازگشت‌پذیری، بزرگ‌ترین تضمین اجرای برجام است. چرا که این بند با دیدگاه کاملاً بی‌اعتمادانه نوشته ‌شده است! دو طرف نسبت به هم بی‌اعتماد بودند و بحث اعتماد در هیچ جای مذاکرات وجود نداشت، این را طرف مقابل هم بارها گفته ‌است و ما هم کاملاً به طرف مقابل بی‌اعتماد بودیم.

نکته جالب اینجاست که وزنه بازگشت‌پذیری به نفع ماست، چرا که بازگشت‌پذیری برجام برای ما فقط منوط به تصمیم خودمان است. اینکه می‌بینید برجام اجازه می‌دهد که ایران هر زمان که خواست می‌تواند به شرایط گذشته بازگردد اما طرف مقابل باید روندی را طی بکند تا به شرایط گذشته بازگردد به این دلیل است که طرف مقابل برای بازگرداندن آنچه سرمایه خود می‌دانست، یعنی تحریم‌ها، نیاز به یک روند دارد. اما برای ما چنین روندی لازم نیست، ما کافی است تصمیم داخلی بگیریم و برگردیم به شرایط قبل. ایران در بازگشت‌پذیری برجام مزیت دارد و نه مشکل.»

اما گذشت زمان نشان داد که صحبت‌های وزیر خارجه و معاونش کم‌ترین شباهتی به واقعیت ندارد و تکرار افسانه‌های قدیمی است چرا که آمریکا نه‌تنها برجام را نقض و تحریم‌ها را بیشتر کرد بلکه درنهایت به راحتی آب خوردن هم از آن خارج شد! اما در مقابل دولت دوازدهم حتی جرات شکایت از آمریکا بر طبق مکانیزم موجود در برجام را نداشت و اعلام کرد که برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهد!

با این تفاسیر واقعاً جای سؤال دارد که کدام دولتی چنین توافقی را امضا کرده که حتی امکان شکایت از نقض عهد طرف مقابل را هم نداشته باشد؟

مادر کیتاروویچ کروات معاون و شریک جنایات ناتو
محافل غربگرا در حالی درباره «عواطف مادرانه» رئیس‌جمهور کرواسی در حاشیه اختتامیه جام جهانی فوتبال مانور دادند که وی در جنایت‌های سازمان ناتو شریک است.

به گزارش روزنامه جوان پس از بازی فینال جام جهانی فوتبال، تصاویر رئیس جمهور کرواسی که کشورش پس از باخت در فینال، نایب قهرمان جام محسوب می‌شود، به شدت همه جا پر شد. این جذابیت زیاد به زن بودن او مرتبط می‌شد و غربگرایان ایرانی کوشیدند از این زن و آغوش گشوده‌اش برای همه اعضای تیم ملی کرواسی، اینجا در ایران چهره‌ای لطیف و مهربان بسازند.

چهره‌ای که رئیس‌جمهور کرواسی هم علاقه داشت از او ساخته شود و غربگرایان ایرانی به کمکش شتافتند. روزنامه شهروند تیتر یک با عکس بزرگی از این زن زده که «تحسین جهانی برای بانوی شطرنجی» و آفتاب یزد با عکس بزرگی از او تیتر زده که «پدیده جام جهانی».

زهرا احمدی‌پور، معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی هم برای عقب نماندن از قافله تحسین و تمجید توئیت زده که «رئیس جمهور کرواسی مثل یک مادر باعشق، تمام بازیکنان خودش و تیم حریف را بغل کرد و آخرین رئیسی بود که برایش چتر آوردند. کاش دنیا رهبران زن بیشتری داشت.» حتی علی مطهری که قدیم‌ها بر مسائل فرهنگی اسلام حساسیت زیادی داشت، در یک نظر کارشناسی! گفت این آغوش رئیس جمهور کرواسی جنسی نبوده و مادرانه است!

اما کولیندا گرابار- کیتاروویچ، زنی که آغوش گشوده‌اش برای اعضای تیم ملی فرانسه و کرواسی باز شد، چه کسی است؟ او پیش از آنکه رئیس‌جمهور کرواسی شود، سال‌ها معاون دبیر کل ناتو بوده است؛ بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان. از همین رو این پیام زیر توئیت احمدی‌پور جالب توجه است: «اطلاع دارید که این خانم یک سرهنگ ارتشی و نفر دوم ناتو بوده؟ مادرانه‌های ایشان را برای کودکان و جوانان افغانستان و عراق و لیبی و سوریه می‌شود برای ما هم توضیح بدهید؟» این سرهنگ خانم تلاش کرد چهره‌ای مهربان از خود به نمایش بگذارد و به نظر می‌رسد حداقل در میان غربگرایان ایران شدیداً موفق بوده است و آنها مقهور خنده و آغوش او شدند و روی خشن این سرهنگ ناتو را کلاً سانسور کردند.

درصدش را رها کنید درباره اصل تورم به مردم توضیح دهید
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود اقدامات بسیار بزرگ برای کاهش تورم به زیر 10 درصد اما نتوانستیم آن را به مردم اطلاع دهیم.

محمد شریعتمداری در مراسم مدیر جدید روابط عمومی وزارت صنعت تصریح کرد: مردم زمانی دستاورد دولت و رساندن تورم به زیر 10 درصد را احساس می‌کنند که ما در زمینه انتقال شفاف اطلاعات درست عمل کنیم و با اینکه اقدامات بسیار بزرگی انجام شده اما نتوانستیم آن را به مردم اطلاع دهیم.
این اظهارات درحالی است که مردم اکنون تورم‌های 30 تا 200 درصدی را در عرصه مسکن و خودرو و ارز و سکه و طلا و مایحتاج عمومی تحمل می‌کنند.

آقای روحانی نیز قبل از ریاست جمهوری معتقد بود «معیار تورم، جیب مردم است، نه کاهش کاغذی».

ارزیابی کارشناسان از تذکرات اقتصادی رهبری به دولت
 یکی از اتفاقات تلخی که در دولت روحانی رخ داد، معطل نگه داشتن اقتصاد بود.

روزنامه فرهیختگان از قول دکترمحمد کهندل  
اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه نوشت:  شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت دولت و عدم برنامه‌ریزی خیلی مناسب ارزیابی نمی‌شود، یکی از اتفاقاتی که در دولت آقای روحانی رخ داد و از همان ابتدا نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی رهبر معظم انقلاب نیز به آن ایراد گرفتند، معطل نگه داشتن اقتصاد بود. متاسفانه دولت از همان ابتدای دوران مدیریتش کشور را معطل برجام و اروپا و آمریکا نگه داشت. همه منتظر بودند. حتی  فعالان اقتصادی کشور براساس توصیه‌های دولتی‌ها دست نگه داشته بودند ببینند دولت در برجام چه خواهد کرد.

وی افزود: «حالا سه سال از برجام گذشته است، متاسفانه از معطل ماندن هیچ‌چیز عاید ما نشد و فقط ضرر کردیم.» وی تصریح کرد: «آنچه امروز اقتصاد ایران را به این روز انداخته است، برنامه نداشتن و عدم نقشه راه برای ادامه مسیر است.

امروز کشور از برنامه نداشتن رنج می‌برد وگرنه مگر چه اتفاقی افتاد که دلار یک دفعه دو، سه برابر شد. مگر از ابتدای فروردین که قیمت دلار رو به افزایش گذاشت، تحریم‌های جدیدی اعمال شد. حتی به فرض اعمال شدیدترین تحریم‌ها هم نباید قیمت دلار یک دفعه به هفت یا هشت هزار تومان می‌رسید. به نظر من برخی تصمیمات اقتصادی اشتباه کشور را به اینجا کشانده است.»

همچنین دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: «دیدار رهبرمعظم انقلاب با اعضای دولت دوازدهم نشان می‌دهد ایشان از وضعیت اقتصادی رضایت ندارند، به همین دلیل نیز تصمیم گرفتند هشدارها و تذکرات لازم را به مسئولان کشور به خصوص در حوزه اقتصاد بدهند.

وی با بیان اینکه قسمت اعظمی از نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از سوءمدیریت و بی‌تدبیری است، اظهار کرد: «مطمئنا اقتصاد در برهه کنونی اسیر مدیرانی شده که به هیچ‌وجه نمی‌توانند درست مدیریت کنند.» دکتر ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و  کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به دغدغه‌های اقتصادی رهبر انقلاب گفت: «این نگرانی‌ها ناشی از برخی بی‌تدبیری‌هاست، چرا که بسیاری از اتفاقات اخیری که در اقتصاد رخ داده ناشی از اشتباهات دولتمردان است نه اتفاقات دیگر.»

وی افزود: «اگر بخش خصوصی مورد حمایت قرار می‌گرفت امروز خیلی از مشکلات اقتصادی ما حل می‌شد.»

این اقتصاددان گفت: «رهبری بارها درباره مبارزه با فساد تذکر و هشدار دادند، اما متاسفانه تذکرات و حرف‌های ایشان شاید روی کاغذ مورد استقبال دولتی‌ها بوده، و در عمل این‌چنین نبوده است.

دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز گفت: «آنچه از وضعیت موجود پیداست این است که رهبری از شرایط موجود در حوزه اقتصاد ناراضی هستند. می‌توان وضعیت اقتصادی را سروسامان داد، اما به نظر می‌رسد تا نگاه‌ها تغییر نکند این کار صورت نخواهد گرفت. وقتی دولتی همه نگاهش به خارج و اروپا است نمی‌تواند دست به اصلاحات ساختاری در اقتصاد بزند. همین اتفاق امروز رخ داده است. رهبر نیز دراین‌باره به دولت هشدار دادند که معطل اروپایی‌ها نمانید.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما